arrow_drop_up arrow_drop_down

Ultieme uitdaging 2020

Dit jaar ga ik de grootste zakelijk uitdaging aan sinds de start van HondenUniversiteit, 9 jaar geleden. Mijn ultieme uitdaging 2020 wordt een jaar zonder social media. Wanneer je mijn Facebook pagina volgt dan heb je dit al gelezen. Maar inmiddels weten we dat het organisch bereik op Facebook zo laag is, dat ik er ook nog een blog aan wijd.

Ultieme uitdaging 2020: de reden

ultieme uitdaging 2020Waarom is dit mijn ultieme uitdaging? Omdat ik weet dat ik een groot deel van mijn omzet te danken heb aan social media. Zichtbaar zijn. Maar ik merk ook dat dit voornamelijk de laatste twee jaar enorm gedaald is. Het aantal Facebook-leden neemt ook de laatste jaren af. We zijn een beetje social media-moe lijkt het wel. Als bedrijf moet je tegenwoordig de gekste capriolen uithalen om op te vallen. Ik wil dat niet meer.

Ik heb sinds 2011 een stabiele basis opgebouwd. Aardig wat klanten hebben meerdere workshops of online trainingen bij mij gevolgd en met hen heb ik dan ook nog altijd contact. Ik weet dan ook dat een groot deel van mijn klanten nu uit dat netwerk komt; ze komen via-via bij mij. Van horen zeggen of geadviseerd door mijn ambassadeurs. Ik ga dus de uitdaging aan om dit jaar alleen op die manier aan mijn klanten te komen.

De tweede reden is een persoonlijke en wel omdat ik – voor velen wellicht herkenbaar – verslaafd ben aan social media en met name Facebook. Het kost mij veel te veel tijd en ik wil mijn tijd beter besteden. Vanaf 2 februari stop ik mijn activiteiten op social media. Mijn ultieme uitdaging 2020 start dus op 2-2-2020. Dat vond ik nou een mooie datum.

HondenUniversiteit in 2020

ultieme uitdaging 2020Het zichtbaar zijn op social media is een onderdeel van je marketingstrategie. Er zijn echter meerdere vormen van marketing. Denk aan het verspreiden van een folder van jouw bedrijf, adverteren in de plaatselijke krant, aanwezig zijn op hondenshows of braderieën, e-mailmarketing of af en toe een telefoontje of een bezoekje aan elkaar brengen. Je zou bijna vergeten dat dat ook kan.

Vanaf 2 februari zal ik mij voornamelijk gaan richten op e-mailmarketing. Dat houdt in dat ik contact met je hou via e-mail. Mocht je nog niet op mijn lijst staan en wel op de hoogte willen blijven, meld je dan hier aan. Ook ga ik mij meer toeleggen op schrijven. In plaats van soms kleine berichtjes op Facebook of afbeeldingen op Instagram, ga ik nu alles wat er te melden is in een blog zetten. Ook dat heeft een reden: alles wat op mijn website staat is van mij. Alles wat op Facebook en Instagram staat is van Facebook. Een detail maar niet onbelangrijk.

Het dienstenaanbod van HondenUniversiteit is overzichtelijker geworden in 2020. Ik bied vanaf nu alleen nog maar gratis brainstormsessies aan en individuele coaching. Geen groepscoaching, workshops of online programma’s. Het is niet gezegd dat dit nooit meer terugkomt maar mijn focus in 2020 wil ik houden bij de een-op-een begeleiding. Mijn klanten hebben hier behoefte aan en ik krijg daar ook de meeste energie van.

Ultieme uitdaging 2020: de praktijk

ultieme uitdaging 2020Vanaf 2 februari is HondenUniversiteit uitsluitend via e-mail en telefoon bereikbaar. De social media profielen worden gesloten of verwijderd. Voor sommige van mijn Facebook-groepen ga ik nieuwe admins zoeken (mocht je interesse hebben, laat het mij weten) en andere groepen laat ik voor wat ze zijn. De Facebook-pagina van HondenUniversiteit blijft bestaan maar er zullen geen updates meer op plaatsvinden. Het Twitter- en Instagram-account zal worden verwijderd.

Zoals al geschreven, zal deze website actiever worden. Er gaan meer artikelen verschijnen. Ook wordt de communicatie via e-mail intensiever. Dus ja, je gaat meer e-mails ontvangen. Op die manier wil ik de persoonlijke communicatie versterken. Bij de ultieme uitdaging 2020 hoort dus ook meer persoonlijk contact.

Vooralsnog ga ik deze uitdaging aan voor een jaar. Maar wie weet, misschien ben ik na een jaar wel overtuigd dat ik een leven zonder social media wil. Ons social media leven zal er over een jaar ook anders uitzien. De trend is sowieso meer van massacommunicatie naar persoonlijke communicatie en dat is waar ik juist zoveel van hou en waar mijn kracht ligt. En aangezien mijn kracht de kracht is van HondenUniversiteit kijk ik enorm uit naar dit jaar en de ontwikkelingen.

 

 

 

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.