Mijn Periscope uitdaging
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 september 2015 

Mijn Periscope uitdaging

Toen ik voor het eerst van Periscope hoorde, dacht ik waarschijnlijk hetzelfde als jij: “O nee, weer een nieuw social media platform, wie zit daarop te wachten”. Facebook, YouTube en bloggen houden mij al een groot gedeelte van de week bezig. Twitter, Instagram en LinkedIn liet ik al min of meer links liggen. 

AOITM syndroom

Echter, ik kreeg al snel last van het AOITM syndroom (Angst Om Iets Te Missen) en in navolging van mensen als Briant & Jaldhara en Eelco de Boer – die ik hoog heb zitten – moest ik er ook aan geloven. Ik startte op 1 september 2015 met Periscope en zegde publieke toe (public commitment) dat ik gedurende de hele maand dagelijks een uitzending zou gaan doen. Oeps …

PeriscopeDe eerste tien dagen heb ik een beetje zitten oefenen. Korte, spontane uitzendingen met onderwerpen die op dat moment bij me opkwamen en soms kant noch wal raakten. Je moet ook groeien in het direct streamen; je kunt niets opnieuw doen en alles wat je zegt staat direct online. Een ‘oeps’ is er niet bij.

Dat is ook tevens de kracht van Periscope. Zuiverder wordt het niet. Foutjes maken mag, spontaniteit is welkom en een actueler is onmogelijk. Twitter heeft dat goed gezien. Waar Twitter eerst op nummer 1 stond als het gaat om actualiteit, is daar nu Periscope voor in de plaats gekomen met bewegend beeld en geluid. Een gouden greep van Twitter om deze app te ontwikkelen.

Meer comfortabel met video

Ik was al bekend met video en dus ook al behoorlijk comfortabel om voor een camera te verschijnen. Toch heb je dan altijd nog de veiligheid achter de hand dat je alles opnieuw kan doen, zo vaak je maar wilt en dus altijd een – voor jou – perfecte video online kunt zetten.

Bij Periscope heb je die veiligheid niet. What you see is what you get. Dat maakt het ook dat je steeds comfortabeler wordt voor een camera. Misschien zit je haar die dag niet zo lekker, wat maakt het uit. Hier moet je mee leren omgaan en je niets aantrekken van eventuele opmerkingen in die richting.

Nog meer interactie met je fans

Periscope Periscope is een middel om nog meer interactie te creëren met je fans en omdat het realtime is voelt het ook echt veel persoonlijker: op het moment van uitzending ben je echt met hen aan het communiceren. Inmiddels heb ik al Periscope-uitzendingen gemaakt in het cafe, in bed en aan de keukentafel.

Zeker wanneer je – net als ik – niet alleen maar uitzendingen maakt waarin je mensen iets ‘meegeeft’  maar ook jouw persoonlijke kant laat zien, kun je sneller vertrouwen opbouwen en laten zien dat je ook gewoon een mens bent. Omdat jouw volgers zich melden, kun je direct zien wie er aanwezig is. Je kunt ze aanspreken, begroeten en interactie vragen.

Meer kans op groei bij jouw volgers

Omdat je directer contact hebt, is de kans op impact van wat je zegt groter. Althans, dat is mijn theorie. Je komt veel meer binnen bij mensen dan wanneer je een post op Facebook zet of een blog schrijft. In mijn business, waarin ik ondernemers in de hondenbranche begeleid in persoonlijke en zakelijke groei, kan ik ze veel persoonlijker en directer aanspreken.

Daarom vind ik dat volgers op Periscope meer waarde hebben dan likes op Facebook of abonnees op jouw YouTube-kanaal. Periscope is dynamisch en omdat het live is – waarvan je een melding krijgt op je telefoon als een uitzending start van iemand die je volgt – kun je direct aansluiting maken.

Mijn Periscope uitdaging

Het lukt niet. In de eerste helft van september heb een paar dagen gemist. Ik kan daar diverse reden voor aanwijzen maar dat is natuurlijk flauwekul. Periscope kun je op elk moment van de dag starten en jij bepaalt zelf hoe lang jouw uitzendingen zijn.

Inmiddels is de tweede helft van september aangebroken (op het moment dat ik dit blog schrijf is het 16 september) en ik heb zojuist mijn uitzending achter de rug. Vanaf vandaag ga ik dus opnieuw de uitdaging aan om elke dag uit te zenden. De uitzendingen zijn door iedereen die de app heeft te zien en horen maar alleen als je mij bewust volgt kun je ook meepraten. Download de app en je vindt mij als @MoniqueAppels.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen