Zoekmachineoptimalisatie
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 april 2016 

Zoekmachineoptimalisatie

Stel, jij bent op zoek naar een hondenschool. Waar vind je die? De kans is groot dat jij eerst om je heen gaat vragen (vrienden, kennis of familie) of je zoekt meteen op de plek waar je de meeste kans hebt op succes: Google. Als aanbieder (jij bent die hondenschool) is het dus van belang dat mensen jou vinden. Hoe kun jij gevonden worden tussen al die andere hondenscholen? Dat is de kunst van zoekmachineoptimalisatie. 

Wat is zoekmachineoptimalisatie

Wellicht heb je de term al eens gehoord. De Engelstalige afkorting SEO is ook bekend (Search Engine Optimization). Dit betekent zoveel als een pagina op jouw website (blog of verkooppagina) zo in te stellen dat jouw website als eerste naar boven komt in Google wanneer mensen zoeken op het woord (of een combinatie van woorden) waarop jij gevonden wilt worden.

Met de groei van internet is zoekmachineoptimalisatie haast een wetenschap geworden. Was het 10 jaar geleden nog vrij simpel om op een woord als hond of universiteit in de top 3 in Google te scoren, tegenwoordig zijn die plekken vergeven aan de Wikipedia’s en Marktplaatsen van deze wereld. Waarom? Omdat op deze websites die woorden ontzetend vaak voorkomen. Hoe meer ze voorkomen, hoe hoger ze worden weergegeven in Google.

Wil je dus winnen in Google dan zul je met zwaarder geschut moeten komen. Het algoritme (recept) wat Google gebruikt om te bepalen op welke plaats jouw website scoort met een bepaald zoekwoord is voor de gemiddelde keukenprins of prinses niet te volgen. Zelfs voor de chefkoks blijft het een geheim. Wel weten we hoe wij onze teksten kunnen beïnvloeden waardoor de kans op een top 3 plek het grootste is.

9 Manieren om te scoren in Google

Stel je hebt een blog geschreven over verlatingsangst en wilt daarmee hoog scoren in Google. Hieronder 9 manieren om dat te bereiken.

1. Titel, url en metaomschrijving

zoekmachineoptimalisatie Natuurlijk heeft jouw blog of pagina de titel, de url en de metaomschrijving (die zijn de twee regels die onder jouw url staan in Google) waar het trefwoord in voorkomt. Zoals je in de afbeelding ziet – de nummer 1 score in Google – gaat dit om verlatingsangst bij mensen. Zoals in dit voorbeeld, het woord  ‘verlatingsangst‘ alleen dus niet voldoende als jij een artikel schrijft over verlatingsangst bij honden. Je kunt dit natuurlijk testen voordat je beslist wat jouw trefwoord wordt.

2. Zorg dat het onderwerp direct duidelijk is

Je gebruikt jouw trefwoord in de eerste alinea van jouw blog of op jouw pagina. Het kan soms voorkomen dat je een lange inleiding hebt om tot jouw punt te komen en dat betekent dat je dus moet spelen met jouw tekst. 

3. Gebruik jouw trefwoord in subkop (H2)

Wanneer je jouw trefwoord ook in een subkop terug laat komen (koptekst 2) scoor je weer een extra puntje bij Google.

4. Gebruik externe links

zoekmachineoptimalisatie Wanneer je een woord in jouw tekst laat linken naar een externe pagina (bijvoorbeeld een omschrijving in Wikipedia) zal Google dit waarderen met een extra punt wat betekent een extra kans om hoger te scoren in de zoekmachine. Gebruik hiervoor niet het door jou gekozen trefwoord want dan werkt het weer averechts omdat je mensen daarmee van jouw pagina afleidt. Let erop dat je de melding ‘open link in een nieuw tabblad’ aanvinkt anders zijn mensen weg van jouw pagina en komen wellicht niet meer terug.

5. Afbeeldingen toevoegen met alt-tags

zoekmachineoptimalisatie alt tagHet is sowieso aan te raden om afbeeldingen te gebruiken om de leesbaarheid te verhogen maar zorg er dan voor dat deze afbeelding een alt-tag (alternatieve tekst) hebben met jouw trefwoord. Wanneer jij in de naam van jouw afbeelding ook jouw trefwoord gebruikt, is dat nog beter. Bijvoorbeeld: verlatingsangst.jpeg.

6. Trefwoorddichtheid

Je gebruikt jouw trefwoord meerdere malen in de tekst maar zorg er wel voor dat de tekst leesbaar blijft. Google zal jou er zelfs om bestraffen als je het trefwoord te vaak gebruikt in verhouding tot de lengte van de tekst. Taalkundig is 5-6% nog natuurlijk leesbaar, daarboven gaat het irriteren. Overdrijf dus niet en houd een trefwoorddichtheid aan van 2-5%.

7. Lengte van de paginatitel

Houd de lengte van de paginatitel tussen 40 en 70 karakters wat optimaal is voor Google. Wanneer de titel te lang wordt zal deze niet geheel worden weergegeven in het zoekresultaat.

8. Gebruik trefwoorden eenmalig

Wanneer jij meerdere teksten schrijf over verlatingsangst kan het in jouw nadeel gaan werken als jij ze allemaal hetzelfde trefwoord geeft. Google kan dit aanduiden als spamming. Je kunt hiervoor gestraft worden met een lagere vermelding in het zoekresultaat.

9. Lengte van de tekst

Google adviseert een tekst met minimaal 300 woorden. Soms zal je tekst iets korter zijn omdat je bijvoorbeeld video gebruikt. Dat is prima natuurlijk, niet elke pagina of elk blog hoeft 300 woorden te bevatten. Er staat geen Google straf op een maximaal aantal woorden maar idealiter wordt gesproken over 1500 omdat anders de aandacht van de lezer verslapt.

Zoekmachineoptimalisatie is een goede manier om te scoren in Google als het gaat om een trefwoord(zin). Het mag echter nooit ten koste gaan van de inhoud van jouw bericht of de leesbaarheid. Dit blog heeft in totaal 850 woorden en scoort op alle bovenstaande punten optimaal. Je hoeft er dus helemaal niet krampachtig over te doen en kunt gewoon lekker jouw eigen schrijfstijl aanhouden, dat is toch wat uiteindelijk het allerbeste scoort bij jouw lezers!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.