arrow_drop_up arrow_drop_down

Social media in 2020 - trends en tips

Wat zijn de trends op het gebied van social media in 2020? Wat kunnen we verwachten van de bestaande platforms en wat zit er in het vat voor nieuwe toetreders? Waar moet je als ondernemer rekening mee houden om jouw klanten te blijven verleiden en wat blijft werken of kun je beter achterwege laten? Een overzicht.

Social media in 2020

social media in 2020Er zijn al ontwikkelingen gaande die in 2020 alleen maar uitgebreid worden. Privacy, en de komst van GDPR, hebben gezorgd dat de angst er goed in zit bij vele gebruikers. Niet in de laatste plaats als het om Facebook gaat. En terecht. Voor wie interesse heeft in een kijkje achter de schermen van deze gigant, raad ik de documentaire ‘Facebook en ik‘ aan. Deze documentaire is vorige week uitgezonden op RTLZ  (als Z Doc) dus vast ook nog wel terug te kijken als je niet meer te lang wacht.

De trend is om van ‘open’ naar ‘gesloten’ te gaan. Mark Zuckerberg kondigde eerder dit jaar al aan dat interactie het platform meer ‘social’ moet gaan maken. “Facebook gaat interactie in groepen meer waarderen”, schreef ik in dit blog al. Social media in 2020 zal meer en meer besloten worden. Kleine groepen vormen de basis.

Creatieve content wordt steeds belangrijker. Het zal je niet zijn ontgaan dat je Facebook-tijdlijn vol staat met gesponsorde berichten. In 2020 wordt verwacht dat deze markt nagenoeg verzadigt (dat is eigenlijk al zo) en dat content veel meer gaat scoren dan advertenties. ‘Storytelling’ is een mooi voorbeeld van creatieve content.

Je hebt er misschien al eens mee te maken gehad: commerciële boodschappen in Messenger. Nou maak je borst maar nat want dit wordt een van de snelst groeiende advertentiestrategie in 2020. En niet alleen in Messenger, maar ook in Whatsapp. In het kader van meer ‘gesloten’ wordt de marketing ingezet om jou direct te benaderen.

TikTok: het nieuwe platform

social media in 2020Als je er nog niet van gehoord hebt, wordt het tijd dat je ernaar gaat kijken: TikTok. Met 3,5 miljoen gebruikers in Nederland kun je het niet meer negeren. Zelfs Facebook zit dit platform als een belangrijke nieuwe speler. Het wordt gemaakt in China. Een kleine waarschuwing vooraf dus: privacy en veiligheid staat bij de Chinezen niet zo hoog aangeschreven als bij ons. Geen profiel aanmaken dan maar?

Nee, natuurlijk niet. Als innoverende ondernemer wil je natuurlijk niet achter de feiten aan lopen. Zelf heb ik jarenlang vastgehouden aan Hyves (tegen beter weten in) want ik wilde niet naar Facebook. Ga het eens bekijken. Het is een videoplatform dat qua gebruik heel erg lijkt op Instagram. Is het een blijvertje? Geen idee. Wat ik wel weet is dat je een voorsprong kunt nemen op al die hondernemers die het eerst maar even aankijken en wachten of het wat wordt.

Momenteel is de doelgroep van TikTok 14-jarige meisjes. Maar he, is dat niet stiekem jouw (sub-)doelgroep? We weten dat vrouwen over het algemeen de beslissingen nemen in een huishouden. Zeker als het om honden gaat. En door wie laat een moeder zich het meeste leiden? Juist. Haar 14-jarige dochter. Ik heb net een profiel aangemaakt op TikTok: hondengeknl. Welkom.

Content is hot but Google is God

social media in 2020Deze uitspraak hoorde ik in een interview. Vrij vertaald: alles wat je op social media zet is hartstikke leuk maar niet van jou! Wat op Facebook staat is van Facebook. Wat er op jouw website staat, is van jou. Ik heb al vele blogs geschreven over het belang (nee, de noodzaak) van bloggen voor jouw online zichtbaarheid. Daar kan geen social media platform tegenop. Mensen zoeken met Google (overigens doe ik dat sinds kort met Ecosia -> check hier).

De basis voor succes op social media in 2020 ligt bij jouw website. Daar staat jouw content. En met een goede contentstrategie deel je deze vervolgens op jouw social media platformen in groepen en via stories. Als jij daar jouw focus op legt in 2020 dan ben je goed, heel goed bezig!

Maar er is meer. Specialisatie op jouw website wordt belangrijker dan ooit. Het aanbod op internet wordt groter en de attentietijd korter (er staat niet voor niets boven dit artikel wat de gemiddelde leestijd is). Eén website voor jouw hondenschool, gedragstherapie en trimsalon gaat niet meer werken. Als het dat al deed. Mensen moet direct zien wat ze bij jou kunnen krijgen. Zoeken ze een trimsalon en zien ze als eerste dat je een hondenschool hebt? Dan klikken ze weg en komen niet meer terug. Mijn projecten (lees: verdienmodellen) hebben allemaal hun eigen website:

Stel je voor dat je een hondenoppas zoekt en op deze website (HondenUniversiteit) terecht komt. Dan denk je toch dat Google een foutje maakt? Of je wilt iets weten over het trainen van honden (Hondengek) en je komt op mijn hondenoppas website. Je zou zo maar kunnen denken dat ik een hondentrainer ben.

Tot 1 december heb ik nog een aanbod liggen om een mooie, functionele en strategische website voor je te maken. Wacht dus niet te lang!

Waar ga jij jouw focus leggen in 2020?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.