arrow_drop_up arrow_drop_down

Verleiden op internet: de onweerstaanbare website

Vijf jaar geleden startte ik met deze website. Ik volgde de internet marketing experts van Nederland (Eelco de Boer, Tonny Loorbach) en de Verenigde Staten (Frank Kern, John Reese) en investeerde minstens de helft van mijn tijd aan het leren verleiden op internet. Hoe bouw je de onweerstaanbare website die ervoor zorgt dat jouw netwerk groeit en jouw inkomen stijgt?

Verleiden op internet

Het is een kunst, verleiden op internet. Wat is er nodig om zo aantrekkelijk te zijn dat mensen die op jouw website komen ook daadwerkelijk actie nemen en op welke manier dan ook contact met je opnemen. Vijf jaar lang heb ik getest op diverse websites en heel veel geld uitgegeven aan advertenties op Google en Facebook. Ik kan niet alles kwijt in een blog maar de belangrijkste resultaten hiervan wil ik met je delen zodat jij ook leert de onweerstaanbare website te maken.

De landingspagina – ook wel bekend als homepage – is de belangrijkste pagina van jouw website. Tenzij je enorm adverteert naar een specifieke pagina op jouw website, is de homepage de pagina waar de meeste mensen als eerste terecht komen. Het mag duidelijk zijn dat het hier moet gebeuren. Hoe bouw je de perfecte homepage met maar een doel: mensen moeten contact met je opnemen.

Header

verleiden op ineternetDe header is de bovenkant van jouw website. Zorg dat deze zo klein mogelijk is omdat hij anders te veel ruimte inneemt. Je wilt namelijk dat jouw belangrijkste boodschap ‘above the fold’ staat. Above the fold betekent zoveel dat mensen niet naar beneden hoeven te scrollen.

Er zijn twee dingen belangrijk in de header: jouw naam (met eventueel logo) in de linkerbovenhoek en een call to action (mensen vragen contact op te nemen) in de rechterbovenhoek. Vertel in de call to action duidelijk wat mensen moeten doen. Alleen een telefoonnummer vermelden is niet voldoende (“Bel ons voor een gratis informatie op nummer …”).

Video of afbeelding

verleiden op ineternet

Direct onder de header komt een video of afbeelding (in mijn geval meerdere). Ook hiervoor geldt, net als de rest van de homepage: jouw beste producten of diensten staan hier.

Als je video gebruikt kan dat een introductie zijn van jezelf ondersteund door beelden van wat je doet (training op de hondenschool, impressie van jouw hondenuitlaatdienst of het trimmen van een hond). Gebruik je een afbeelding, zorg dan dat deze aanklikbaar is.

Headline

verleiden op ineternet Onder de video of afbeelding(en) komt de headline. Vergis je niet, dit is de meest gelezen plek op jouw homepage en bepaalt voor een heel groot deel of jouw bezoekers de rest van jouw pagina lezen of niet. Hier staat dus jouw belangrijkste boodschap en daar mag je best even goed over nadenken.

Je kunt hier dus van alles kwijt. Ga los op jouw USP’s (“Zorg is zoveel meer dan een bakje voer”), vermeld hier een testimonial van een klant (“Onze Blue vindt het geweldig om mee op pad te gaan! Moe en voldaan van het spelen ligt hij in zijn mandje na te genieten”) of een teaser (“20 manieren om …”).

Overige inhoud / blog

verleiden op ineternet

Onder de headline – om deze sectie te bekijken moeten mensen scrollen – komt de rest van wat jij te vertellen hebt. In geval van een blog komt dit hier. Zorg dat de afbeeldingen boven of naast het blog dezelfde grootte hebben voor een strak en rustig uiterlijk. Geef een indeling die uitnodigt om verder te lezen.

Je kunt hier ook meer inhoud kwijt over jouw dienst zoals de diensten en producten die jouw hondentrimsalon leveren of de gedragsproblemen die jij op kunt lossen. Mensen lezen hier snel overheen. Belangrijk is dus dat het geen lappen tekst worden maar korte alinea’s met bulletpoints en voordelen voor de klant.

Contactgegevens

verleiden op internetNiet iedereen die op jouw website komt neemt (direct) contact met je op. Jouw uitgebreide contactgegevens zet je dus onderaan. Denk eraan dat je wettelijk verplicht bent hier jouw bedrijfsnaam, adresgegevens en KvK plus btw nummer te vermelden. Je kunt ervoor kiezen een (uitgebreid) contactformulier te plaatsen maar als je verschillende manieren hebt om contact te leggen, is dat feitelijk niet nodig. Mensen sturen sneller een e-mail dan dat ze een contactformulier invullen.

Dit is ook de plek waar je jouw social media links kunt plaatsen. Twee jaar geleden adviseerde ik nog dat helemaal bovenaan jouw pagina te doen maar inmiddels is dat minder noodzakelijk gebleken. Je hebt immers maar beperkte ruimte op jouw homepage dus moet prioriteiten stellen. Uiteraard is een en ander ook afhankelijk van de doelstelling van jouw website. Wil je veel likes op Facebook, zet dan de social plugin bovenaan. Wil je dat mensen jouw bellen, zet dan jouw telefoonnummer bovenaan.

Verleiden op internet

Internet verandert in razend tempo. De regels voor een onweerstaanbare website veranderen dus ook in hetzelfde tempo. In 2011 deden mannen er nog 8 seconden over om te bepalen of ze een website aantrekkelijk vinden of niet, anno 2016 is dat al gehalveerd naar 4 seconden. Vrouwen hebben maar 2 seconden hiervoor nodig.

Je hebt dus tussen 2 en 4 seconden de tijd iemand te verleiden. Dat lukt je niet eens met een speed date. Kortom, het gezegde: “Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk” was nog nooit zo belangrijk als nu.

 

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.