Ben jij aan het spammen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 april 2016 

Ben jij aan het spammen?

Spammen. We hebben er een gruwelijke hekel aan. “Mensen krijgen al zoveel e-mail” of “Ik kan toch niet de hele dag op Facebook berichten plaatsen?” krijg ik vaak te horen. Na het lezen van mijn blog denk je hier hopelijk anders over. Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Zoals met zoveel dingen in het leven. Als je interessante mensen volgt op social media, kunnen ze toch nooit spammen? Hoe meer hoe beter zou ik zeggen. Je kunt altijd uitschrijven, ontvrienden of ontvolgen. Net zo makkelijk.

E-mail marketing

spammenEr worden nog altijd miljarden euro’s verdiend met e-mail marketing. Dat het werkt staat dus als een paal boven water. E-mail marketing betekent dat je contact houdt met jouw fans met behulp van het sturen van e-mail. Dat kan informatie zijn die interessant is voor jouw volgers en die jij wilt delen of het kan zijn dat jij een product of dienst aanbiedt.

Om aan e-mail marketing te kunnen doen moeten mensen toestemming geven. Zonder toestemming wordt het inderdaad gezien als spam. Dat is dus het voordeel van social media platformen als Facebook, Twitter en Instagram: je krijgt alleen die informatie te zien als jij een bepaalde persoon volgt. Er kan nooit spam verzonden worden want alles wat jou niet interesseert, komt niet bij je aan.

Alles valt of staat met de content: wat deel jij. Als dat aansluit bij jouw volgers, kan het nooit spammen zijn. Je kunt hooguit iets niet lezen (of deleten als het om e-mail gaat) omdat het op dat moment niet aansluit bij waar jij mee bezig bent. Interessante content is nooit spam.

Verkopen

Wat ik ook nogal eens te horen krijg, is het bezwaar: “Ik wil niet zo verkoperig of pusherig overkomen”. Het enige wat ik dan kan zeggen is: “Wat jammer dat je zo weinig vertrouwen in jouw product of dienst hebt, dat je het niet met de rest van de wereld wilt delen”.

Wat is te veel en wat is spam? Iets wordt alleen als spam beschouwd als iemand zich eraan stoort. Die emotie heeft niets met jou te maken maar alles met de ontvanger. Kortom, hoe kun jij voorkomen dat jouw content niet als spam gezien wordt? Niet. Wat voor mij waardevol is, kan voor jou waardeloos zijn en andersom.

Wees niet al te bang om meerdere keren jouw dienst aan te bieden of voor jouw volgers interessante content te posten. Ik heb weleens gehoord dat je vier keer per dag een Facebook update moet doen (op je zakelijke pagina). Dat zou ideaal zijn. Voor wie? Voor mij werkt het niet. Ik heb het gedaan maar het past niet bij mij. Ik doe een update als ik iets te melden heb waarvan ik hoop dat mijn volgers het ook interessant vinden. Meer kun je niet doen.

Spammen op internet bestaat niet

spammenHoe meer je deelt, hoe meer interactie je krijgt. Er is altijd wel iemand die jouw post niet gezien heeft omdat hij toevallig aan het wandelen was met de honden toen jij iets interessants deelde op Twitter of aan het eten toen jij die statusupdate op Facebook deed.

Check deze link eens? Dit gebeurt er elke seconde op Facebook. En jij bent nog bang dat je aan het spammen bent? De mensen die ik volg op Twitter plaatsen soms wel 40 tweets in 12 uur. Erger ik me eraan? Nee, ik scan ze snel en soms bekijk ik ze iets langer. Zoals deze foto hiernaast; wat een prachtig paard 😉

Hetzelfde geldt voor e-mail. Soms lees ik weken de e-mails niet van mensen die ik wel degelijk interessant vind maar niet op dat moment. Soms meld ik me af maar meestal niet. De meeste mensen melden zich overigens niet af van jouw mailinglijst. Wat niet betekent dat ze nog altijd geïnteresseerd zijn in jouw content. De meeste mensen nemen daar niet eens de moeite voor; delete is immers sneller.

Mijn advies: deel wat JIJ interessant vindt, ZIJ beslissen of ze jouw mening delen …

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.