Opbouwen van een onderneming; de wonderpil
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 mei 2016 

Opbouwen van een onderneming; de wonderpil

Je bent aan het ondernemen of wilt dat gaan doen. De voornaamste reden waarom jouw onderneming niet van de grond komt of niet groeit (dan wel dreigt een vroegtijdig dood te sterven) is omdat je simpelweg meer geld uitgeeft dan er binnenkomt. Ja, zo eenvoudig is het. Wat ik je nu ga vertellen lijkt wellicht te simpel voor woorden maar het is een van de krachtigste methodes om toe te passen en het werkt voor elke onderneming in elke markt. Opbouwen van een onderneming, waarom lukt het niet?

Front-End en Back-End

Jouw onderneming bestaat uit front-end (waar het geld binnenkomt) en back-end (waar het geld uitgaat). Aan de front-end heb je jouw klanten en potentiële klanten. Aan de back-end heb jij jouw systemen en support.

opbouwen van een ondernemingDe grote fout die startende ondernemers maken is dat ze beginnen aan de back-end. Eerst moet er een mooie website komen, een mailinglijst moet gebouwd worden, processen moeten geautomatiseerd worden en werkzaamheden moeten uitbesteed worden (denk aan administratie, klantenservice). Om nog maar niet te spreken van de investering in allerlei opleidingen waar de roi (return on investment) in het geheel niet van bekend is.

Dit kost geld. En tijd. Tijd is ook geld dus al met al komt het erop neer dat het geld kost. Geld dat je een ander moet betalen of geld dat jij jezelf ontzegt. Je kunt immers niet verkopen als jij de hele dag in een cursus Ethologie Van De Hond zit.

Front-End

Denk jij erover om te gaan starten als ondernemer of ben je al bezig maar heb je te weinig inkomen, dan komt dit omdat je niet genoeg verkoopt. Mooier kan ik het niet maken. Kunnen verkopen is de belangrijkste eigenschap die je als ondernemer moet hebben. Als je die mist, kun je nooit geld verdienen.

Hoeveel geld moet je verdienen om niet alleen te kunnen leven maar ook nog jouw onderneming (verder) uit te bouwen? Die rekensom is heel simpel als je het mij vraagt. Vraag het jouw – of enige willekeurige – boekhouder en je krijgt waarschijnlijk een zeer nauwkeurige berekening.

Noteer wat jij maandelijks nodig hebt om van te leven inclusief de kosten in jouw onderneming. Tel daar 30% bij op en dan weet je wat er maandelijks aan geld binnen moet komen. Dat moet jij dus verkopen per maand. Op deze manier kun je structureel werken aan het opbouwen van een onderneming.

Back-End

Die 30% die je meer binnenkrijgt dan je uitgeeft, gebruik je voor de verdere opbouw van jouw onderneming. Dit geld kun je investeren in het (laten) bouwen van een website, het adverteren op Facebook, het uitbesteden van jouw administratie of het doen van een cursus.

opbouwen van een ondernemingHeb je die extra 30% nog niet, dan kun je die dus ook niet uitgeven. Simpel toch? Tot die tijd kun je dus niet aan jouw back-end werken. Zodra je die 30% wel hebt, investeer je die eerst in jouw back-end, die stop je niet in eigen zak. Een slimme ondernemer houdt maanden, zo niet jaren, lang hetzelfde uitgavepatroon maar omdat zijn verkopen groeien, groeit ook het extra geld.

Pas als je zoveel meer verdient dat je het niet meer hoeft of wilt investeren in de groei van jouw onderneming, kun je het aan jouw persoonlijke budget toevoegen en die (extra) vakantie nemen of je garderobe vernieuwen. Dan ben je op een goede manier bezig met het opbouwen van een onderneming waarbij je ook bouwt aan jouw gewenste levensstijl.

Opbouwen van een onderneming

Ben je al bezig met ondernemen maar merk je dat er nog altijd niet genoeg overblijft aan het einde van de maand, ga dan eens naar jouw front-end kijken. Veel ondernemers kijken eerst waar ze op kunnen bezuinigen (back-end). Dat is prima maar ook daar zit een grens aan.

Vooral bij hondernemers zie ik dat er een aversie is tegen verkopen. Ze hebben er een hekel aan, durven het niet, zijn bang dat ze te veel pushen of welk ander excuus je ook maar kunt bedenken. Mijn advies: ga leren verkopen. Verkopen is het beste vak dat je ooit kunt leren als ondernemer.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.