Motivatie, hoe krijg je het en hoe hou je het
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 maart 2016 

Motivatie, hoe krijg je het en hoe hou je het

Motivatie of een gebrek eraan. We kennen het allemaal. Je bent niet altijd even gemotiveerd of wellicht ben je wel gemotiveerd maar heb je de discipline (even) niet om te doen wat je moet doen. Als ondernemer leef je vaak een eenzaam bestaan. Dat is waarom mastermindgroepen zo succesvol zijn; sparren met andere ondernemers om gemotiveerd te worden of te blijven. Dat is nuttig en vaak ook heel plezierig maar de beste motivatie is toch die vanuit jezelf komt. 

Hoe doen anderen dat?

Omdat ik deze vraag steeds vaker krijg van klanten, ben ik op zoek gegaan naar antwoorden over gemotiveerd raken en blijven. Ik stuitte op een artikel waarvan ik de inhoud graag met jullie wil delen (in een vrije vertaling). Voor mij een mooi nieuw inzicht en ook praktisch toepasbaar.

Kevin Kruse (ik heb hem al eerder aangehaald in een ander blog) houdt zich bezig met tijdbesparing en productiviteit. In dat kader sprak hij met vele succesvolle ondernemers, politici en sporters. Uit die gesprekken haalde hij een interessante informatie die mij enorm aangespreekt: S3 – E3.

S3 betekent dat er drie dingen nodig zijn om jezelf te motiveren en E3 betekent dat er drie dingen nodig zijn om je gemotiveerd te houden. Hoe werkt dit?

Setting – Sharing – Serving

Wat betekent dit? De eerste S staat voor setting goals (doelen stellen). “Ja, ja dat weten we nu wel”, zul je wellicht denken. Maar doe je het ook? Er is een verschil tussen weten en doen. Als je al bekend bent met het stellen van doelen dan ken je wellicht het SMART principe. Vergeet dat. Het probleem daarmee zit hem voornamelijk in de A.

motivatieAchievable‘ wat zoveel betekent als haalbaar is een slappe hap. Als je haalbare doelen gaat stellen, stel je ze altijd te laag. Als jij problemen hebt ’s morgens uit bed te komen, komt dat niet omdat je lui bent maar omdat jij jouw doelen te laag gesteld hebt.

Grootheden stellen gigantische doelen. Ken je Elon Musk? Zijn doelen zijn het koloniseren van Mars en het ontwikkelen van auto’s die niet vervuilen. Gewoon, kleine simpele dingen. Als Oprah Winfrey geen enorme doelen had gehad, zat ze nu nog in die buurt waar ze is geboren en opgegroeid, wellicht was ze inmiddels al dood.

De tweede S staat voor sharing (delen). As jij jouw doelen publiekelijk gaat delen geeft dat een enorme motivatie. Hiermee wordt niet de spirituele kant bedoeld dat het universum jou gaat helpen jouw doelen te verwezenlijken maar de praktische kant.

motivatie Als jij vertelt dat je gaat afvallen zul je merken dat je direct ondersteuning krijgt van vrienden en anderen om je heen. Mensen die jou graag zien slagen. Als jij een gezellige avond bij je thuis organiseert, is de kans groter dat ze komen met worteltjes en komkommer dan met chips en Franse kaas.

Met het delen van jouw doelen zorg je ervoor dat mensen om je heen jou gaan helpen en aanmoedigen om jouw doel te bereiken. Wil je een boek schrijven maar ben je onzeker of het wel gepubliceerd wordt? Als je het anderen vertelt dan zullen ze spontaan enthousiast worden en je verzekeren dat je een goede schrijver bent.

motivatieDe derde S staat voor Serving (helpen). Wie ga jij helpen met jouw doel behalve jezelf? Iedereen die constant gemotiveerd en geïnspireerd is en blijft heeft altijd een hoger doel. Dat is de natuur van mensen. Je kunt maar beperkt leven voor jezelf. Mensen die dat doen, kiezen voor de ‘instant gratification’ (geluk op korte termijn). Het echte levensgeluk zit in de mate waarin jij bijdraagt aan een betere wereld. Hoe klein jouw bijdrage ook is.

Als jouw doel is om dit jaar 100 klanten erbij te hebben doe je dat wellicht omdat het meer geld oplevert. Een prima doel. Je moet immers kunnen leven. Maar dat is nooit het enige doel. Je doet het omdat jij de kwaliteit van leven van jouw klanten wil verbeteren. Als hondernemer doe je dat door de kwaliteit van leven van de hond te verbeteren. Jij draagt dus bij aan een betere wereld.

