%%title%% Is dat ook de leukste klant? %%page%% %%sep%% %%sitename%%
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 december 2018 

Wie is jouw beste klant?

Je bent geneigd om als eerste te denken aan de klant die het meest geld binnenbrengt. Dat is logisch. Een klant is immers iemand die betaalt voor jouw dienst of product. Toch is er meer dan alleen geld. Er is immers ook nog de menselijke relatie. En niet te onderschatten: de relatie die je hebt met de hond. Daar moet je in de meeste gevallen mee werken.

Jouw beste klant

Misschien ken je het Pareto-principe. Ook wel bekend als de 80/20-regel. Dit houdt in dat 80% van jouw omzet komt van 20% van jouw klanten. In de praktijk is het vaak zo dat jij 80% van jouw tijd spendeert aan de 20% van jouw klanten die het minste geld binnenbrengen.

Hoe komt dat? Dat komt omdat klanten die weinig opleveren financieel gezien, niet altijd maar vaak de meeste problemen geven. Ze hebben altijd haast (“kan je dit niet even tussendoor doen”). Of ze betalen slecht of niet (met alle mogelijke excuses om er onderuit te komen). Of ze hebben iets aan te merken achteraf (daar heb je zelf vast wel voorbeelden van).

Soms is het een verademing als de samenwerking opgezegd wordt of dat hij gewoon nooit meer bij je komt. Financieel gezien kan het jouw beste klant zijn maar deze kost je zo veel energie dat je hem liever kwijt dan rijk bent. Herkenbaar? Je kunt ook zelf de samenwerking opzeggen als het je echt teveel wordt.

Wat jij aandacht geeft, groeit

beste klant

Wat je aandacht geeft, groeit

Misschien is dus jouw beste klant niet eens diegene die het meeste betaalt maar wel waar je het fijnste mee samenwerkt. Hoe meer energie je geeft aan negativiteit (klanten die klagen) hoe meer je daarvan krijgt. Hoe meer energie je geeft aan klanten die blij met je zijn, hoe meer je daarvan krijgt.

Een goed voornemen voor het volgend jaar: wees zuinig met jouw energie. Stop die alleen in klanten die ook echt blij worden van wat jij te bieden hebt. Hoe meer energie jij daarin stopt, hoe beter die wordt. Het is immers makkelijker om iets te verkopen aan een bestaande klant dan aan een nieuwe klant.

Ga jouw klantenbestand eens doorspitten. Bekijk jouw top 10-klanten. Zijn dat allemaal leuke klanten waar je graag mee samenwerkt? Dan ben je goed bezig. Zitten daar klanten tussen die je liever niet hebt? Neem er afscheid van. “Ja maar ik heb het geld nodig“. Nee hoor. Je hebt het geld niet nodig. Je kunt die energiezuigende klant beter vervangen door een – nog – iets minder goede en daar jouw beste klant van maken.

Een goeder klant kan ook de leukste hond zijn. Als je die meer aandacht geeft, wordt de eigenaar ook een blijer mens. En een blijer mens is een betere klant. Misschien uiteindelijk wel jouw beste.

Ik daag je uit: ga voor alleen maar leuke klanten!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen