Welk tarief moet ik hanteren als ondernemer? - HondenUniversiteit
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 oktober 2017 

Welk tarief moet ik hanteren?

Wellicht de meest gestelde vraag van een beginnende hondernemer is: “Welk tarief moet ik hanteren voor mijn product of dienst?”. Uiteraard is het tarief afhankelijk van jouw aanbod. Wanneer jij een product aanbiedt, heb je over het algemeen meer kosten dan wanneer je een dienst aanbiedt. Voor een dienst is immers alleen jouw tijd nodig en een product moet je eerst ook nog inkopen of maken.

Een simpele maar eerlijke manier van berekenen

Wanneer je dus een dienst aanbiedt (zoals een cursus of les op een hondenschool, een consult als gedragstherapeut of een trimbeurt in jouw hondentrimsalon) betaalt een klant jouw tijd. Jij bepaalt zelf wat jouw tijd waard is. Met andere woorden: hoeveel wil je verdienen per maand, dag, uur? 

Ken jouw waarde, vul aan met btw

Stel, je werkt nu (nog) in loondienst en jouw uitgangspunt is om in eerste instantie net zoveel te gaan verdienen. Als uitgangspunt hiervoor neem je jouw huidige bruto maandsalaris. Daar tel je jouw bedrijfskosten bij op. Bijvoorbeeld huur van de grond voor jouw hondenschool, de afschrijving en het verbruik van jouw bus voor de hondenuitlaatservice omgerekend per maand of de huur en inrichting van jouw trimsalon omgerekend per maand.

Vervolgens ga je bepalen hoeveel uren je wilt werken per maand. Denk daarbij goed na of het haalbaar is. Het trimmen van een grote hond duurt wellicht langer dan een uur en is fysiek ook zwaarder dan een uur lesgeven op een hondenschool. Misschien kun je wel 6 uur lesgeven op een dag maar kun je ook 6 honden trimmen op een dag? Elke dag? Denk daarbij ook aan de tijd die je nodig hebt die niet betaald wordt. Bijvoorbeeld om jouw administratie te doen, planningen te maken, cursusmateriaal te schrijven of misschien wel op vakantie gaan.

Rekenvoorbeeld

Je wilt vijfduizend euro per maand bruto verdienen, jouw bedrijfskosten zijn vijfhonderd euro dus je hebt per maand 5500 euro nodig. Je wilt twintig uur per week werken, wat neerkomt op een uurtarief van 66 euro. Nu kun je jezelf dus de vraag stellen of dit uurtarief reëel is.

Hondenschool

Als jij een hondenschool hebt is het een prima tarief. Met acht cursisten in een les betekent dit dat elke cursist 8,25 euro betaalt wat echt heel weinig is. Maar krijg jij – in je eentje – twintig uur in een week vol met cursussen? Dat zijn dus 160 cursisten!

Hondentrimsalon

Heb jij een hondentrimsalon dan is dit ook een goed tarief voor deze tijd. Misschien lijkt het je nu wat hoog maar dat komt omdat veel hondernemers veel te laag beginnen. Verhogen wordt dan echt heel lastig.

Hondenuitlaatservice

welk tarief moet ik hanterenVoor een hondenuitlaatservice geldt dat je voor een uur wandelen drie uur moet werken. Je moet ze immers allemaal ophalen en weer thuis brengen. Dat houdt dus in dat je 3 x 66=198 euro nodig hebt.  Als je tien honden meeneemt, betekent dat je bijna €20 per hond moet vragen.

Hondengedragstherapeut

Als hondengedragstherapeut ben je wellicht het beste uit. Je hebt namelijk nauwelijks bedrijfskosten en een uurtarief van 66 euro voor een consult is zelfs aan de lage kant. Maar welke gedragstherapeut heeft twintig uur per week werk?

Een foutieve manier van berekenen

Helaas doen veel hondernemers deze rekensom niet. Veel gehoorde reden is dat ze niet goed zijn in rekenen. Dat is een slecht begin. Bekwaam je erin; het is een noodzaak om succesvol te worden.

