Nieuwe Facebook like knop komt eraan
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 februari 2016 

Nieuwe Facebook like knop komt eraan

Na vele verzoeken van gebruikers om ook andere emoties aan te kunnen geven bij een Facebook-bericht gaat het dan eindelijk gebeuren: de nieuwe Facebook like knop komt eraan. De nieuwe knop, genaamd Facebook Reactions, wordt op dit moment getest in een aantal landen. Ofschoon de like knop meer dan zes miljard keer per dag gebruikt wordt (dat is meer dan een zoekopdracht in Google) wordt het tijd voor een update. 

Een paar feiten

De like knop is ongetwijfeld het grootste handelsmerk van Facebook. Direct herkenbaar voor iedereen. Bovendien is het een belangrijk meetpunt voor Facebook omdat zij op die manier bepalen wat jij te zien krijgt in jouw tijdlijn (het zogenaamde algoritme).

Hoewel het gebruik van de knop zo ingeburgerd is – het aantal likes wat dagelijks gegeven wordt is tachtig procent van onze totale wereldbevolking – zijn er toch berichten waar we geen like voor kunnen geven. We doen het vaak wel om ons medeleven te tonen.

Als jouw vriendin het verhaal vertelt over haar scheiding of we zien beelden van een vreselijke natuurramp, dan is een like niet op zijn plaats en om die reden wordt er al een tijd gevraagd om een dislike knop.

De nieuwe Facebook like knop

nieuwe facebook like knop dislikeEen dislike knop wordt het niet. Er komen meer variaties. In eerste instantie ziet de knop er hetzelfde uit maar als je er overheen gaat met je muis (hover) dan komen er andere reacties tevoorschijn zoals

  • angry
  • sad
  • wow
  • haha
  • yay
  • love

Facebook gaat niet meer het aantal likes optellen maar laat per emotie de totalen zien. De yay-knop is nog een twijfelgeval omdat tijdens de testfase blijkt dat het niet internationaal is en dus niet door iedereen begrepen wordt.

Wat betekent dit voor ons

De nieuwe Facebook like knop heeft natuurlijk invloed op ons als gebruiker maar ook op ons als adverteerder. Zoals de huidige gaat de nieuwe Facebook like knop weer bepalen wat je wel en niet te zien krijgt in jouw tijdlijn. Hoe dit algoritme in detail gaat werken, weet niemand en zal ook nu door Facebook strikt geheim gehouden worden.

Voor adverteerders zal het moeilijker gaan worden. Nu wordt simpelweg gekeken naar het aantal likes, straks met de variaties is het nog meer koffiedik kijken hoe, waar en voor wie je moet adverteren.

Tot nu toe zijn de reacties neutraal tot positief in de testlanden. Als het neerkomt op nieuwsberichten is het vrij eenvoudig maar zodra het persoonlijk wordt, wordt het lastiger. Hoe reageer je als iemand schrijft dat hij zijn relatie verbroken heeft? Hier moet je toch even goed over nadenken …

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.