Drie ideeën voor een origineel eindejaarsgeschenk
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 november 2017 

Drie ideeën voor een origineel eindejaarsgeschenk

Het loopt weer richting het einde van het jaar, tijd voor het eindejaarsgeschenk. Traditiegetrouw laten bedrijven hun klanten weten hoe zeer zij gewaardeerd worden. De laatste jaren is die waardering een stuk ingetogener geworden.

Eindejaarsgeschenk: vroeger versus nu

eindejaarsgeschenkIk herinner mij nog als kind dat er bij ons complete Noorse zalmen inclusief snijplank en mes bezorgd werden afkomstig van leveranciers van mijn vader. Het was ieder jaar zo rijkelijk dat mijn vader zich er een beetje voor schaamde; ik mocht dan ook nooit op school vertellen wat wij kregen.

In mijn vorig leven – als marketing assistent bij diverse computerleveranciers – werd er ook gesmeten met geld en cadeaus. Ik herinner mij een wintersportweekend Oostenrijk betaald door Toshiba. Een avondvullende show van Hans Klok betaald door Compaq. En een rijkelijk gevulde tafel met Japanse gerechten met muzikale omlijsting van het Metropool orkest en jaren 70 artiesten in Ahoy aangeboden door IBM.

De omvang en inhoud waren – zo zouden wij nu zeggen – exorbitant. Ik heb het nu over eind jaren zeventig en begin jaren tachtig van de vorige eeuw waarbij de bomen tot in de hemel groeiden. De laatste jaren is het populair om geld te doneren aan een goed doel.

Wat is waardering?

Mooi hoor om iets te schenken aan een goed doel maar dat heeft natuurlijk niets met waardering, loyaliteit en inzet te maken. Niemand zit te wachten op het zoveelste eindejaarsgeschenk met pasteitjes en vieze ragout uit een blikje. Wat dan wel? Hieronder mijn persoonlijke drie favorieten.

1. De beleving

eindejaarsgeschenkDeze staat bij mij met stip bovenaan. Een dagje sauna, uurtje massage, een behandeling bij de schoonheidsspecialiste of een diner voor twee bij kaarslicht.

Je kunt mij niet beter verwennen dan daarmee. Wanneer je een beetje tijd en energie steekt hierin kun je voor weinig geld leuke uitjes scoren. Neem eens een kijkje bij Vakantieveilingen bijvoorbeeld (maar er zijn talloze van dit soort websites).

2. Het praktische hebbedingetje

Net als vele anderen ben ik een groot fan van de Action en aanverwante huishoud- cq. cadeauwinkels. Zonder dat je iemand zijn smaak weet, kun je heel goed beslagen ten ijs komen.

Maar beter is natuurlijk om een cadeau op maat te geven. Verras jouw klant met een hebbedingetje waarvan je weet dat hij het graag wil hebben. Ja, daarvoor moet je wat moeite doen maar het is wel persoonlijk.

3. Een abonnement

Deze staat bij mij ook hoog op mijn verlanglijstje om te krijgen. Oké je moet je hiervoor even in je individuele klant verdiepen om ook daadwerkelijk te kunnen scoren.

Maar als je dat slim aanpakt vraag je tijdens een bezoek aan jouw hondenschool, trimsalon of tijdens een gedragsconsult maar de hobbies van jouw klant. Hier zie je allerlei abonnementen bij elkaar: 123tijdschrift.nl.

Wat kies jij en voor wie?

eindejaarsgeschenkWil je echt iemand verrassen, dan denk ik dat je met bovenstaande opties altijd wel ergens de plank raak slaat.

Je hoeft heus niet elke klant te verblijden met een diner voor twee want dat zou financieel niet handig zijn maar een leuk praktisch hebbedingetje voor € 5 is goed te doen.

Tot slot

Je heb overigens ook nog te maken met wat fiscale aspecten maar daar heeft Renée Daniëls een blog over geschreven. Wees verstandig en lees dat eerst!

Wil je slim inkopen? Je kunt ook lid worden van onze Facebook-groep HIC (Hondernemers Inkoop Combinatie) en zo korting krijgen van leveranciers door gezamenlijk in te kopen.

Wat ga jij doen voor jouw klanten dit jaar?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.