Meer klanten meer inkomen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 februari 2017 

Meer klanten meer inkomen?

Als ik hondernemers vraag naar hun grootste uitdaging dan is het meest gehoorde antwoord: “Ik wil meer klanten” in de veronderstelling dat de stelling ‘meer klanten is meer inkomen’ correct is. In de praktijk echter zal het vaker uitdraaien op 99 procent meer administratie en een verlies van een tot drie procent aan inkomen.

Jouw belangrijkste doel zou moeten zijn: meer inkomen uit minder klanten met de minst mogelijke inspanning. Ook hier geldt het Pareto-principe, beter bekend als de 80/20-regel.

Het Pareto-principe

Weet je wat zo mooi is? Je kunt de 80/20-regel op elk aspect van jouw business en je persoonlijke leven toepassen. Focus op de belangrijkste minderheid en vergeet de onbelangrijke meerderheid.

meer klanten meer inkomenWanneer je weet welke twintig procent van jouw advertentiekosten zorgt voor tachtig procent van jouw omzet, kun je de rest gevoeglijk achterwege laten. Hierdoor kun je jouw advertentiekosten drastisch terugschroeven waardoor jouw winst aanzienlijk stijgt. Als jij weet dat voor elke twintig euro die je investeert, je er tachtig terugkrijgt hoe vaak ga jij dan twintig euro investeren? 

Natuurlijk, voordat je start moet je eerst het kaf van het koren scheiden door te testen. Meten is immers weten. Het spreekwoordelijke spaghetti-koken: gooi het tegen de muur en kijk wat blijft plakken. Dat is onderdeel van het proces wat niet meer dan een of twee maanden zou mogen duren.

De praktijk

Zodra je stopt met het nabellen, e-mailen, bezoeken en achter je klanten aanhollen elimineren zich automatisch de tijd-slurpende, altijd-klagende en nooit-tevreden klanten. Wanneer ze niet automatisch wegblijven, hier een voorbeeld van een e-mail of telefoontje waarmee je afscheid kunt nemen:

Wat vervelend om te vernemen dat u niet tevreden bent. Het is beter dat wij afscheid van elkaar nemen en dat betekent dat wij geen zaken meer met elkaar kunnen doen. Ik wens u het allerbeste. Een fijne dag nog.

De klant heeft niet altijd gelijk! Je verliest een klant maar dat voelt niet zo; het voelt als het ontslaan van een klant want jij neemt de leiding. Maar belangrijker nog: je voelt er goed onder want jouw stressniveau daalt.  Als jij eerlijk kijkt naar welke klanten jou tachtig procent van je stress opleveren, wedden dat er dan maar twee hoeft te ontslaan?

Doe de check zelf

Pareto merkte dat zijn 80/20-regel niet alleen van toepassing was op het inkomen (zo vond hij uit dat tachtig procent van het inkomen werd opgebracht door twintig procent van de mensen – Italianen in dit geval). Ook twintig procent van de bonen die in zijn tuin groeiden zorgden voor tachtig procent van zijn bonenopbrengst.

Tachtig procent van resultaten (welke dan ook) komen van twintig procent investering in tijd en geld. Kijk eens in je kledingkast, zou het zo kunnen zijn dat jij twintig procent van jouw kleding in tachtig procent van de gevallen draagt?

De lijst is oneindig en de verhoudingen kunnen verschillen van 85-15, 90-10 tot soms 99-1 maar de minimale ratio is 80-20.

Meer klanten meer inkomen?

Nee dus. Waarom willen we dan meer klanten? Omdat we geconditioneerd zijn in een wereld waarin we acht uur per dag, veertig uur per week moeten werken. Als jij werknemer bent en je werkt tien uur per week maar bent twee keer zo effectief als jouw collega’s dan zegt jouw baas dat je te weinig uren werkt.

Wanneer we geen acht uur per dag of veertig uur per week werken, voelen we ons lui of schuldig dat we niet harder werken. Maar veel ondernemers verwarren effectiviteit met efficiency. Effectiviteit is het doen van dingen die je dichterbij je doel brengen, efficiency is die dingen doen op een zo economisch mogelijke manier.

Onthoud dat iets onbelangrijks heel goed doen maakt het niet belangrijker. En veel tijd nodig hebben om een taak te volbrengen maakt de taak niet belangrijker.

WAT je doet is vele malen belangrijker dan HOE je het doet! Efficiency is zeker belangrijk maar het is nutteloos tenzij het om de juiste actie gaat. Meer klanten is meer inkomen geldt alleen als je het combineert met effectief en efficiënt werken.

Timothy Ferriss schreef hierover in zijn boek ‘The 4 hour workweek’. Een aanrader voor iedereen die meer efficient wil werken.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.