Reclame maken of spammen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 november 2015 

Reclame maken of spammen?

Natuurlijk ben je enthousiast over jouw product of dienst en natuurlijk wil je dat aan iedereen laten weten. Dat moet ook want als niemand van jouw product of dienst weet, kun je niets verkopen. Je gaat dus reclame maken of spammen; waar kies je voor?

Verkopen is noodzaak

Mijn neef, die inmiddels niet meer leeft, kon prachtige dingen maken. Hij was ontzettend creatief. Ontwierp meubelstukken maar kocht ook saaie Ikea kastjes en leukte ze op met van alles en nog wat. Wat jammer was dat niemand wist dat hij dat deed; hij kon zijn creaties simpelweg niet verkopen.

Zoals je in het blog van Renée hebt kunnen lezen, heeft een onderneming maar één doel en dat is geld maken. Dat houdt in dat je klanten moet hebben die jouw product of dienst kopen. Een belangrijke vaardigheid van de ondernemer is dus verkopen. Als je het zelf niet (goed) kunt, kun je iemand inhuren die dat voor je doet.

Hoe je dat doet heeft met jouw business te maken, jouw doelgroep, jouw onderneming en zelfs met jou als persoon. Zo gebruik ik bijna uitsluitend gratis vormen van reclame zoals nieuwsbrieven en social media. Heel veel hondernemers zie ik dat ook doen en soms net iets te veel …

Reclame maken of spammen?

reclame maken of spammen

Spammen is ongevraagd reclame maken. Dat gebeurt nog steeds door ongeadresseerde post in onze brievenbus en door ongevraagde e-mails in onze mailbox. Helaas zie ik deze vorm van reclame maken ook steeds vaker op social media voorbijkomen in de vorm van uitnodigingen voor evenementen waar ik geen interesse in heb.

Zo word ik uitgenodigd voor een Biodanza dansavond (geen idee wat dat is) en voor de clubmatch van Kynologenclub Scheldezoom waar ik geen enkele connectie mee heb. Typsich gevalletje van ‘wrong list selection‘ zoals dat zo mooi heet of te wel: spammen. Het toppunt was wel dat ik in een dag voor vijftien workshops van een hondenschool werd uitgenodigd. Mijn tip: niet doen!

Kies jouw doelgroep op Facebook

Net als je niet in De Gelderlander gaat adverteren als je een hondenuitlaatdienst in Limburg hebt, ga je ook niet al je vrienden uitnodigen op Facebook als jij een evenement gaat organiseren. Je maakt een selectie uit jouw vrienden waarvan je weet dat ze interesse hebben in het onderwerp of waarvan jij denkt dat het waardevol voor ze kan zijn op basis van wat je weet van deze vrienden. Kortom, net als bij echte vrienden: je interesseert je in de persoon.

Iemand die mij een uitnodiging stuurt voor een workshop Treibball of Balans en Coördinatie slaat de plank volledig mis. Zet jouw workshops in de Facebook groep die daarvoor bedoeld is en dan kan iederen zelf bepalen of hij erheen gaat of niet. In het wilde weg vrienden uitnodigen is ordinair spammen.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.