Scoren met webinars
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 april 2016 

Scoren met webinars

Webinars zijn een heel krachtig middel om in korte tijd veel mensen te bereiken. Een webinar is een online seminar, lezing, workshop of andere vorm van kennisoverdracht. Het is laagdrempelig omdat mensen nergens naartoe hoeven te reizen. Ze kunnen het webinar thuis achter de pc, laptop of telefoon volgen. Rustig op de bank met een kopje koffie erbij. Ideaal. Je kunt het zien als een extra bron van inkomsten (verdienmodel) of als een middel om gratis informatie te verstrekken. Hoe je het ook doet, dat je kunt scoren met webinars staat buiten kijf!

Gratis webinar

Het gratis webinar kun je uitstekend gebruiken als jij informatie wilt verstrekken wat je ook via een blog of videobericht zou kunnen doen. Het voordeel om dit via een webinar te doen is dat mensen zich eerst moeten inschrijven. Je hebt daarmee al hun naam en e-mailadres waardoor je na het webinar makkelijker contact op kunt nemen. Dit heb je niet met een blog of video die je online zet.

scoren met webinarsHet voordeel van een gratis webinar is dat het bijzonder laagdrempelig is. Niet alleen alle voordelen zoals in de inleiding genoemd (vanuit huis, zonder reiskosten) maar ook nog eens gratis. Het enige dat mensen hoeven doen is zich te registreren. Je kunt op die manier snel en eenvoudig veel mensen bereiken. Toepassingen voor een gratis webinar: het lanceren van een nieuwe dienst of nieuw product of een Q&A (vraag & antwoord) over jouw bedrijf of dienst.

Ondanks dat het gratis is om te volgen, moet je natuurlijk wel waarde bieden. Als je het webinar gebruikt om een product of dienst te promoten (bijvoorbeeld een nieuwe cursus op jouw hondenschool) denk dan wel goed na wat je mensen gaat geven in ruil voor de tijd die zij investeren om naar jou te luisteren. Het delen van ‘4 Ultieme Technieken’ of ‘Mijn 5 Grootste Fouten’ zijn een uitstekende manier om mensen naar jouw webinar te krijgen en je geeft ze ook daadwerkelijk waarde.

Betaald webinar

Je kunt natuurlijk ook een betaald webinar geven. In plaats van een online videocursus aan te bieden kun je dit ook doen in de vorm van een webinar gedurende een aantal weken. Het voordeel van een webinar is dat het interactief is. Mensen kunnen je dus meteen vragen stellen.

scoren met webinars Stel jij wilt een cursus ‘Netjes lopen aan de lijn in 5 lessen’ aanbieden, dan kun je dat heel goed doen in een webinarv0rm. In plaats van het maken van video’s hoef je dan slechts een paar Powerpoint-slides te laten zien en de rest vertel je erbij. Je kunt achteraf, geautomatiseerd, iedereen een pdf sturen als naslagwerk.

Mensen kunnen dan thuis oefenen en komen bijvoorbeeld een week later terug met hun ervaringen. Je kunt ze zelfs vragen een video op te nemen die je tijdens het webinar kunt tonen en bespreken. Betaalde webinars zijn een uitstekende manier om in een korte tijd geld te genereren. Met een budget van € 50 kun je al heel wat potentiële klanten bereiken op Facebook. De investering is dus nagenoeg te verwaarlozen.

Scoren met webinars

Webinars, gratis of betaald, zijn een uitstekend middel om te scoren. Op welke manier dan ook. Mensen leren je een beetje kennen zonder dat ze je ontmoet moeten hebben en dat spreekt altijd meer aan dan dat je ze een e-amil stuurt. Dit op voorwaarde dat je het webinar altijd live doet. Ik heb gedurende drie maanden elke week hetzelfde webinar gegeven en telkens opnieuw was het live.

scoren met webinars Gratis webinars hebben mij niet altijd direct geld opgeleverd omdat niet iedereen mijn dienst afneemt die ik aanbied. Echter, je hebt wel een contactmoment met een potentiële klant en in veel gevallen heeft dat wel geleid tot meer contact. Nadeel van gratis webinars is dat je een verkeerd signaal af kunt geven. “Het is gratis, dus het zal wel niet veel zijn”. Ook heb ik gemerkt dat mensen zich registreren en dan op het laatste moment bedenken dat ze er toch geen tijd aan gaan besteden. Betaalde content zorgt gewoon voor meer commitment.

Welke vorm je ook kiest, dat je kunt scoren met webinars is een feit. En wat wellicht nog wel het belangrijkste is: als jij nu webinars gaat geven, ben je ongetwijfeld de eerste in jouw markt en je weet: alleen de eerste telt. Wil je winnen, ga webinars geven! Ik gebruik WebinarJam als software en vind het een aanrader.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.