arrow_drop_up arrow_drop_down

De kracht van een sterke website

In 2016 schreef ik een blog getiteld ‘Een onweerstaanbare website‘. De basis is niet veranderd maar we zijn nu wel 3 jaar verder en het is tijd om een nieuw artikel hierover te schrijven. Er zijn meer mogelijkheden, meer websites en dus is het nog belangrijker dat je een sterke website hebt als bedrijf. Dit artikel is voor elke hondernemer die of nog geen website heeft of een verouderde website heeft of een website die niet doet wat ie moet doen namelijk klanten aantrekken.

Een systeem kiezen

sterke websiteDe mogelijkheden om zelf een website te maken zijn er meer dan ooit. De verleiding is dan ook groot om er zelf maar mee aan de gang te gaan. Systemen als Wix en Jimdo willen ons laten geloven dat je prima zelf een website kan maken. En dat klopt ook. Deze systemen zijn zo ontwikkeld dat je binnen een dag een website kunt maken. Dat daar ook nadelen aan zitten ligt voor de hand. Lees daar meer over verder in dit artikel.

Ook als je een website laat maken door een gespecialiseerd webbureau kan het zijn dat je te maken krijgt met een systeem dat alleen zij gebruiken. Dat houdt in dat als jij iets extra’s wilt je daar vaak onevenredig veel voor moet betalen omdat alles speciaal voor jou geprogrammeerd wordt. Zelf aanpassingen maken is dan lastig of zelfs onmogelijk.

Bovengenoemde systemen noemen we gesloten systemen. Ze bieden beperkte mogelijkheden. Er zijn ook open systemen, ook wel content management systemen genoemd. De populairste is WordPress.

Gesloten en open systemen

Een gesloten systeem betekent dat je alleen maar iets kan maken met de opties die de makers aanbieden. Wil je iets meer, dan is dat niet mogelijk. Wix bijvoorbeeld is Amerikaans dus jij kunt mensen niet laten betalen met iDeal omdat dit een Nederlands betaalsysteem is. Vergelijk dit met een all inclusive vakantie: je moet eten wat aangeboden wordt; er is geen keuze.

Nog een belangrijk nadeel van een gesloten systeem is dat het niet zo goed werkt voor de vindbaarheid in Google. Dat heeft te maken met de enorme hoeveelheid code die erin zit die nodig is om het voor jou zo makkelijk mogelijk te maken. Dit is een beetje technisch maar het komt erop neer dat Google zich een enorme weg moet worstelen door zo’n website om door de code heen nog relevante tekst te vinden. En als die niet snel gevonden wordt, dan wordt jouw website niet of slecht weergegeven in de zoekmachine omdat de relevantie ontbreekt.

WordPress is een voorbeeld van een open systeem. Dat houdt in dat je het helemaal naar jouw hand kunt zetten. Van alle websites wereldwijd is 76% gemaakt met WordPress. Omdat zoveel mensen met WordPress werken, kun je dus ook goed support krijgen; er is altijd wel iemand die antwoord op jouw vraag heeft. Daarnaast zijn er ongeveer 50.000 gratis plug-ins (uitbreidingen) beschikbaar en nog veel meer betaalde opties zoals een uitgebreide webshop of een intelligent gekoppelde agenda.

Wil je dus een website gaan maken of laten maken, dan is het belangrijk dat je het verschil tussen deze systemen begrijpt. Daar begint alles mee. Of je nu kiest om jouw sterke website zelf te maken of te laten maken, er is altijd een stappenplan wat je doorlopen moet voor een optimaal resultaat.

Stap 1 – voor wie is de website?

Het lijkt misschien een open deur maar met een attentietijd van 4 seconden is het voor bezoekers heel belangrijk dat ze direct zien of jouw website voor hen relevant is. Is dat de enthousiaste eigenaar met zijn eerste pup, een fokker of een hondeneigenaar die actief met zijn hond bezig wil zijn. Dit zijn drie verschillende doelgroepen die allemaal een andere benadering nodig hebben. Vind je het moeilijk om je doelgroep te bepalen, stel jezelf dan twee vragen:

  • Wie van mijn klanten vind ik het leukst?
  • Met welke klanten werk ik al?

Stap 2 – domeinnaam en hosting

sterke websiteWat is een goede domeinnaam en wat is een goede hostingpartij? Over een goede domeinnaam zijn de meningen verdeeld. In ieder geval raad ik je aan om jouw eigen naam als domeinnaam te registreren. Werk je alleen in Nederland, dan is een .nl voldoende en ook het beste advies. Werk je internationaal, registreer dan ook direct de .com. Er zijn nog veel meer extensies maar houd er rekening mee dat die minder goed scoren in Google.

