Verover De Wereld: een terugblik
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 september 2013 

Verover De Wereld: een terugblik

Op zaterdag 14 september 2013 gaf ik mijn eerste dagvullende workshop: Verover De Wereld. En dat vond ik best wel spannend. De dag vol krijgen is voor mij geen enkel probleem; ik schud het allemaal redelijk makkelijk uit mijn mouw.

Maar een workshop betekent dat de deelnemers ook zelf actie moeten ondernemen en dus moest ik ze aan het werk zetten. Ook daarin was de dag zeker geslaagd. Een terugblik … 

Netwerken is geen verkopen

Verover De WereldWe begonnen de dag het het principe van netwerken. Wat is het, hoe doe je het en waarom is het belangrijk. Maar het voornaamste: netwerken is geen verkopen!

Tijdens de oefening in het één op één een netwerkgesprek hebben blijkt maar weer hoe lastig het om te denken vanuit jouw netwerk en niet vanuit jezelf. Ik hoor iemand zeggen: “Nee sorry daar kan ik je niet mee helpen” terwijl hij vergeet dat er vast wel iemand in zijn netwerk is die wel kan helpen.

We doen het ‘Bijenkorfspel’ wat ik zelf voor het eerst ervaren heb een paar jaar geleden op het Business Bootcamp van Open Circles (een aanrader voor iedereen die voor zichzelf is gestart of voornemens is dat te gaan doen).

De elevator pitch

Je krijgt maar één keer voor een eerste indruk, dat weten we allemaal. Het is daarom zo belangrijk dat je weet wie je bent en waar je voor staat. We gaan aan de gang met de ‘elevator pitch’: vertel in één zin welk probleem je oplost voor wie.

Honden uitlaten, honden trimmen, honden verzorgen en honden trainen is iets wat veel mensen doen. De kunst is om zo specifiek te zijn in jouw uitingen naar buiten dat mensen jou ook onthouden. Jouw netwerk moet weten wat ze anderen over jou moeten gaan vertellen. Ben jij de honderdste hondenuitlaatservice of is jouw dienstverlening net even anders dan bij de rest. En kun je ook waarmaken wat je zegt?

In het filmpje wat ik laat zien waarin Frank Kern (succesvolle internet marketeer uit de VS) de direct mail campagne van BMW volledig afkraakt komt dit mooi naar voren: BMW prijst zijn nieuwe 7-serie (luxe sedan) aan als “thrilling”. Is dat zo? En hoe zit het dan met Ferrari en Lamborgini?

Marketing op internet

Internet is één grote marketingmachine en je zou wel gek zijn als je daar geen gebruik van maakt. Maar daar zit tevens de moeilijkheid: wat moet je doen en wat moet je laten. Wat is een goede strategie gebaseerd op jouw doelstelling.

  • Welke gereedschappen heb je nodig om jouw naamsbekendheid te vergroten?
  • Hoe is jouw interactie online met jouw (potentiële) klant en hoe vergroot je jouw beïnvloeding?
  • Hoeveel bezoekers komen er op jouw website en wat doen ze daar?

We staan kort stil bij het nut van public relations en jezelf als merk in de markt zetten, het belang van samenwerking en het nut van e-mail marketing.

Mijn conclusie: het is veel, eigenlijk te veel voor één dag. Ik ga mij beraden op een tweede dag en verneem graag jullie feedback en suggesties …

Deze hadden jullie nog te goed want daar was geen tijd meer voor: marketing is jezelf laten horen!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen