Waarom je soms klanten moet ontslaan
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 januari 2016 

Waarom je soms klanten moet ontslaan

In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt is de klant geen koning. Sommige klanten passen gewoon niet bij je en daar moet je afscheid van nemen. Dat kan heel lastig zijn omdat je wellicht al lang zaken met ze doet of omdat je iemand persoonlijk mag. Echter, jij groeit en jouw honderneming ook en daar hoort bij dat je naar een volgend niveau in jouw business gaat. Soms kan dat het einde van een relatie betekenen tussen jou en een klant. Hieronder geef ik drie redenen waarom je soms klanten moet ontslaan

1. Wat kost het jou?

Als het jou letterlijk meer kost dan het oplevert, is het tijd om afscheid te nemen. Bijvoorbeeld omdat je te ver moet rijden om een hond uit te kunnen laten die je eerst wel mee kon nemen. Wellicht dat de klant verhuisd is of jij. De kosten wegen dan dus niet meer op tegen de baten.

Het kan ook zijn dat je in jouw enthousiasme deze klant hebt aangenomen omdat je net begon met jouw uitlaatdienst en elke klant er eentje was. Hoe moeilijk het ook is, wellicht wordt het dan tijd om ermee te stoppen omdat jouw uitlaatdienst groeit en je voldoende klanten in de buurt hebt.

waarom je soms klanten moet ontslaanBedenk ook dat de klant jou ieder moment kan ontslaan. Zo woonde mijn eerste uitlaatklant aan de ‘verkeerde’ kant van Den Haag toen ik in Zoetermeer woonde maar omdat de hond vijf keer per week meeging, zei ik toch “ja”. Eigenlijk wil ik al veel eerder afscheid nemen maar durfde het niet. Toen gingen de eigenaren scheiden en was ik alsnog een klant kwijt.

2. Jouw klant vraagt te veel van je

Met name in de gedragstherapie kan je snel in de verleiding komen om te veel tijd aan een klant te besteden. Tenminste, als die tijd niet betaald wordt. Soms hoor ik van gedragstherapeuten dat ze wel twee uur bij een klant zitten omdat het soms toch uitloopt. “Tja, daar doe je niets aan”, is dan het excuus.

waarom je soms klanten moet ontslaanDat is natuurlijk niet waar. Je moet je tijd in de gaten houden. Tijd is immers geld. Wanneer je van te voren afspreekt dan een gesprek een uur duurt dan duurt het dus een uur. Daar kan geen misverstand over bestaan. Jij leidt het gesprek en dus beslis jij hoe het verloop is. Als een klant te veel afwijkt met irrelevante informatie dan moet je ingrijpen of je meldt gedurende het gesprek dat een uitloop betaald moet worden.

Wanneer je hier niet transparant in bent, kan de klant na de eerste hulpvraag een andere stellen en voor je het weet ben je met drie problemen bezig terwijl hij er voor eentje betaalt. Er zijn nou eenmaal mensen die direct een hele hand pakken als je ze een vinger geeft. Het is aan jou om hier paal en perk aan te stellen en dat betekent soms dat je zegt dat je deze klant niet meer kunt helpen tenzij er meer betaald wordt.

3. Jouw klant zorgt dat je niet meer met plezier jouw werk doet

Waarom je soms klanten moet ontslaanVooral bij hondentrimmers kom ik dit nogal eens tegen. Ze krijgen achteraf discussie met een klant over het gedane werk of de manier waarop. Wanneer je hier niet tegen opgewassen bent, dan kan het zijn dat je een hekel gaat krijgen aan die klant of zelfs aan die hond.

Of zoals een paar maanden terug gebeurde bij een klant van mij met een hondenschool. Deze dame had constant commentaar op de manier van lesgeven, de gebruikte methode en wist alles beter dan de instructeur. Dit werd zo erg, dat andere cursisten zich eraan gingen ergeren. Het werd tijd om afscheid te nemen.

Zo had ik ooit een klant waar ik vers vlees bij bezorgde. Deze klant had altijd wat. Of de bestelling was niet genoeg ingevroren, of ik was te laat, of het vlees was niet goed of de pens was te duur. Op een bepaald moment wilde ik gewoon niet meer naar dat adres en heb haar medegedeeld dat ze niet meer bij mij kon bestellen. Vanaf toen sliep ik een stuk lekkerder …

Waarom je soms klanten moet ontslaan

Er zijn nog wel legio andere voorbeelden te noemen waarom je soms afscheid moet nemen van een klant. Toch is het belangrijk om jouw business op het gewenste niveau te krijgen. Weten wat je wilt en weten wat je daarvoor bereid bent te geven is een eerste stap naar alleen maar blije klanten. En zeg nou zelf: “Dat wil jij toch ook?”.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.