Vijf tips voor tevreden klanten
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 november 2015 

Vijf tips voor tevreden klanten

Tevreden klanten hebben is helemaal niet moelijk. Behandel jouw klanten zoals jij zelf ook behandeld wilt worden en dan gaat het haast als vanzelf. De grootste ergernis van klanten – en dus ook jouw klanten – is dat ze niet geholpen worden als ze een vraag hebben. Je hebt het zelf vast wel eens meegemaakt dat je geen of onvoldoende antwoord krijgt. Dat is de doodsteek voor een bedrijf en dat kost je klanten! Hieronder tref je vijf tips hoe je ervoor kunt zorgen dat je tevreden klanten hebt en houdt.

Tip 1 – zorg voor bereikbaarheid

tevreden klantenHet lijkt een schot voor open doel maar dat blijkt in de praktijk toch soms heel lastig. Heb je een telefoonnummer waarop mensen jou kunnen bellen, zorg er dan voor dat de telefoon wordt opgenomen.

Wanneer je niet in staat bent op te nemen op elk moment – binnen kantooruren – schakel je telefoon dan door naar iemand anders, laat een ander de telefoon aannemen of vermeld duidelijk op je website wanneer je wel bereikbaar bent. Op die momenten neem je dus altijd de telefoon aan of zorgt voor een duidelijke voice mail die ook ingesproken kan worden.

Tip 2 – reageer binnen een dag

Als iemand jouw voice mail inspreekt of je een e-mail stuurt, reageer altijd binnen een dag. Ook al heb je geen antwoord voor jouw klant. Meld dat je het uitzoekt, ermee bezig bent en geef door wanneer je antwoord hebt.

Ook als je afhankelijk bent van de reactie van een ander, neem je op de afgesproken dag of het afgesproken tijdstip contact op. Hou je aan je afspraak! Bel ook terug als mensen jouw voice mail niet hebben ingesproken maar wel een zichtbaar nummer hebben.

Tip 3 – neem je klant serieus

tevreden klantenAls iemand de moeite neemt contact met je op te nemen, heeft hij wellicht al een hele drempel moeten nemen. Zeker telefonisch contact is voor sommige mensen best een hobbel. Dus hoe simpel de vraag in jouw ogen ook is, voor jouw klant is deze enorm belangrijk.

Neem de tijd om de vraag goed te beantwoorden en stel regelmatig controlevragen om te achterhalen of jouw klant begrijpt wat je bedoelt. Vooral bij communciatie via e-mail is het heel belangrijk om duidelijk uit te leggen. Eindig een email altijd met de vraag: “Is hiermee jouw vraag beantwoord?

Tip 4 – hou het zakelijk

Ook als je jouw klant goed kent, hou je het contact zakelijk. Dat wil niet zeggen dat je hem direct met “u” aan moet spreken maar zorg voor heldere communicatie. “Ach je weet wel wat ik bedoel” kan soms tot grote misverstanden leiden.

Bedenk dat jouw klant zorgt voor een deel van jouw inkomen en dat je hem dus nodig hebt. Teveel ‘ouwe jongens krentenbrood’ kan leiden tot onduidelijkheid over gemaakte afspraken. Heb je deze neiging van nature, zet dan alles op papier (e-mail) totdat het van beide klanten kristalhelder is.

Tip 5 – laat jouw menselijke kant zien

Dat lijkt wellicht wat tegenstrijdig in combinatie met tip 4 maar dat is het niet. Als mensen een vraag hebben of wellicht zelfs een klacht, kan het handig zijn om te beginnen met: “Ik herken dat helemaal” of “Ik kan me dat goed voorstellen”. Hiermee geef je aan geen robot te zijn.

Verplaats je in het gevoel van jouw klant. Wellicht heeft hij voor het eerst van zijn leven een hond of heeft hij nog nooit gebruikgemaakt van een uitlaatdienst. Neem de tijd, blijf rustig en geduldig.

Heb je zelf nog tips om tevreden klanten te krijgen, deel ze dan hieronder!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.