arrow_drop_up arrow_drop_down

De nummer 1 reden waarom het niet lukt

Het kerkhof met ondernemers die zo graag wilden maar bij wie het niet lukte is groot. We hebben allemaal momenten dat het niet lukt. Je weet niet hoe je verder moet of je weet het wel maar er iets dat je tegenhoudt. De angst om afgewezen te worden is de reden waarom ondernemers het niet redden. Maar waar komt dat vandaan, wat is de oorzaak daarvan? De nummer 1 reden waarom het niet lukt. 

Waarom het niet lukt

waarom het niet lukt Stiekem weet jij vast het antwoord al. De nummer 1 reden die jou tegenhoudt succesvol te zijn en waarom jij straks ook op dat kerkhof ligt als je niet heel snel aan de slag gaat is dat jij niet bereid bent te doen wat elke ondernemer moet doen om in eerste instantie te overleven en dat is verkopen.

En de reden dat jij niet verkoopt is omdat je bang bent afgewezen te worden. Je bent bang om “nee” te horen. Gek eigenlijk want we worden in ons leven zo vaak afgewezen: voor een baan, door een man/vrouw, voor een lening, voor een opleiding. Afwijzingen horen bij het leven maar als we afgewezen worden door een klant dan is dat een teleurstelling die haast ondraaglijk is en dus doen we geen moeite.

“Nee heb je en ja kun je krijgen” wordt ironisch genoeg vaak door mensen gebruikt die zelf niet zo brutaal zijn. Als jij de weg nooit vraagt, kun je lang rond blijven rijden. Als jij niet om de order vraagt, kan een verkoop lang uitblijven. Als je nooit solliciteert, krijg je nooit een baan. Mensen die banen aangeboden krijgen, krijgen die omdat ze goed presteerden bij een baan waarop ze ooit solliciteerden.

Jagen, jagen, jagen

waarom het niet lukt

Tenzij je bezig bent jouw online netwerk te vergroten, heb je niets te zoeken op Facebook. Tenzij jij je geld verdient met het ontwikkelen en bouwen van spelletjes, hoef je geen spelletjes te spelen. Wat in mijn ogen elke ondernemer zou moeten doen is jagen. Jagen op mensen, potentiële klanten.

Jagen komt in vele vormen. Jagen is ook het vergrote van jouw netwerk, meer mensen leren kennen. Hoe groter jouw netwerk, hoe groter de kans om te verkopen. Ik jaag op elke (aspirant-)hondernemer in Nederland en ben daar ook heel transparant in. Ik wil mensen helpen en dat doe ik door mijn expertise in te zetten. Die expertise is geld waard want als mijn klanten meer verdienen, verdien ik ook meer. Logisch toch en eerlijk ook.

Dus, geloof het of niet maar als jij niet wilt verkopen dan kun je geen bedrijf bouwen. Wees eerlijk tegen jezelf en stop jezelf voor de gek te houden. De reden waarom het niet lukt is echt heel simpel: je jaagt niet of niet genoeg. Leuker kan ik het niet maken maar simpeler wel. Ik spreek elke dag minstens vijf mensen die ik kan helpen met groeien en die daardoor mij helpen met groeien.

Wat ik kan kan jij ook!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.