arrow_drop_up arrow_drop_down

Weg met belemmerende gedachten! 5 tips om actie te nemen

Meestal denken we niet na als we een actie nemen. Althans, het lijkt of we daar niet over na hoeven te denken. Als je iets heel graag wilt dan ga je er meestal wel voor of als iets heel erg belangrijk is ga je er bijna altijd wel voor.

Belemmerende gedachten

belemmerende gedachtenDit gaat onbewust. Soms twijfelen we ook natuurlijk, als het nemen van de actie meer geld kost dan je wilt uitgeven bijvoorbeeld of als iemand anders iets aan je vraagt en je niet zeker bent of je dat wel wilt doen. De twijfel gaat dan overigens niet over de actie zelf maar bijvoorbeeld over het geld. In ieder geval, dit zijn niet de acties waarover ik het hier wil hebben.

Ik wil het hier hebben over de acties waarvan je weet dat je zou moeten nemen en dat er gedachten zijn waarom je ze maar niet kan nemen. Gedachten als “ik weet niet hoe”, “ik snap dit niet”, “ik kan dit niet“, “ik weet niet wat het oplevert”, “ik durf dit niet” enzovoorts.

Belemmerende gedachten noemen we dit. Het gaat er dus zeker niet om dat je geen acties kunt nemen (je neemt de hele dag door acties dus dat is niet het probleem) echter om de gedachten die je hebt ten opzichte van bepaalde acties waardoor het lijkt of je maar niet komt tot die actie.

En vaak is het enige advies wat je krijgt: “Ja, je moet het wel (gaan) doen!

Je moet het wel gaan doen!

belemmerende gedachtenEn dat is nu juist het probleem want het is helemaal niet dat het niet wilt, of het niet belangrijk vindt, niet nodig vindt of zelfs niet dat je het niet kan, je belemmerende gedachtes zitten je in de weg en voor je tot een actie kan komen moet je daar eerst mee aan de slag.

Nee, je hoeft geen psychoanalyse te ondergaan om je belemmerende gedachten kwijt te raken. Belemmerende gedachten zul je altijd hebben en blijven houden; ik zou er dus geen tienjarenplan bij de psych van maken.

Er zijn echter wel stappen die je kan nemen als je merkt dat je maar niet tot die ene actie kan komen terwijl je wel vindt dat je die moet nemen (het is nodig voor de volgende stap van je bedrijf bijvoorbeeld). Zie je belemmerende gedachten meer als een moment waarop je blijkbaar iets te leren hebt en ga daarmee aan de slag.

5 Tips om acties te nemen

1. Vertel iemand WAT je wilt gaan doen

Als je je voornemen uitspreekt wordt het vaak al minder groot/eng omdat je formuleert wat je wilt gaan doen in plaats van het in je hoofd rond te laten draaien

2. Bespreek met iemand HOE je het wilt gaan doen

Overleggen over hoe je iets wilt oppakken levert altijd weer nieuwe zienswijzen of tips op die je wellicht kunt gebruiken

3. Vraag iemand om hulp

Je hoeft niets alleen te doen! Net als jij vinden anderen het vaak juist leuk om te helpen. Zeker als men iets graag doet of ergens goed in is.

4. Breek je actie in kleinere stappen

Bekijk uit welke stappen je actie bestaat; er zijn wellicht stappen die je wel zomaar kunt/durft te doen. Op de stappen die overblijven kan je altijd nog tip 1 t/m 3 toepassen.

5. Nee zeggen is ook een actie

Besluiten iets niet, of anders, te doen is ook een actie. Logischerwijs houdt het dan wel in dat je de consequentie daarvan accepteert.

Heb jij moeite met sommige acties? Wij zijn benieuwd naar jouw aanpak. Delen met anderen is zeer waardevol ….

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.