Stoppen met Facebook
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 december 2014 

Stoppen met Facebook

Elk jaar rond deze tijd is er weer gesodemieter over de voorwaarden van Facebook. Aangezien de meeste mensen die voorwaarden niet lezen maar wel graag alles delen wat er langskomt en hun vrienden daarin volledig vertrouwen, zijn er ook nu weer verschillende hoax-berichten in omloop.

De reacties daarop zijn vaak erg primair: “Nou ik ga stoppen met Facebook, ze gaan nu echt te ver”. Zonder in te gaan op de ingewikkelde voorwaarden van Facebook – waar ik geenszins in geïnteresseerd ben – wil ik wel graag iets anders met jullie delen hierover. 

Je hebt geen privacy op internet

Laten we dat vooropstellen. Op het moment dat jij je dat realiseert, is al die ophef dus compleet overbodig. Geen enkele website biedt veiligheid in dat opzicht. Geheime, afgesloten forums en groepen op Facebook zijn maar schijn. Deze zogenaamde schijnveiligheid is kennelijk iets dat maar weinig mensen interesseert.

Of zou het zo kunnen zijn dat het ons wel interesseert maar dat we ons er niet druk om maken? Ik wed dat het merendeel van de Facebook-gebruikers dat vorig jaar al dreigde te stoppen, dat niet heeft gedaan en ook dit jaar zal dat niet anders zijn. We love Facebook! En iets waar je van houdt, verlaat je niet. Simpel.

In plaats van je druk te maken over wat Facebook met jouw gegevens doet, zouden sommige mensen zich meer druk moeten maken over wat ze posten op Facebook, wie dat te zien krijgt en wat dat voor effect heeft. En ook hier geldt: als je niet wil dat iemand iets van je weet, zet het niet op internet. Nergens.

Wij willen niets missen, wij willen niet verliezen

stoppen met facebookFacebook begrijpt als geen ander hoe het menselijke brein werkt. Neuromarketing is een vorm van marketing die door vele grote bedrijven wordt gebezigd dus ook door Facebook, Onze angst om iets te missen of iets kwijt te raken zorgt ervoor dat we op Facebook blijven. Daarbij komt ook nog eens de behoefte van velen om zaken te delen, mensen te laten waar we zijn en wat we doen.

Een andere sterke motivator om op Facebook te zitten is onze behoefte om belangrijk gevonden te worden. Wij hebben die behoefte allemaal alleen de een iets meer dan de ander. Het succes van de vind-ik-leuk knop is hier een voorbeeld van. Facebook-gebruikers kicken erop als mensen hun statusopdate, foto of video ‘liken’. Velen (voornamelijk bedrijven) vragen er ook gewoon om.

Heb je niets van dit alles in je zitten, dan zit je vermoedelijk niet op Facebook

Stoppen met Facebook

Het heeft dus psychologisch nogal wat voeten in de aarde om te stoppen met Facebook. Maar voordat je dat doet zou het goed zijn jezelf af te vragen wat het jou oplevert. Veel van de door jou gebruikte diensten op internet zijn met elkaar gekoppeld en delen informatie over jou (Google en al zijn producten, weet jij welke dat zijn?).

Beter zou zijn eerst nadenken voordat je iets op Facebook post en wil je dat helemaal niemand iets over jou weet? Gooi dan al jouw apparaten het raam uit die verbinding maken met internet, dan ben je pas echt principieel! Een leven zonder internet is natuurlijk prima te doen, ofschoon wij onszelf dat nu niet meer voor kunnen stellen.

Andere optie is je er niet druk om maken. Aan jou de keuze

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen