arrow_drop_up arrow_drop_down

Marketingtrucjes: misleidend of slim?

De vraag “hoe krijg ik meer klanten” is wellicht de meest gestelde. Niet alleen door hondernemers in het bijzonder maar door ondernemers in het algemeen. Tegenwoordig struikelen we over de gesponsorde berichten op Facebook. De een belooft je nog meer klanten dan de ander. En om je te laten inschrijven voor een gratis challenge, webinar of masterclass worden allerlei marketingtrucjes uit de kast gehaald.

Schaarste

Schaarste is een van de mooiste marketingtrucjes. Waarom noem ik het een trucje? Dat klinkt zo goedkoop. Maar ja, je hoeft er ook geen raketgeleerde voor te zijn om dit toe te passen. Je hebt geen technische kennis nodig (alleen slimme geautomatiseerde systemen) en iedereen kan het. Dit marketingtrucje wordt dan ook overal toegepast. En ook al denk je dat jij er niet in trapt, je doet het wel hoor. Echt waar!

Schaarste in tijd

Schaarste in tijd is één van de mooiste marketingtrucjes. AH doet het wekelijks. De bonusaanbiedingen. Alleen deze week. En dus koop je massaal tomaten omdat ze nu in de bonus zijn. Terwijl je misschien nooit tomaten eet. Ze stonden ook niet op je boodschappenlijstje maar ja, ze zijn in de bonus.

Ik werk ook met bonuskortingen. Zo is mijn workshop Word Ook Een Succesvolle Hnodernemer altijd in de bonus. De bonus is echter elke keer anders. De vroege vogels krijgen de meeste korting. Een kijkje achter de schermen:

  1. In april 2019 kreeg je 55% korting omdat ik in april 55 jaar werd.
  2. In mei en juni 2019 kreeg je 50% korting; je mocht namelijk gratis iemand meenemen.
  3. In juli krijg je 40% korting; gewoon omdat het kan.
  4. In augustus ga je gratis een online training krijgen met een waarde van € 27.
  5. In de eerste week van september krijg je een gratis lunch; waarde € 15.

Je ziet, ik ben er heel transparant in. Geen reden om daar geheimzinnig over te doen. Dat hoeft ook niet want al deze methodes kun je gratis en voor niets op internet vinden. Het mooie van dit blog is dat jij die zoektocht niet meer hoeft te doen omdat ik die al voor je gedaan heb. Al zo’n 8 jaar zoek ik naar marketingtrucjes op internet dus ik heb er inmiddels al heel wat verzameld.

Zo verkocht ik ooit een online training uit …. Hallo, iemand wakker? Een online training kan nooit uitverkocht worden. En toch verkocht ik in één maand meer dan in welke maand daarvoor ook. Hieronder een schermafbeelding uit mijn betaalpakket. Dit is niet van de hele maand, want dat paste niet op mijn scherm. Je ziet dat er zelfs iemand om 23u op oudejaarsavond gekocht heeft. Je zou toch denken dat je dan met andere zaken bezig bent.

marketingtrucjes

Schaarste in aantal

Werken met schaarste in aantal is ook een mooi marketingtrucje. Zo volgde ik onlangs een gratis training (webinar) waarvan gezegd werd dat ik er slechts 200 plekken beschikbaar waren. Onzin. Je kunt elke webinar-software upgraden tot haast een oneindig aantal deelnemers. Alleen zorg je er zo voor dat mensen zich snel opgeven. Ook werd er gezegd dat je 10 minuten voor aanvang moest zijn ingelogd omdat je anders er misschien niet meer bij kon. Ook flauwekul natuurlijk. Als je 200 plekken beschikbaar hebt, laat je niet meer dan 200 personen registreren. Uiteraard zat ik op tijd klaar want ik was benieuwd naar wat er ging komen. Niet zo zeer de inhoud van het webinar (ik had geen interesse in het onderwerp) maar wel naar de manier waarop het uitgevoerd werd. En ja hoor – heel doorzichtig – het webinar startte 15 minuten later …

Natuurlijk kan er echt wel een schaarste in aantal zijn. Als je praat over een fysiek product bijvoorbeeld. Dan kan je winkel daadwerkelijk uitverkocht raken. Maar als dat snel gebeurt, heb je een goed lopend product te pakken. Dan koop je toch snel weer nieuwe voorraad?

Misleidend of slim?

Wanneer zijn deze marketingtrucjes nou misleidend of slim? In het voorbeeld van het webinar is het een tikkeltje misleidend. Maar dan wel voor mij. Omdat ik weet hoe webinar-software in elkaar zit. De doelgroep voor dit webinar was de student of de werknemer die een extra zakcentje wilde verdienen. Die hebben wellicht geen idee hoe dit achter de schermen werkt. In dat opzicht dus slim.

Wat het misleidend maakt is als het niet waar is. Zoals er steeds maar weer geadverteerd wordt met de laatste voorstellingen van Soldaat van Oranje. Dat vind ik misleidend. Telkens opnieuw wordt er verlengd.

Zelf heb ik de kracht van ‘de laatste voorstelling’ meegemaakt en ook daar ging het bijna fout. De afscheidstoer van De Lama’s in 2009 eindigde in Breda. Als doorgewinterde fan wilde ik natuurlijk bij de laatste voorstelling zijn. Tot ze ineens bedachten dat ze er nog eentje zouden doen, later op de avond. Fans gingen uit hun dak. Dat was niet de afspraak! Gelukkig zagen zij dat zelf ook in en heeft Tijl Beckand toen geregeld dat iedereen die kaartjes had voor de laatste voorstelling deze kon omwisselen voor de echte laatste voorstelling.

Mijn uitverkoop, misleidend? Nee hoor. Ik heb een e-mail gestuurd naar mijn mailinglijst met de titel “Ik stop ermee”. Beste titel ooit overigens. Gegarandeerd 100% open rate – moet je ook eens doen. Daarin stond dat je tot en met 31 december middernacht mijn product kon kopen. Daarna nooit meer. En dat klopt. Je moet natuurlijk wel doen wat je belooft. Ik heb dit product vanaf 1 januari 2014 nooit meer verkocht.

Marketingtrucjes versus marketingtechnieken

marketingtrucjesJa ik weet het, marketingtrucjes klinkt goedkoop. Maar ook dat is marketing. Ik weet namelijk 100% zeker dat meer mensen dit artikel lezen dan wanneer de titel ‘marketingtechnieken‘ zou zijn. Prima toch. Dit is namelijk mijn doel. Meer mensen naar mijn website krijgen. Een doel dat meer ondernemers zouden mogen gaan stellen in mijn optiek.

Vergelijk het met een boek. Als de titel je niet aanspreekt, ben je minder geneigd het boek te kopen. Ik kocht ooit het boek ‘Leef Lekker‘ van Nisandeh Neta (geboren in Israël). Ik weet niet meer wat hij voor oorspronkelijke titel had bedacht maar de uitgeverij zei dat deze titel in Nederland beter zou werken. Het allitereert ook goed. 

Marketingtrucjes zijn er dus legio. We worden er elke dag mee geconfronteerd. En ze werken anders zouden we ze niet meer doen. Klik hier als je interesse hebt om mijn uitverkochte cursus ‘Mijn hond de baas’ (of andere cursussen uit het stenen tijdperk) gratis te volgen. Let op: deze pagina staat slechts korte tijd open voor iedereen. Ook dat is schaarste in tijd en ik kan meteen checken wie dit blog helemaal uitleest …

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.