arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat ga jij anders doen in 2020?

Het is bijna 1 december. Dat houdt in dat je – hopelijk – al druk bezig bent met jouw planning voor het komend jaar. Wat ga jij anders doen in 2020? Met mijn inmiddels 20 jaar ervaring als ondernemer waarvan zo’n 6 jaar met ondernemers in de hondenbranche kan ik wel enigszins inschatten waar jouw frustraties liggen. Laat me raden: je wilt meer klanten en/of meer verdienen en je wil meer vrije tijd. De grote vraag is: “Heb je ook een strategie om daar te komen?”.

Navigatiesysteem

We zitten in een economische winter. Het is zwaar voor veel bedrijven. De economie trekt wel iets aan dus de lente is in zicht maar we zijn er nog lang niet. Hoe ga je daarmee om en wat heb je nodig? Heb je een plan hoe je je voorbereid op de lente? En nee, ik bedoel geen business plan. De markt verandert zo snel dat als jij jouw business plan af hebt, kan ie direct in de prullenbak. Je hebt een routekaart nodig. Een navigatiesysteem. Terug naar de basis of misschien ben je wel nooit bij de basis geweest.

Weten waar je heen wilt is voor veel hondernemers al moeilijk. Het hebben van een zakelijk doel ontbreekt bij velen. Op de vraag: “Hoe krijg ik meer klanten?” is het antwoord: “Hoeveel wil je er?”. Het antwoord op die laatste vraag is je doel. Het antwoord op de eerste vraag is het middel. Denk aan adverteren, evenementen, social media, mailinglijst, website, ambassadeurs. Zie het middel als verschillende routes die je kunt nemen om naar jouw einddoel te komen.

Ik gebruik daarom het woord ‘navigatiesysteem’. Zelf gebruik ik altijd Google Maps. Die geeft meerdere routes om naar het eindpunt te komen. En ook nog eens meerdere routes afhankelijk van het type vervoer. Als ik met de auto ga (het middel) krijg ik drie opties. De auto zou Facebook kunnen zijn als middel om via social media jouw klanten te krijgen. Maar je kunt ook kiezen voor openbaar vervoer, fietsen, lopen of liften. In al deze middelen hebben weer verschillende routes die je kunt nemen.

Weten waar je nu staat is eveneens niet makkelijk. We overschatten meestal waar we op dit moment zijn in onze business. Je hebt echter niets aan een navigatiesysteem als je niet weet wat jouw huidige locatie is. Google Maps kan dan immers nooit een route berekenen. Je hebt een begin- en eindpunt nodig om een route te plannen. Dus ook de route met je bedrijf.

Wat ga jij anders doen in 2020?

Ik daag je uit om de komende maand terug te gaan naar de basis. In plaats van jezelf af te vragen waarom je zo weinig verdient of waarom je zo weinig vrije tijd hebt, stel jezelf eens de vraag waar je nu staat en waar je heen wilt. De te nemen route bepaal je daarna. Te veel hondernemers slaan deze eerste stap over. Geloof me, ik heb zelf die fout ook gemaakt. Het komt zeer zeker ook omdat we doodgegooid worden met trainingen, masterclasses en coaches die ons allemaal willen leren hoe we (online) succesvol kunnen zijn.

Iemand die jou helpt met de basis (de navigatie) zie je niet. Het is geen sexy onderwerp en dus verkoopt het minder. Maar het is van cruciaal belang dat je hier start. Nog voordat je gaat denken aan hippe dingen zoals marketing en verkoop (of waarschijnlijk de grootste hit “Hoe moet ik adverteren op Facebook”) zul je toch echt moeten weten van waaruit je start en wat je einddoel is.\

Wat ga jij anders doen in 2020? Ik ben oprecht benieuwd. Het kan ook zijn dat je gaat beginnen met hondernemen in 2020. Dan gaat het er dus om wat je gaat doen in 2020. Onderdeel van het navigatiesysteem is ook wie jij bent als ondernemer. Wat zijn jouw zwakke en sterke punten, welke kennis mis je nog en wat zou jou tegen kunnen houden jouw doel te bereiken. Als je hier serieus antwoord op weet te geven dan kun je door naar de volgende fase. Mijn volgende blog gaat hierover.

Heb je hulp nodig om de basis goed aan te pakken of om terug te gaan naar de basis omdat je vergeten was daar ooit te beginnen, dan kan ik je helpen. Check hier wat ik voor je kan betekenen >>>

 

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en priv├ę te groeien.