In plaats van de berekening te maken, kijken ze naar de concurrent. Die hondentrimster die voor € 15 per uur de markt verziekt. Check hier de video die ik hierover maakte. Je kunt jouw tarief nooit laten afhangen van de concurrent. Je weet immers niet hoe zijn leven eruit ziet. Misschien is hij (meestal een zij) geen ondernemer, maar is het een leuk tijdverdrijf. Het kan zijn dat de partner genoeg verdient of dat de maandelijkse lasten van deze concurrent veel minder zijn dan die van jou. Kortom, laat je hiertoe niet verleiden.

Jouw tarief verkopen

Als je jouw tarief hebt vastgesteld moet je daar 100% achter staan. Veel startende ondernemers vinden dat ze te veel vragen. Dat is onzin en gebaseerd op angst.

Het werkt ook psychologisch: wanneer je vindt dat je te veel vraagt, gaat het je nooit lukken om jouw dienst of product tegen dat tarief te verkopen. Wees zelfverzekerd! Wanneer je te weinig vraagt, nemen klanten jou niet serieus. Een gehoorzaamheidscursus van tien lessen voor 25 euro, dat kan toch niets zijn?

Laat je nooit verleiden tot het verlagen van het tarief als je eenmaal jouw basistarief hebt bepaald. Je maakt jezelf ongeloofwaardig en onprofessioneel maar je kunt dan simpelweg niet rondkomen en gaat misschien wel failliet. Als mensen je te duur vinden, zoeken ze maar iemand anders.

Belastingdienst

Houd er rekening mee dat jouw uitgerekende uurtarief een bruto bedrag is, er gaat dus nog belasting van af. Allereerst omzetbelasting (btw). Die is meestal 21% (soms 6%)  en die moet je betalen. Daarna komt aan het einde van het jaar de inkomstenbelasting. Hoeveel dat is hangt erg af van jouw situatie.

Als je startende ondernemer bent, hoef je vaak weinig tot geen belasting te betalen tenzij je direct heel erg veel gaat verdienen. Belastingvoordeel geldt bij een minimum van 1225 uur per jaar (dat geldt voor 2017; check even het huidige aantal uren als je dit artikel later leest) die jij in jouw onderneming steekt wat neerkomt op 23,5 uur per week en dat red je makkelijk in dit voorbeeld.

Conclusie

Maak een goede berekening voordat je begint. Wees eerlijk en reken jezelf niet rijk. Er zijn uiteindelijk in Nederland maar een aantal ondernemers in de hondenbranche die een compleet inkomen kunnen halen uit hun onderneming. Maar ze zijn er wel!

Hoe je het ook wendt of keert, er zitten maar 24 uur in een dag en dus blijft jouw tijd beperkt. Je hebt immers ook nog een privéleven en een paar uur slaap in een etmaal is ook geen overbodige luxe.

Wanneer jouw hart ligt bij het ondernemen in de hondenbranche, ben je haast aan jezelf verplicht om verder te kijken dan dat er uren in een dag zitten. Denk aan het online aanbieden van producten en diensten via een webwinkel of een digitaal product of beiden. Je kunt een boek schrijven. Of verkoop hondenkoekjes in je trimsalon of op je hondenschool.

Een van de meest succesvolle ondernemers in de hondenbranche op dit moment is zonder twijfel Cesar Millan. Hij maakt weliswaar tv-programma’s maar het merendeel van zijn omzet komt uit zijn webshop. En Cesar Millan is een hele gewone man. Met geweldige ondernemerscompetenties.

Wil je een eerlijk oordeel over jouw berekening? Je mag hem naar mij toesturen dan kijk ik ernaar.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Jordy van Lith

Door

Jordy van Lith

op 25 February 2016

Wat een ontzettende leuke blogpost, Monique. Je hoeft helemaal geen honden-professional te zijn om hier wat van op te steken.

Monique
Reactie plaatsen