%%title%% is net als daten | Monique Appels
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 juli 2019 

Opbouwen van een mailinglijst

Het opbouwen van een mailinglijst kun je vergelijken met daten. De belangrijkste reden waarom je niet genoeg klanten krijgt is omdat je probeert te verkopen aan iemand die je niet kent. Stel je voor: je zit in een kroeg, iemand komt naar je toe en vraagt je direct of je wilt trouwen. Hoe groot is de kans dat je “ja” zegt? Misschien alleen de uitzonderlijke gevallen die mee willen doen aan ‘Married at first sight’.

Waarom kopen mensen bij jou?

Iemand koopt bij je omdat hij je kent, je leuk vindt, je vertrouwt en ook nog eens in jouw doelgroep valt. Al deze factoren moeten aanwezig zijn voordat iemand bij jou klant wordt. Ik ken veel mensen, vind een deel ervan leuk, en nog kleiner deel vertrouw ik maar als ik niet in hun doelgroep val, word ik nooit klant. Ik hou bijvoorbeeld niet van vissen en toch ken ik iemand die voor mij hoog scoort op de eerste drie factoren maar ik zal zijn dienst nooit afnemen; hij is visgids.

Andersom geldt het ook. Ik had ooit een klant die (dus) in mijn doelgroep valt, mij kent en mij leuk vindt maar mij niet vertrouwde. Zij kwam niet terug voor een vervolgsessie en was daar heel eerlijk en transparant in. Met vertrouwen bedoel ik hier niet zij mij onbetrouwbaar vindt. Vertrouwen had hier te maken met haar geloof dat ik haar niet verder kon helpen met haar hulpvraag.

Je moet dus aan veel voorwaarden voldoen voordat mensen bij je kopen. Toch verwachten nogal wat hondernemers dat mensen die contact met je opnemen, direct een dienst bij je afnemen. Het kost tijd en energie om iemand te leren kennen, daarna leuk te gaan vinden en vervolgens te vertrouwen. Dat is het opbouwen van een relatie. Een van de makkelijkste manieren om dit te doen is door middel van een mailinglijst.

Opbouwen van een mailinglijst

Een mailinglijst opbouwen doe je door contacten waarvan je minimaal het e-mailadres hebt, op regelmatige basis te informeren over jou, jouw bedrijf en jouw producten of diensten. Iedereen die dit leest staat vast wel op een of andere mailinglijst. Bijvoorbeeld van AH, bol.com of HondenUniversiteit. Het kan zijn dat je er al heel lang op staat en niet meer weten hoe het zo gekomen is, maar je hebt je ooit zelf – vrijwillig – hiervoor aangemeld. Misschien omdat je in ruil iets gratis kreeg. Onlangs meldde ik mij aan voor de mailinglijst van Bonprix en kreeg direct een kortingscode voor mijn eerstvolgende bestelling. Een mooi voorbeeld van het belonen als iemand zich aanmeldt.

opbouwen van een mailinglijst

De e-mail die je krijgt als jij je aanmeldt via de opt-in (zie rechts een voorbeeld van een opt-in op de website van Sam Turner (kynologisch instructeur), is geautomatiseerd. Iedereen krijgt immers dezelfde e-mail en iets wat je kunt automatiseren (een repeterende handeling), ga je nooit handmatig doen natuurlijk. Hier begint het opbouwen van een relatie met iemand die tot jouw doelgroep behoort. De volgende stap is dus om mensen jou te leren kennen.

Je kunt nu iets over jezelf gaan vertellen. Dat kan in een e-mail, een video, iemand naar een plek op jouw website sturen of uitnodigen lid te worden van een Facebook groep. Dit is een eenzijdig proces. Je weet immers niet of de ontvanger zit te wachten op deze informatie en in welke vorm; de grote uitdaging van e-mailmarketing.

De Like & Trust-fase

In e-mailmarketing termen heet dit proces KLT (Know, Like, Trust). In de like-fase ga je de mensen die jou nu een beetje kennen voorzien van waardevolle informatie. Ze hebben bijvoorbeeld al een like gegeven op jouw Facebook pagina of zich aangemeld in jouw groep. Ze hebben gereageerd op een video of al meerdere pagina’s op jouw website gelezen. Omdat ze zich nog niet (na een aantal e-mails) hebben afgemeld van jouw mailinglijst, kun je de volgende stap gaan zetten. Het gaat erom dat ze een positief gevoel overhouden aan jou en/of jouw bedrijf. De e-mails die je in deze fase stuurt zijn dus persoonlijker en informeler.