Een hostingpartij heb je nodig om jouw website in de lucht te krijgen en te houden. Het is daarom heel belangrijk dat je een betrouwbare partij kiest. Denk bij de keuze hiervan aan de volgende zaken:

  • Is het een grote aanbieder? Grote aanbieders hebben meerdere (back-up) servers staan waardoor er niet zo snel uitval is en jouw website offline gaat. Want dat wil je natuurlijk niet. Ook zullen ze alles snel updaten waardoor je met de laatste versie van jouw systeem werkt.
  • Is er een goede helpdesk? Krijg je snel antwoord op jouw vragen en word je ook echt geholpen. Het is fijn als ze telefonisch bereikbaar zijn maar dat hoeft niet. Een goede hostingpartij reageert heel snel op e-mails (ook ’s avonds en in het weekend) en lost problemen voor je op. Dat laatste is ook belangrijk. Je wilt immers niet gehinderd worden door enige technische kennis.
  • Heeft jouw hostingpartij een automatisch CMS-installatiesysteem (bijvoorbeeld Installatron)? Er zijn grote aanbieders die deze optie toch niet hebben. Als je gaat werken met WordPress dan moet je met één druk op de knop dit kunnen installeren. Een hostingpartij die jou vertelt dat het heel makkelijk is om dit zelf te doen, moet je niet geloven. Het is helemaal niet makkelijk.

Stap 3: eerst ontwerpen, dan bouwen

Als je de lol inziet van een website bouwen wil je direct aan de slag. Vergelijk dit met het werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. De meeste ondernemers zijn liever bouwvakker dan architect. En toch is het verstandig om eerst de architect te worden. Een ontwerp maken. Je zult merken dat je anders veel langer bezig bent. als je direct begint met bouwen.

Start met een eenvoudige structuur: een homepage met daaronder enkele pagina’s

  1. Jouw dienstenaanbod
  2. Wie je bent
  3. Contactpagina

sterke websiteHou het simpel en rustig. Denk nog even aan die 4 seconden waarin bezoekers beslissen of ze verder lezen of niet. Je kunt eventueel onder jouw dienstenaanbod een dropdown-menu hebben met daarin de verschillende diensten die je aanbiedt.

De inhoud (content) is natuurlijk erg belangrijk. Hiermee worden afbeeldingen, teksten, knoppen en formulieren bedoeld. Maak niet de fout om op jouw homepage te zetten: Welkom op mijn pagina. Natuurlijk is het aardig bedoeld maar het zegt niets over wat je doet. Geen enkel tijdschrift of boek heeft de titel Welkom.

De vormgeving moet uiteraard aanspreken maar ook bij jou passen. Jij bent immers uniek. Als jij uit gaat laat jij jouw kleding ook niet door je moeder uitzoeken. Stel dat je een leukerd tegenkomt en die ziet je volgende keer in een totaal andere outfit. Dat past niet. Jouw website is een verlengde van wie jij bent en hoe jij jezelf neer wilt zetten (branding). Kleuren zijn ook belangrijk. Zo passen blauw en zwart vooral bij een zakelijke website en groen en bruin bij een natuurlijke website. Pasteltinten doen het goed bij vrouwen en grijs bij mannen.

Stap 4: een planning maken

Als je de eerste stappen doorlopen hebt, ga je een planning maken. Dat houdt in dat je een datum prikt waarop jij jouw sterke website lanceert (= wereldkundig maken). Vervolgens ga je de stappen invullen vanaf nu tot jouw deadline.

  • Heb je hulp nodig en zo ja, wat voor hulp en waarvoor?
  • Zijn er zaken die je MOET regelen voordat je verder kunt (denk aan stap 2)?
  • Ga jij je website zelf maken of laten maken?

Als jij jouw website laat maken, stel dan de volgende vragen:

  • In welk systeem (open/gesloten) wordt mijn website gemaakt?
  • Wat kan ik zelf wel/niet aanpassen?
  • Waarin ben ik van jullie afhankelijk?
  • Als ik bij jullie weg wil, wat gebeurt er met mijn website?
  • Waar wordt de website gehost?
  • Wat zijn de kosten en zijn ze eenmalig of terugkerend?
  • Hoe is het onderhoud geregeld?

Stap 5: jouw sterke website gebruiken om klanten aan te trekken

sterke websiteBedenk dat jouw boodschap belangrijker is dan techniek! Een sterke website kan nog zo goed gebouwd zijn en er prachtig uitzien, als hij jou niet helpt klanten te krijgen is hij niet goed. Jouw website is daarom de spil van jouw onderneming. Alle waarde die jij levert, moet tot uiting komen in jouw website. Van daaruit kun je bezoekers trekken. En van deze bezoekers klanten maken (dat heet converteren). De vier pijlers die de totale waarde van jouw website vormen zijn:

  1. E-mailmarketing (bezoekers laten hun e-mailadres achter zodat je ze regelmatig kunt benaderen om ze dan weer terug naar jouw website te sturen).
  2. Social media (jij deelt een pagina van jouw website maar daarin een link terug naar jouw website).
  3. Contentmarketing {ook wel bloggen genoemd; schrijf artikelen die jouw doelgroep wil lezen).
  4. SEO (zoekmachineoptimalisatie; hoe dynamischer jouw website hoe beter hij gevonden wordt in Google).

De grootste fout van hondernemers is dat hun website statisch is. Google ziet dat als een dode website en zal deze steeds minder relevant gaan vinden en dus minder gaan tonen in de zoekresultaten.

Wil je de regie van jouw sterke website in eigen hand houden maar hem niet zelf bouwen, maak dan gebruik van mijn tijdelijke aanbod >>>

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.