%%title%% | HondenUniversiteit
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 juli 2019 

Segmenteren van jouw mailinglijst

Een belangrijke manier van marketing bedrijven is regelmatig contact hebben met jouw mailinglijst. In een ander blog leg ik uit hoe je een mailinglijst opbouwt en wat het voordeel daarvan is. In dit blog ga ik je uitleggen hoe het segmenteren van jouw mailinglijst werkt en wat dit voor voordelen heeft.

Segmenteren van jouw mailinglijst

Segmenteren wil zeggen dat je gaat opsplitsen. Je kunt het vergelijken met een stroomdiagram waarin je de ‘als-dan-anders-regel’ toepast. Als iemand A doet, krijgt hij B en anders C. Als hij B krijgt en daar iets mee doet, gaat hij naar stap D. En als hij met C niets doet, volgt stap E. Je wilt iemand immers zo relevant mogelijke informatie geven. In deze tijd, waarin mensen al zoveel e-mails binnenkrijgen, is relevantie het sleutelwoord. Een hondeneigenaar met een volwassen hond is niet geïnteresseerd in een puppycursus.

Segmenteren van jouw mailinglijst kun je op verschillende manieren doen. Je kunt iemand die op een link geklikt heeft (bijvoorbeeld naar een bepaald artikel op jouw website) een andere e-mail sturen dan iemand die niet op die link geklikt heeft. Je kunt ook verschillende e-mails sturen naar mensen die jouw e-mail geopend hebben versus mensen die jouw e-mail niet geopend hebben.

Iedereen die mijn e-boek gedownload heeft, krijgt een e-mail met daarin de vraag wat ze ervan vonden. Mensen die niet geklikt hebben om het boek te downloaden, krijgen deze e-mail niet. Zij krijgen een herinnering met daarin nogmaals de link naar het e-boek. Zodra ze wel op de download-link geklikt hebben, krijgen ze alsnog de e-mail met vraag: “Wat vond je ervan?”.

Automatiseren

Om het segmenten van jouw mailinglijst goed toe te kunnen passen, is automatiseren ervan de eerste stap. Door middel van een autoresponder (automatische e-mailserie) kun je opdrachten geven aan jouw e-mailprovider om na een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 3 dagen) of een bepaalde actie (heeft e-mail geopend) een specifieke e-mail te versturen. Als je dit handmatig zou moeten doen, zit je alleen maar achter je beeldscherm. Niet iedereen opent een e-mail immers op dezelfde tijd.

Het geautomatiseerd versturen van een e-mail is een enorme tijdwinst natuurlijk. Maar het is nooit foutloos. Net zo min als het handmatig versturen. Zeker als je jouw lijst gaat segmenteren, moet je goed opletten wat je doet. Zo ontdekte ik onlangs dat sommige mensen die mijn e-boek aangevraagd hadden, deze toch niet kregen. Oeps, foutje in de autoresponder.

Het hele proces van automatiseren en segmenten hoef je maar één keer te doen. Daarna loopt het vanzelf. Je hoeft dan alleen maar hier en daar bij te sturen. Met een goede e-mailprovider (ik gebruik MailBlue) kun je rapporten genereren. Je kunt dan zien hoe vaak en door wie jouw e-mails geopend zijn  en daarop bijsturen. Soms hoef je alleen de titel van de e-mail te veranderen om de open rate te verhogen.

Hoe het eruit ziet

Hieronder een voorbeeld hoe het segmenteren van jouw mailinglijst eruit kan zien. Allereerst moet een contact aan een voorwaarden hebben voldaan (op een bepaalde link geklikt). Als dat gebeurd is, krijgt hij de e-mail ‘Ervaring SHITS’ (interne naam).

segmenteren van jouw mailinglijst

Via de link ‘toon rapporten’ kan ik een aantal details achterhalen zoals hoeveel mensen de e-mail geopend hebben (in dit geval 50%), hoeveel op een link hebben geklikt en hoeveel zich hebben uitgeschreven. In een ander scherm kan ik dan weer zien wie geopend heeft en wie heeft uitgeschreven.

segmenteren van jouw mailinglijst

Hier zou ik eventueel nog een segment aan toe kunnen voegen, bijvoorbeeld een aparte e-mail aan wie geopend heeft. Personen die zich uitschrijven krijgen nooit meer een e-mail van mij. Ongeacht welke vorm van segmentering ik ook toepas. En dat hoort ook zo. Iemand die aangeeft geen e-mails meer te willen ontvangen wordt uit het systeem gehaald.

Segmenteren van jouw mailinglijst: hoe het voor jou kan werken

Stel je hebt een hondentrimsalon. Jij hebt een lijst van al jouw klanten. Via segmentatie zou je dan bepaalde klanten een e-mail kunnen sturen nadat ze drie maanden geleden voor het laatste bij jou zijn geweest. Andere stuur je een herinnering over zes maanden. Afhankelijk van de hond die ze hebben.

Als je al een mailinglijst hebt met contacten die je verzameld hebt via jouw website (maar nog geen klant zijn), kun je een e-mail sturen met een video waarin je uitlegt hoe mensen zelf de nagels van hun hond kunnen knippen. Uit je rapport kun je dan lezen wie de e-mail geopend heeft. Deze personen kun je opnieuw een e-mail sturen (na x dagen) met de vraag of het gelukt is en of ze nog hulp nodig hebben. Deze personen zou je een aanbieding kunnen doen om de nagels te laten knippen tegen een verlaagd tarief zodat ze kunnen zien hoe ze dit in de toekomst zelf kunnen doen.

Contacten die de e-mail niet geopend hebben, kun je dan aanbieden om langs te komen en de nagels van de hond te laten knippen. De kans dat iemand die de e-mail opent, interesse heeft om het zelf te doen is groter dan iemand die de e-mail niet opent. Geen garanties, maar je bent wel aardig op weg met het geven van relevante informatie door het segmenteren van jouw mailinglijst.

Laat me weten of jij al aan het segmenteren bent en hoe dit voor jou werkt!

 

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.