arrow_drop_up arrow_drop_down

Waarom verandering zo moeilijk is

In een eerder blog vroeg ik je wat je anders gaat doen in 2020. Als jouw bedrijf nu lekker loopt is de kans groot dat je helemaal niets gaat veranderen. Je kent vast de uitspraak: “Never change a winning team”. Toch is het heel dom om nooit te veranderen. Want wat 5 jaar geleden werkte, werkt nu niet meer. En wat nu werkt, werkt over 2 jaar waarschijnlijk al niet meer. Jouw ‘winning team’ gaat op enig moment verliezen omdat er een beter team komt en dan ben je misschien al te laat. En toch doen maar weinig ondernemers aan innovatie. Ik probeer de vraag te beantwoorden waarom verandering zo moeilijk is.

Moeder en kind

Veel ondernemers zijn begonnen vanuit een passie om bijvoorbeeld honden te trimmen of met honden te wandelen. De dienst is hun baby. Je bent er verliefd op. Als jij diegene bent die jouw dienst bedacht heeft, dan ben jij de moeder van jouw dienst, jouw baby. Alle moeders houden van hun baby. Er is nog nooit een moeder geweest die naar haar pasgeboren baby keek en zei: “Dit is het lelijkste wat ik ooit gezien heb”.

Ondernemers houden van hun baby, hun product of dienst. Een geweldig product staat niet gelijk aan succes. Veel ondernemers denken: “Als ik maar een goed product heb, dan komt alles goed”. Ze hebben hun familie en vrienden gevraagd en die beamen het allemaal. “Wat een mooi product heb jij”. (“Wat een mooie baby heb jij”.) Een geweldig product is niet nodig om succes te hebben.

Dat is waarom verandering zo moeilijks is. Je hebt een kind dat je niet wilt maar je wilt er ook niet van af. De formule voor succes is dat hij weet wat jouw markt wil. De kernvraag is hier het vinden van de pijn. Er zijn twee zaken die mensen motiveren: pijn en plezier. Pijn, of beter gezegd: het vermijden ervan is de meest krachtige. Mensen doen heel veel om pijn te vermijden. Zoek de pijn en help jouw markt.

Waarom verandering zo moeilijk is

Maar misschien denk je nu wel: “Ik hoef niet te veranderen want alles gaat goed”. Geloof me, dat is de grootste fout die je kunt maken. Toen ik 6 jaar geleden begon met mijn workshop ‘Word ook een succesvolle hondernemer‘ (WOESH) gooide ik bullseye. De laatste twee jaren krijg ik bijna niemand meer voor die workshop; het product zit in zijn eindfase. Het is op sterven na dood.

Gelukkig heb ik niet zo’n last van moedergevoelens (er is vast een reden voor dat ik nooit moeder ben geworden) en dus kan ik makkelijk loslaten. Er moet iets veranderen, ik moet innoveren. Bedrijven die niet innoveren, sterven. Een voorbeeld uit een andere branche maar daarom niet minder waardevol.

Amerika’s grootste melkproducent, Dean Foods, heeft drie weken geleden faillissement aangevraagd. Zij hadden nooit kunnen denken dat een van ’s werelds grootste lobby’s – de melkindustrie – zo zou inzakken. Zij waren niet voorbereid of konden hun kind niet loslaten. In beide gevallen waren zo dom. Daar tegenoever staat Elmhurst, een van de oudste Amerikaanse zuivelbedrijven. Zij besloten om na 92 jaar over te schakelen op het produceren van plantaardige melkproducten. Zij begrepen het wel.

Wat is je niche?

Iedereen die mij al een tijdje volgt weet dat ik niet geloof in concurrentie. Dat klopt nog steeds, dus laat ik zeggen dat je gaat kijken naar wat andere bedrijven in jouw markt doen en hoe jij je onderscheidt. Dit is een oefening die ik ook altijd in mijn workshop WOESH doe. Als jij er achter bent wat jij anders doet dan jouw concurrenten, dan heb je je niche gevonden. Als je er achter komt dat je eigenlijk hetzelfde doet, wordt het tijd om te veranderen.

Mijn grootste vernieuwing in de laatste drie jaren is geweest dat ik mij aanbiedt als hondenoppas bij mensen in huis. Een mooie niche. Toen. Nu komen er steeds meer aanbieders bij. En ja, ook de hondenoppas aan huis. Tijd voor mij om wederom te vernieuwen. Dus heb ik mijn klanten gevraagd wat ze zouden willen. Gedrags- en voedingsadvies aan de hand van mijn observaties tijdens het oppassen. En waar nodig kan ik ook zelf aan de gang gaan met de hond. Geen nieuw bedrijf, geen nieuw aanbod maar wel verandering.

En voor wat betreft HondenUniversiteit? Is hier verandering zo moeilijk? Nee hoor. Ik ga mij in 2020 volledig richten op persoonlijke begeleiding; het individuele coachen gericht op het doorbreken van gewoontes die je niet helpen in het groeien van je business. Frustraties wegnemen, interne blokkades opheffen of helpen met je vraag “hoe het verder moet”. Geen workshops meer, geen digitale producten.

Ga jij ervoor in 2020?

Waarom is verandering zo moeilijk? Nou misschien omdat we liever comfortabel zijn. Waarom blijven mensen bij elkaar terwijl ze eigenlijk geen intieme relatie meer hebben? Zou het zijn omdat ze de pijn van de scheiding willen vermijden? Vermoedelijk. Ik ben juist heel comfortabel met het oncomfortabele. Voor mij is innovatie een feest en daarom vind ik ondernemen ook zo leuk.

Bedenk dat innovaties ervoor zorgen dat we nu plastic soep op kunnen ruimen uit de oceanen, in auto’s rijden die zichzelf inparkeren en robotstofzuigers gebruiken. Als verandering zo moeilijk is wil dat nog niet zeggen dat je het maar niet moet doen. Bedenk dat mensen betalen voor een ervaring. Ze willen een blije, rustige hond; geen getrimde hond. Je denkt misschien dat je in de markt zit van vachtverzorging bij honden maar je zit in de markt van een bijdrage leveren aan het welzijn en de gezondheid van de hond.

Wij, ondernemers in de hondenbranche, zitten allemaal in dezelfde markt. Wij willen allemaal dat honden beter worden van de dienst die wij leveren. Want een blije hond, is een blije klant. En als de klant niet meer blij is met wat jij doet dan is het jouw taak om ervoor te zorgen dat ie wel weer blij wordt.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.