arrow_drop_up arrow_drop_down

Professionaliteit in geldzaken

Een ellenlange e-mail met duizenden excuses waarom er niet betaald is maar met geen enkel voorstel wanneer er wel betaald gaat worden. Herken je dat, klanten die niet betalen? Die je belt, e-mailt, berichten stuurt etc. maar met geen enkele reactie? Hopende waarschijnlijk dat als ze negeren het vanzelf voorbij gaat en jij het vergeet. Geen idee. We weten niet wat er in het hoofd van de klant omgaat maar we weten wel dat we een business hebben en daar hoort dit ook bij: professionaliteit in geldzaken. 

Excuses

professionaliteit in geldzakenHet zogenaamde kop in het zand steken (struisvogelpolitiek) is net doen of gevaar of problemen niet bestaan. Zij zien mij niet dus ik ben er niet. Meestal komt het voort uit angst of zelfs stress omdat de situatie niet meer te overzien is. Ooit had ik een vriendje die dat ook deed: hij maakte geen (blauwe) enveloppen open want dan waren ze er niet. Tot de deurwaarder voor de deur stond die beslag kwam leggen …

Toen kwamen de excuses want die zijn er legio. Er is altijd wel een reden te bedenken waarom je een factuur niet betaalt. Daarom is het belangrijk om altijd regelmatig te checken bij jouw klanten of ze nog tevreden zijn. Sluit jouw dienstverlening nog altijd aan bij wat zij verwachten en wat jij hebt afgesproken? Ik check het na elke coachingsessie. Of dat nu een uur of een dag is. “Was het waardevol voor je?”, “Wat is jouw grootste inzicht?” Als je dat kunt afvinken, is er al een excuus weggewerkt.

In plaats van excuses maken, ga je een betalingsregeling afspreken. Ik heb er heel wat onderhandeld in mijn leven. Dat is de reden dat ik uiteindelijk nooit failliet verklaard ben. Zodra jij een factuur krijgt die je niet kan betalen, bel je direct op. Niet wachten op een herinnering of aanmaning want hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt te onderhanden. Je gaat dus bellen, niet e-mailen. Je legt uit dat je het momenteel financieel niet op kan brengen (soms kan een reden geven legitiem zijn maar ga niet zielig doen met een lijst vol excuses). Daarna vraag je wat de mogelijkheden zijn. Dit werkt altijd. Zelfs bij de Belastingdienst!

Professionaliteit in geldzaken

professionaliteit in geldzakenWanneer je zaken doet, hoor jij je professioneel op te stellen. Op alle vlakken dus ook in geldzaken. Dat houdt in dat jij altijd jouw facturen op tijd betaalt (met of zonder afgesproken betalingsregeling) en dat ook verwacht van jouw klanten. Je kunt dit voor een groot gedeelte ondervangen door klanten vooruit te laten betalen.

Wanneer je dat niet kunt of wilt, kun je dus te maken krijgen met wanbetalers. Het is goed dat je hierover van te voren nagedacht hebt. Dit kun je doen in Algemene Voorwaarden maar als een klant – ondanks de ondertekening hiervan – niet betaalt zul je hem toch moeten confronteren. Ik heb gekozen om niet te werken met Algemene Voorwaarden en los elk afzonderlijk geval op met maatwerk. Wat bij mij past en bij de klant op dat moment.

Goed, jouw klant is dus tevreden maar betaalt toch niet en wil ook geen regeling afspreken. “Ik vraag je gewoon even geduld te hebben”. Nee, dat is geen regeling. Een regeling is een afspraak wanneer er betaald wordt en wat de consequenties zijn als er niet betaald is. Dat is professionaliteit in geldzaken. Leiderschap tonen en verantwoordelijkheid nemen. Goede zaken!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.