Mensen die door deze fase zijn gegaan en nog steeds bij je zijn, zijn klaar om te kopen. Ze vertrouwen jou (Trust-fase). Dit is dan de fase dat je iets kunt gaan aanbieden. Je kunt testen of iemand al in deze fase zit, door iets laagdrempeligs aan te bieden. Denk aan het knippen van de nagels van de hond (hondentrimsalon) of een introductieles op jouw hondenschool. Gaan mensen hier niet op in dan is zitten ze nog niet in deze fase; ze zijn er simpelweg nog niet klaar voor. Je kunt het knippen van teennagels of een introductieles ook gratis aanbieden als jouw potentiële klant nog in de vorige (Like) fase zit.

De basis voor dit alles is natuurlijk dat het contact al tot jouw doelgroep behoort. Familie en vrienden die zich aanmelden op jouw mailinglijst hebben de eerste twee fasen al doorlopen maar zullen vermoedelijk nooit kopen. Ze zijn wel weer heel geschikt als ambassadeurs.

De kracht van een mailinglijst

opbouwen van een mailinglijstMisschien heb je weleens gehoord van de uitspraak “the money is in the list”. Daarmee wordt bedoeld dat als jij jouw mailinglijst goed gebruikt, je er geld mee kunt verdienen. Een mailinglijst is immers niets waard als je er geen verkopen uit kunt halen. Als mensen in fase 1 of 2 blijven hangen en jij nooit een aanbod doet, dan komt er geen geld binnen. Maar als de contacten op jouw lijst niet tot jouw doelgroep behoren, verkoop je ook nooit iets. Op de foto links zie je de opt-in van Monique Bladder (hondengedragstherapeut).

De grootte van de lijst is ondergeschikt aan de kwaliteit ervan. Onlangs ben ik opnieuw begonnen met het opbouwen van een mailinglijst door mijn oude contacten te gaan e-mailen. Natuurlijk zijn er mensen bij die niets (meer) van mij moeten hebben. Ik heb ze verwaarloosd. Net als vrienden in het echte leven; ze komen en gaan. Sommigen blijven altijd bij je. Sommigen horen niet bij je. Als je al ervaring hebt met het opbouwen van een mailinglijst dan is jouw ervaring wellicht dat je – vooral in het begin – zenuwachtig wordt van mensen die zich afmelden. Eén tip: kijk er niet naar. Maar nog belangrijker: wees blij. Als mensen zich afmelden worden het toch nooit klanten dus ze hebben niets op jouw lijst te zoeken. Veel e-mailproviders werken met een prijs per contact dus liever heb je geen vrienden en familie op je lijst; die kosten je alleen maar geld …

De grootste kracht zit hem natuurlijk in het automatisch opbouwen van een relatie met meerdere mensen tegelijkertijd. Daarom is het zo moeilijk om de juiste toon aan te slaan. Mooi is als je iedereen persoonlijk kunt leren kennen door met die persoon te daten. Dit kan telefonisch (met of zonder beeld), een kopje koffie drinken of gaan lunchen. Persoonlijk is mijn ervaring ook dat deze manier het beste werkt. Maar het kost heel veel tijd en je hebt toch altijd meerdere contactmomenten nodig om uiteindelijk die verkoop te kunnen doen.

Is een mailinglijst relevant voor jouw honderneming

Ik ken maar weinig hondernemers die bezig zijn met het opbouwen van een mailinglijst. En toch ken ik behoorlijk wat hondernemers … Een mailinglijst is relevant voor elke onderneming. Er zijn maar weinig mensen die jou direct geld geven zonder eerst door de genoemde fases te gaan. Natuurlijk zijn ze er wel maar ze liggen niet voor het oprapen.

Als mensen op jouw website komen en direct relevante informatie kunnen krijgen door zich bijvoorbeeld in te schrijven op jouw mailinglijst, zullen ze eerder bereid zijn dit te doen dan direct de telefoon pakken. Of het invullen van een contactformulier. Dat is voor sommigen al een enorme drempel. Zeker als er op dit formulier een telefoonnummer wordt gevraagd; mensen willen liever niet gebeld worden.

opbouwen van een mailinglijstIn dit artikel zie je drie voorbeelden van succesvolle hondernemers die een mailinglijst opbouwen. Van boven naar beneden: de opt-in van Sam Turner (hondenschool), Monique Bladder (hondengedragstherapeut) die een gratis checklist aanbiedt en hiernaast van de Trimacademie (hondentrimmersopleiding).

Wil je gaan werken met een mailinglijst, lees dan ook dit artikel dat verder in gaat op de volgende stap in het opbouwen van jouw mailinglijst. Kik hier voor de trends in 2019 op het gebied van e-mailmarketing.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.