Wat is een goede bedrijfsnaam?
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 januari 2016 

Wat is een goede bedrijfsnaam?

Een van de eerste stappen die je neemt zodra jij voor jezelf begint, is het kiezen van een bedrijfsnaam. Je moet je immers inschrijven bij de Kamer van Koophandel en dan heb je een handelsnaam – zoals het officieel heet – nodig. Wat is een goede bedrijfsnaam? Het is zeker de moeite waard om hier even tijd in te steken omdat dit ook te maken heeft met de manier waarop jij jezelf profileert. Wijzigen kan altijd nog wel maar of dat zo handig is, is nog maar de vraag. 

Handelsnaam versus bedrijfsnaam

goede bedrijfsnaamDe handelsnaam is dus de officiële naam zoals bij de Kamer van Koophandel geregistreerd. In mijn geval is dat Yalla. Dat heb ik vijftien jaar geleden bedacht toen ik ging starten met een hondenuitlaatservice. Waarom toen die naam? Ik kwam in die periode ongeveer twee keer per jaar in Egypte om te duiken. Yalla is het Arabische woord voor ‘kom we gaan‘. Ik vond het passen bij een hondenuitlaatservice en bovendien is het een naam die je niet vaak hoort en dus beter blijft hangen.

Yalla werd ook mijn bedrijfsnaam, ik claimde de url en gebruikte de naam in al mijn correspondentie, op mijn bus, in advertenties etc. In al mijn bedrijfsuitingen dus. Pas toen ik ook ging werken als gedragstherapeut en een hondenschool had met dezelfde naam heb ik de toevoeging ‘hondenuitlaatservice’ bij de Kamer van Koophandel laten verwijderen. De bedrijfsactiviteiten zijn in de loop der jaren nogal eens veranderd (onder de naam Yalla heb ik zelfs gewerkt als professioneel fotograaf). Op een gegeven moment heb ik ook die omschrijvingen niet meer aangepast bij de KvK.

Jouw bedrijfsnaam hoeft niet hetzelfde te zijn als jouw handelsnaam. Inmiddels sta ik bekend als de vrouw achter HondenUniversiteit en ik denk dat de meeste van mijn klanten niet eens weten dat mijn handelsnaam Yalla is, behalve dan als ze mijn facturen goed lezen …

Handelsnaam versus bedrijfsnaam versus website

Toen ik vijftien geleden startte was er niemand die mij erop wees dat het wellicht handig is om bij het bedenken van jouw handelsnaam/bedrijfsnaam ook direct te kijken of de domeinnaam nog beschikbaar is. Nu zou ik het eerder omdraaien: ik kijk eerst of de door mij gekozen naam nog beschikbaar is als url en dan als eerste die naam claimen. De volgende stap is dan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

In theorie zou daar nog een kink in de kabel kunnen komen omdat een bedrijf wat dezelfde naam heeft, bezwaar kan maken. In de praktijk zal het waarschijnlijk niet zo’n vaart lopen omdat de meeste bedrijven inmiddels hun naam ook als domeinnaam hebben. De kans is dus klein dat de domeinnaam nog vrij is maar de bedrijfsnaam al bestaat. En zelfs dan hoeft er nog niets aan de hand te zijn. Zeker niet als de dienstverlening niets met elkaar te maken heeft.

Inmiddels zijn er in het verleden meerdere gegadigden geweest die interesse hadden in www.yalla.nl. Tot verkoop is het nog nooit gekomen en dus is deze domeinnaam nog altijd van mij. Het is nu een zogenaamd doorverwijsdomein geworden; er staat dus geen website achter maar je komt op een van mijn andere websites terecht.

Wat is er aan de hand met de universiteit?

goede bedrijfsnaamAls mensen vragen naar mijn bedrijfsnaam, zeg ik dus altijd: HondenUniversiteit. Ik zou mijn handelsnaam kunnen veranderen maar ik zie eigenlijk de noodzaak niet zo. Het is een gedoe (want dan moet je ook de naam van je zakelijke bankrekening wijzigen) wat weer tijd, energie en geld kost en waarvoor?

