Service verlenen - wat doe je gratis?
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 januari 2016 

Service verlenen - wat doe je gratis?

Als hondernemers zitten wij allemaal in een serviceverlenende branche: wij verkopen onze expertise en tijd om anderen te helpen. Dit doen we in ruil voor geld en daarom hebben wij een business. Wanneer je geen geld verdient heb je immers geen business, maar een hobby. Daarbij komt soms de vraag  op: “Waar vraag ik geld voor en wat doe ik gratis?”. Service verlenen is niet per definitie iets gratis doen. 

Niets voor niets

service verlenenVoor niets gaat de zon op. Al eerder schreef ik hierover een blog met de titel ‘Hoe gratis is gratis?‘. Daarin geef ik voorbeelden dat feitelijk niets gratis is omdat er altijd iets tegenover staat. En dat is prima. Wij doen immers zaken en dat houdt in dat er geruild wordt: ik geef iets aan jou en jij geeft iets aan mij.

Zo betaal je in veel gevallen gewoon voor service die zogenaamd gratis is. Gratis kopje koffie tijdens het wachten tot jouw hond getrimd is? Vermoedelijk is de prijs van het trimmen dan hoger dan bij iemand anders. Wij houden ervan. Wij betalen graag iets meer voor extra service en dat komt vooral omdat het zo lekker klinkt, gratis.

Gratis kopje koffie, gratis wifi, gratis koekje voor de hond. Het zijn allemaal de kosten niet. Zelfs als jij ze niet verdisconteerd in jouw prijzen zal je er niet failliet om gaan maar … gratis proefles of gratis gedragsconsult? Dat is van compleet andere orde.

Tijd is geld

service verlenenZodra jij jouw tijd gaat weggeven – jouw meest waardevolle bezit – moet je goed nadenken hoever je daarin gaat en vooral wat het doel is. Een gratis proefles in de hoop dat mensen dan lessen bij je komen volgen of een gratis gedragsconsult omdat mensen het niet kunnen betalen? Daar zit nogal een verschil in.

Ik geef gratis webinars en doe gratis telefonische brainstormsessies om een doel te bereiken en dat is dat ik ga samenwerken met deze hondernemers zodat zij meer succes hebben in hun business en persoonlijk. Echter, dat gebeurt natuurlijk niet altijd. Het is namelijk een middel om een doel te bereiken, een strategie om hondernemers te bereiken die willen groeien in mijn geval.

Als je gratis gedragsconsulten gaat geven omdat je het zielig vindt dat mensen het niet kunnen betalen, doe je aan liefdadigheid. Waar op zich niets mis mee is maar we hebben het hier over ondernemen. Je zet in dat geval niet het middel (jouw tijd) in om uiteindelijk zaken te kunnen doen. Overigens heb ik het in mijn periode als gedragstherapeut ook gedaan maar dat kon omdat ik aan andere klanten flink verdiende, veel meer dan mijn collega’s.

Service verlenen

service verlenenService verlenen kan je op verschillende manieren doen. Zo kreeg ik een half jaar geleden spontaan de uitnodiging van mijn coach om een informatieve avond met andere ondernemers bij te wonen. Kosten voor hem? Niets, met uitzondering van een extra kopje koffie (en een paar heerlijke koekjes). Waarde voor mij? Onbetaalbaar.

Waarom deed hij het denk je? Omdat hij wist dat het waardevol voor mij zou zijn en omdat hij het kon doen. Ik betaal namelijk de hoofdprijs voor deze coaching dus het is een makkelijke en goedkope manier van service verlenen.

Service verlenen door een gratis proefles bijvoorbeeld zou ik niet zo snel doen tenzij je strategische tariefbepaling hebt toegepast en dus het risisco (financieel) kunt lopen. Echter, de hondernemers die bij mij komen omdat ze naar manieren zoeken om meer klanten te krijgen, hebben de techniek van strategische tariefbepaling vaak niet toegepast en zien het als een middel om klanten binnen te halen.

Wat levert het op?

service verlenenEen paar jaar geleden coachte ik een dame die praktijkspeuren aanbood. Zij bood een gratis proefles aan. Uit haar gegevens bleek dat slechts een paar procent ook daadwerkelijk lessen ging volgen. Bedrijfsmatig gezien dus een misser.

Zeker gezien het feit dat alle lessen een-op-een zijn en dat op die manier het inkomen niet schaalbaar is. Ik adviseerde haar die gratis proefles te vervangen door een video waarin uitgelegd wordt hoe praktijkspeuren werkt (scheelt ook direct vijftien minuten uitleg bij de eerste les) en waar je kunt zien hoe leuk het is voor mens en hond. Zo kost het je geen tijd want die video hoef je immers maar een keer te maken.

Vervolgens heb ik haar aangeraden om direct een vijf- of tienlessenkaart te verkopen waarbij mensen na de eerste les hun geld terugkrijgen als ze niet doorgaan. Je krijgt hierdoor automatisch kwalitatief betere klanten. Als je eerst geld moet uitgeven denk je daar langer en beter over na dan wanneer je gewoon leuk een proeflesje kan doen wat niets kost.

Hoe verleen jij service en heb je goed doorgerekend of het financieel ook mogelijk is?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.