arrow_drop_up arrow_drop_down

Een website in vier stappen

Een goede onderneming kan niet zonder goede website. Wie nu nog denkt dat een website niet nodig is, zal veel moeite hebben zijn product of dienst te verkopen. Met een goed opgezette en regelmatig bijgehouden website verkoopt een product of dienst zich een stuk makkelijker. Hieronder het te volgen stappenplan: een website in vier stappen.

Stap 1: domeinnaam

website in vier stappenVroeger moest je programmeur zijn om een website te bouwen. Het duurde soms weken om deze online te krijgen. Tegenwoordig heb je binnen een dag een website online. Het vinden van een goede domeinnaam kost bijna meer tijd. Een goede website heeft dus ook een klinkende domeinnaam. Een goede domeinnaam voldoet aan de volgende regels:

A. Duidelijk aangeven wat je doet (Trimacademie) of
B. zo apart zijn dat hij blijft hangen (De Paarse Olifant).

Veel mooie en voor de hand liggende domeinnamen zijn al vergeven dus er wordt een beroep gedaan op jouw creativiteit. Gelukkig komen er steeds meer extensies bij. Wat er bijvoorbeeld beschikbaar is in Nederland (een paar voorbeelden):

  • .shop
  • .online
  • .training
  • .amsterdam
  • .coach
  • .website
  • .tips

Stap 2: website bouwen

website in vier stappenDe tweede stap in jouw het stappenplan ‘een website in vier stappen’ is het bouwen. Als je een domeinnaam hebt gevonden, ga je een website maken. Je kunt dit zelf doen maar natuurlijk ook laten doen. Op dit moment is WordPress het grootste, meest uitgebreide en toegankelijkste platform voor een website.

Heel veel websites zijn in WordPress gemaakt en dat is niet voor niets. Je hoeft hiervoor nauwelijks technische kennis te hebben en ook geen software op jouw computer te installeren. Het grote voordeel van WordPress is dat het al veel slimme trucjes heeft waardoor jij goed gevonden wordt in Google. Een goede website wordt in WordPress gebouwd.

Mocht jij het bouwen van jouw website uit willen besteden dan is gedegen onderzoek van groot belang. Net als bij alles wat populair is, zit er veel kaf tussen het koren. Als je wilt weten waar je op moet letten bij het uitbesteden, bekijk dan de checklist in dit blog. Een en ander is afhankelijk van wat je zelf wilt kunnen doen op jouw website.

Stap 3: inhoud van de website

Wat zet je op jouw website? Uiteraard vertel je wie je bent, wat je doet en hoe mensen jou kunnen bereiken. Je kunt nog kiezen om je tarieven te vermelden of niet. Dan is jouw website klaar. Tenminste, dat denk je maar niets is minder waar. Een goede website is nooit klaar.

Je kunt natuurlijk een website (laten) bouwen en dan achterover leunen en wachten tot er bezoekers komen. En dan? Wat doen die bezoekers op jouw website, waar kijken ze naar, hoe lang blijven ze maar nog belangrijker: worden ze ook klant?

Jouw website is het hart van jouw honderneming; geen digitaal visitekaartje. Het is jouw belangrijkste marketinginstrument. Daarbij is het bouwen ondergeschikt geworden. Wat gebeurt er op jouw website. Daar gaat het om.

Stap 4: ga bloggen

Als je stap 3 toepast kun je dus nooit spreken van een website die af is. Je zorgt elke keer weer voor iets nieuws, hoogwaardige content. Een goede website is dynamisch. Dus jouw website in vier stappen kent nog een laatste stap.

Mensen blijven komen en gaan meer tijd besteden op jouw website als er regelmatig iets nieuws te zien is. Er moet dus iets te doen zijn op jouw website. Het schrijven van artikelen (bloggen) is een hele goede manier om jouw website dynamischer te maken. Bovendien leren bezoekers meer over jou en jouw dienst of product. Hoe langer mensen op je website blijven hoe groter de kans is dat ze iets bij je gaan kopen. Mijn advies dus: ga bloggen!

Tegenstanders van bloggen denken vaak dat niemand zit te wachten op wat zij te melden hebben. Dat is juist en onjuist. Een blog is (g)een dagboek. Je hoeft niet steeds te melden wanneer jij met je hond bent gaan wandelen. Het wordt interessant als je iets opmerkelijks meemaakt tijdens de wandeling. Zeker als je instructeur of gedragstherapeut bent. De afbeelding hieronder is een weergave van mijn reisblog.

website in vier stappen

Een website in vier stappen

Een website is dus zo gemaakt. Binnen een dag kan jouw website online staan. Of hij ook doet wat hij moet doen, namelijk jou klanten bezorgen is een discipline apart. Volg je de bovenstaande stappen dan ben je er nog niet. Wat er nog meer nodig is dan een website in vier stappen, lees je in mijn blog ‘de kracht van een sterke website‘.

Het bouwen van een website: doe je het zelf of laat je het doen? Voor een hedendaagse website heb je geen programmeur meer nodig maar een marketeer met oog voor beeld of een beelddenker die verstand heeft van marketing. Wil je het bouwen en goed opzetten van jouw website uitbesteden maar wel zelf aanpassingen kunnen maken, kijk dan hier wat ik je te bieden heb.

Wat er op jouw website gebeurt is cruciaal voor het succes ervan. Of beter gezegd: het succes van jouw bedrijf. Jouw website is één grote dynamische advertentie. Een van de manieren om te scoren met jouw website is het schrijven van artikelen maar er is meer. Wat je zegt en vooral hoe je het zegt bepaalt of mensen verder lezen of wegklikken.

Denk je dat jouw website wel wat verbetering kan gebruiken, neem dan even contact met mij op. Ik ga dan jouw website bekijken en tips geven ter verbetering. 

[update: 29 oktober 2019]
Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.