Ik heb hier in al die jaren nog nooit problemen mee ondervonden. Overigens wel met de naam Universiteit. In sommige kringen vinden ze het ‘not done’ omdat ik simpelweg niets aanbiedt op universitair niveau. Gelukkig trek ik mij daar niets van aan en het woord universiteit is vrij te gebruiken dus waar hebben we het over? In het verleden wilde overigens iemand om die reden geen lezing bij mij verzorgen …

Wel kreeg ik ongeveer drie jaar geleden een vriendelijke e-mail van Hogeschool Utrecht of ik afkorting HU niet meer wilde gebruiken op Twitter omdat zij officieel eigenaar waren van deze afkorting. Er zitten daar dus juristen die het internet afstruimen op zoek naar dit soort zaken. Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk maar ach, ik doe er verder ook niet moeilijk over.

Jouw eigen naam gebruiken?

goede bedrijfsnaamEr zijn legio ondernemingen – zeker in de hondenbranche – die hun eigen naam gebruiken. Daar zitten voor- en nadelen aan. Zoals ik in de inleiding al schreef is het kiezen van een goede bedrijfsnaam een kwestie van positionering en profilering. Ben jij een gedragstherapeut en wil jij jezelf op de kaart als zodanig, dan is het gebruik van jouw eigen naam als bedrijfsnaam aan te raden.

Heb jij een hondenschool en wil jij die zo gaan uitbouwen dat jijzelf los komt te staan van jouw onderneming, dan is jouw eigen naam gebruiken wellicht niet zo handig. Je wilt dan immers dat jouw onderneming blijft bestaan ook als jij deze verkoopt of er zelf niet meer bent. Of gewoon omdat je zelf geen les meer wilt geven maar instructeurs in dienst hebt. Het gebruik van jouw eigen naam kan groei in de weg staan maar dat hoeft niet.

Meneer Deloitte is zelf allang dood maar zijn accountantskantoren bestaan nog steeds wereldwijd en dragen zijn naam. Maar wat gebeurt er met de Martin Gaus onderneming als Martin er zelf niet meer is? Heeft deze onderneming genoeg naam en faam opgebouwd om ook zonder zijn persoon te blijven bestaan? Immers, hij wordt nog altijd opgetrommeld als er iets op tv gebeurt waar een hond bij betrokken is.

Wat is een goede bedrijfsnaam?

In mijn optiek is een goede bedrijfsnaam een naam die blijft hangen. Simpel. Afgeleiden van Hond of Doggy zijn al lastig voor mensen om te onthouden – laat staan om te weten wat je doet – tenzij het weer heel origineel is zoals Hondenuitlaatdienst De BofHond. Om te ondernemen moet je creatief zijn en dat begint bij jouw bedrijfsnaam.

Als jouw bedrijf De Vrolijke Hond heet, zegt dat niets over jouw activiteiten. Organiseer jij verjaardagsfeestjes voor honden (echt, ze bestaan hoor de dogpartyplanners) of ben je fystiotherapeut voor honden? Vergeet niet ook jouw eigen domeinnaam te claimen. Ook al gebruik je die misschien nu nog niet, dat kan later vast van pas komen. Ik ben niet de enige Monique Appels in Nederland maar heb wel de domeinnaam die mijn naamgenoot dus niet meer kan hebben.

goede bedrijfsnaamDaarnaast adviseer ik iedereen om ook een domeinnaam te claimen die te maken heeft met wat je doet. Deze website van Dian Rietveld zegt meteen wat ze doet. Realiseer je dat mensen in Google niet op naam zoeken maar op probleem. Mensen zoeken niet op ‘hondengedragstherapie’ maar op ‘mijn hond kan niet alleen zijn‘. Het zal je duidelijk zijn waar mensen terecht komen die zoeken op ‘hondernemer’ of ‘hondernemen’, toch?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.