Eat – Exercise – Energize

De eerste E staat voor Eat (eten). Wat jij in je lijf stopt, beslist voor een groot deel hoe jij je voelt. Slechte voeding zorgt voor een moe of leeg gevoel wat jouw motivatie negatief beïnvloedt. Te vaak slaan we maaltijden over omdat we te druk zijn of vervangen gezonde maaltijden door junk food.

motivatie Toen ik een bezorgdienst voor natuurlijke diervoeding had en 80 uur in de week werkte, at ik minstens drie keer per week bij McDonald’s. Ik kwam er langs als ik naar het vrieshuis ging en ook weer als ik de snelweg opging. Geen wonder dat ik uitgeput raakte en geen motivatie meer had op een bepaald moment. Het slechte eten heeft daar zeker aan bijgedragen.

Iedereen die ik ken die gedurende de dag een hoog energieniveau heeft en dat wil houden weet dat eten de brandstof hiervoor is. In plaats van maaltijden overslaan, eet ik vijf tot zes keer per dag kleine hoeveelheden (laag in koolhydraten en hoog in eiwitten) en drink minstens 2 liter water.

Exercise (trainen) is een geweldige manier om motivatie op te wekken maar ook te behouden. Zodra ik maar enigszins voel dat ik in ga kakken, kom ik in beweging. Trainen wil niet zeggen dat je vijf keer per week moet beuken in de sportschool. Bewegen, minstens 20 minuten per dag, helpt enorm bij het gemotiveerd raken en blijven.

motivatie Als je ervoor zorgt dat je ademhaling iets verhoogt (dat gebeurt al met stofzuigen) zorgt dat voor een betere bloedsomloop waardoor jouw hersenen meer zuurstof krijgen. Ga buiten, lopend vergaderen (zoals Steve Jobs veel deed) waardoor je meer gefocust bent wat resulteert in een beter gesprek en je hebt direct jouw beweging te pakken.

Zelf pauzeer ik ongeveer eens per anderhalf uur maar ik gebruik een bezoekje aan het toilet ook direct om nog meer te bewegen. Ruim ook wat op in huis, doe de afwas of speel met de hond. De reguliere pauze gebruik ik voor het doen van boodschappen en/of het wandelen met de hond. Ik pauzer zelden zittend.

Energize (energie management). Voor een optimale motivatie komt het erop neer dat jij je energie gaat managen. Dat managen start met goede nachtrust en op het juiste moment een powernap. Er wordt nog altijd beweerd dat een mens 8 uur slaap nodig heeft. Ik heb dat zeker maar ik weet ook dat het niet voor iedereen geldt. Het helpt als je elke avond op hetzelfde moment naar bed gaat en ’s morgens op hetzelfde moment opstaat. Elke dag, ook in het weekend.

motivatieOm gemotiveerd te blijven doe jij jouw lastige taken (waarvan je de neiging hebt ze uit te stellen) als eerste. Als dat klaar is of je hebt genoeg vooruitgang geboekt, geeft je dat enorme motivatie voor de rest van de dag. Als je veel creativiteit nodig hebt, is het verstandig die zaken op jouw beste moment te doen. Voor mij is dat zonder twijfel de ochtend.

Eet een flink ontbijt rijk aan eiwitten (ik eet elke morgen twee eieren) waardoor je niet direct na een uurtje of twee weer honger hebt. Eet niet na 8 uur ’s avonds en kijk geen tv meer tot een uur voordat je gaat slapen. TV in de slaapkamer is echt een slecht idee! Als je uitgerust naar bed gaat (dus lang voordat je neerstort en op de bank in slaap valt), sta je ook uitgerust op. Het helpt allemaal mee om motivatie te krijgen voor de nieuwe dag.

Motivatie: alle 6 ingrediënten bij elkaar

De 3 SS-en voor onze mentale gezondheid gecombineerd met de 3 EE’s voor onze lichamelijke gezondheid zorgen ervoor dat jouw motivatie hoog is en blijft. Motivatie is nog iets anders dan discipline. Het vereist wel discipline om op deze manier te leven maar als jouw doelen groot genoeg zijn en je hebt voor jezelf bepaald wat je ervoor wilt doen en wilt laten dan is succes onvermijdelijk.

Je kunt Kevin’s presentatie van dit principe hier bekijken (Engels gesproken):

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen