Onbekend maakt onbemind
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 juli 2016 

Onbekend maakt onbemind

De inspiratie voor dit blog ligt bij een opmerking van een hondenuitlaatdienst die haar dienst laat uitvoeren door iemand anders en daar enorm veel vragen over krijgt van haar klanten. Verandering is eng. Mensen weten wat ze hebben maar niet wat ze krijgen. Onbekend maakt onbemind. Duidelijkheid en transparantie is hier natuurlijk enorm belangrijk. 

Toen ik stopte met mijn hondenuitlaatdienst

In 2002 startte ik een hondenuitlaatdienst en hebt dit een aantal jaren gedaan. Toen ik stopte wilde ik mijn klanten een goed alternatief bieden. Ik ging op zoek naar een opvolger. Dat was spannend voor mijn klanten want ze vertrouwden mij maar wisten niets van mijn opvolger.

onbekend maakt onbemindWij hebben een wandeling georganiseerd. Met de eigenaren en hun honden, mijn opvolger en ik. Niet alleen zagen de hondeneigenaren elkaar voor het eerst – wat heel goed uitpakte – maar ook zagen ze mijn opvolger en hoe zij met de honden omging. Mijn klanten konden haar het hemd van het lijf vragen en mij ook.

We hadden de dag aangekleed met koffie en broodjes, ik had een afscheidscadeautje voor de klanten en mijn opvolger een welkomstcadeau. Natuurlijk kon elke klant zelf kiezen of ze met haar zaken wilde doen maar volgens mij (mijn herinnering laat mij in de steek) ging iedereen mee.

Onbekend maakt onbemind

Ineens was deze onbekende een bekende geworden. Dat wil nog niet automatisch zeggen dat ze ook bemind werd maar dat gebeurde wel. Een mooie reclame voor mij ook want ik wilde natuurlijk ook een goede sier maken en het bewijs krijgen dat ik een deskundige dame had gevonden.

Hetzelfde zie ik nu gebeuren met mijn oppas in huis-service. Mensen kennen mij via-via, zien mijn Facebook-pagina en lezen mijn verhaal, mijn ervaring met honden. Op het moment dat ze contact opnemen hebben ze dus al vertrouwen. Ik moet echter steeds vaker “nee” verkopen omdat ik nou eenmaal maar op één plek tegelijk kan zijn.

Als mij dan gevraagd wordt of ik nog iemand anders ken, geef ik altijd de naam en gegevens door van iemand die ik vertrouw en waarvan ik weet dat hij goed met honden is. Je zou dus denken dat mensen mijn oordeel dan ook vertrouwen. Toch heeft nog niemand hier gebruik van gemaakt; uiteindelijk vinden ze dan zelf een andere oplossing.

Het ondoorgrondelijke menselijke brein

onbekend maakt onbemind Ik vind dat grappig en vraag me af wat er in het brein van mensen gebeurt. Het blijft een mysterie. Net als bij de dame die nu iemand anders heeft gevonden om haar hondenuitlaatdienst draaiende te houden. Deze dame heeft al vier jaar het vertrouwen van haar klanten en toch vertrouwen ze niet helemaal haar opvolger.

Wat gebeurt hier? Persoonlijk denk ik dat het vooral te maken heeft met de manier waarop iemand anders geïntroduceerd wordt. Als je jouw klanten vertelt dat er voor hen niets verandert, vinden ze dat moeilijk. Het is natuurlijk ook niet waar. Er verandert wel iets want een ander gaat hun hond uitlaten. Dat is toch niet iets om even luchtig overheen te stappen.

Er mag dan wel niets veranderen in de dienstverlening (zelfde prijs, tijdstippen, locatie, bus) maar er komt wel ineens een vreemde in je huis om jouw hond op te halen. Daar is vertrouwen voor nodig. Plus het feit dat niet iedereen zo makkelijk is met mensen in huis te halen. Ik heb het zelf ondervonden: zonder vertrouwen kun je niet samenwerken.

Als het gaat om jouw huis(dier) dan is onbekend maakt onbemind in hoge mate van toepassing. Wees open, duidelijk maar stel wel jouw eigen grenzen. De klant mag dan koning zijn, jij bepaalt de regels.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen