Top Tien Hondentraining Tips voor Ondernemers
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 december 2015 

Top Tien Hondentraining Tips voor Ondernemers

Mensen die honden opvoeden en trainen weten dat als je wilt dat je hond een volwaardig lid van de familie wordt, je hem de juiste opvoeding en training moet geven. Dezelfde top tien hondentraining tips kunnen veel inzicht geven in hoe je jouw medewerkers moet behandelen, zodat ze succesvoller worden. In plaats van medewerkers kun je ook businesspartners lezen. Hier zijn de Top Tien Hondentraining Tips.

Luister

Net zoals je het nodig hebt om jouw hond te begrijpen, moet je jouw medewerkers begrijpen. Wat zijn hun passies en sterke punten?

Wat zijn hun ideeën en zorgen? Luisteren zorgt niet alleen dat ze meer van hun potentieel laten zien, het creëert ook meer vertrouwen en motivatie.

Wees gul met jouw genegenheid

Het is altijd makkelijker om fouten op te merken en daar de aandacht op te vestigen, maar zorg ervoor dat je waardering toont wanneer dingen goed gaan.

Dank hen voor hun werk en moedigen hen aan om meer uitdagingen aan te gaan.

Vindt hij of zij dit echt leuk?

Tien Hondentraining TipsNeem niet aan dat je weet wat mensen als beloning ervaren. De beste aanpak is om te vragen en ze echt te leren kennen.

Net als bij honden: sommige gaan voor voeren, anderen kiezen liever de bal.

Vertel wat je verwacht

Duidelijke verwachtingen zijn van cruciaal belang om verwarring te voorkomen. Als jouw hond of medewerker in de war is over wat er verwacht wordt, zullen ze nooit succesvol zijn.

Vertel het hen. Herhalen. Opschrijven. Vraag of ze vragen hebben of behoefte aan verduidelijking.

Consequent zijn

Dit is de sleutel in het ervoor zorgen dat jouw mensen niet alleen begrijpen wat de verwachtingen maar ook inzicht in de missie en visie van het bedrijf krijgen.

De boodschap moet consequent door elk aspect van communicatie, individueel en in groepen verkondigd worden. Net zoals iedereen in het gezin dezelfde regels kent ten aanzien van het gedrag naar en van de hond.

Realistische verwachtingen

Geeft jij jouw medewerkers de middelen en bevoegdheden om te doen wat jij verwacht? Zijn jouw verwachtingen in lijn met hun krachten en talenten?

Mag je van een Husky verwachten dat hij een bal apporteert?

Onderschat nooit de voordelen van voeding

Tien Hondentraining TipsEen hoge kwaliteit van voeding is niet te onderschatten. Oké, dit lijkt misschien onzin maar in plaats van het letterlijk nemen van het woord “voeding”, kun je ook aan verbale voeding denken.

Het is belangrijk om “hoge kwaliteit” feedback aan te moedigen. Zorg voor lof en waardering voor specifieke situaties en uitkomsten.

Je krijgt wat je versterkt … en dat is niet noodzakelijk wat je wilt

Ga je akkoord met ondermaatse prestaties? Ik heb het niet alleen over werkgerelateerde specifieke activiteiten, maar ook over algemeen gedrag en houding.

Het addertje: als mensen zien dat je bepaald gedrag van de ene persoon wel accepteert, gaan ze ervanuit dat je lage normen en verwachtingen van iedereen accepteert.

Omkoping versus beloning

Idealiter wil je dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn. Je wilt dat ze de zorg over hun werk, hun bedrijf en hun collega’s als vanzelfsprekend beschouwen in plaats van dat je ze moet manipuleren met steekpenningen.

Omkoping wordt een patroon voor verwachtingen en kan zorgen voor een langdurige storing van de relatie. Dus in plaats van te proberen om iemand te verleiden om iets te doen, moedig hen aan om betrokken en gemotiveerd te blijven.

Vrijheid

De mate van vrijheid (bevoegdheid en verantwoordelijkheid) die je geeft moet afhangen van het vermogen van elke persoon/hond ermee om te gaan. Onderdruk nooit creativiteit en beperk geen groei, maar laat ze niet onnodig de fout in gaan.

Geef ze ruimte om uit hun comfort zone te gaan en help hen te slagen. Mislukking tot een zeker niveau kan een leerzame ervaring zijn, maar te veel of te vaak kan niet alleen schadelijk zijn maar doodt ook het zelfvertrouwen.

 

Misschien dat sommige van jullie beledigd zijn door de vergelijking van mensen met honden, maar ik denk dat we allemaal kunnen leren van hen. Ik zou graag jouw gedachten over de vergelijking horen.

[Vrij vertaald van Tina Hallis, Ph.D., is de oprichter van The Positive Edge, een bedrijf gewijd aan het helpen van mensen enorganisaties hun ware potentieel te vervullen met behulp van de strategieën van de wetenschap van de positieve psychologie.]
Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen