Balans tussen leren en implementeren
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 juni 2016 

Balans tussen leren en implementeren

Herken je dat? Je volgt een opleiding met veel theorie en aan het einde daarvan krijg je een diploma. Dan komt het moment dat je het geleerde in de praktijk moet brengen. De kans is aanwezig dat je faalt. Of je koopt een online programma, kijkt er naar en doet er vervolgens niets mee. Hoeveel gratis webinars heb jij al bekeken en wat heb jij daarvan ook daadwerkelijk uitgevoerd en hoe lang ben jij al bezig jouw website te bouwen maar zet hem nog niet online? De balans tussen leren en implementeren.


Het diploma

leren en implmenteren In 1985 haalde ik met glans mijn diploma directie-secretaresse bij Schoevers en vervolgens kon ik niets. Ja met tien vingers blind typen maar ik begreep niets van het werken op een kantoor en faalde met nog hogere cijfers. “Te veel een eigen mening, te veel aanwezig”. Dat was het commentaar. Maar ik was wel goed in al mijn talen!

Het ging al beter toen ik een paar jaar later solliciteerde als seizoenstewardess bij Martinair. Daar kreeg ik een taaltest en een assessment. De taaltest haalde ik met twee vingers in de neus maar voor het assessment zakte ik glansrijk. “Te veel een eigen mening, te veel aanwezig”. Prima, daar kon ik mee leven. Ik had hem immers eerder gehoord.

Zo ken ik gediplomeerde hondengedragstherapeuten die lid zijn van de beroepsvereniging Alpha waar ik nog geen Chihuahua heen zou sturen en hondeneigenaren zonder diploma waar ik graag advies van krijg.

Balans tussen leren en implementeren

Zou het niet beter zijn als je direct het geleerde in de praktijk brengt? Velen hebben ooit mijn cursus Zelf Fleece Hondenspeeltjes Maken aangeschaft. In de eerste videoles wordt verteld welke materialen je nodig hebt dus voordat je de tweede video bekijkt, ga je eerst alles aanschaffen. Wanneer je dan direct maakt wat je in de video leert, heb je een optimale balans tussen leren en implementeren.

leren en implementerenAl mijn opleidingen, trainingen en cursussen zijn hierop gericht. In de e-mailcursus Een Digitaal Product Maken krijg je elke week de volgende les. Je hebt dus een week om te doen wat je in die les leert. Na vijf weken heb je jouw digitale product en kunt direct gaan verkopen. Daar waar anderen de cursus doen, wegleggen, het nog even aankijken om vervolgens alles opnieuw te moeten lezen (ze zijn het ondertussen alweer vergeten) heb jij al verkopen gedaan en geld binnengehaald.

Natuurlijk leert iedereen op een andere manier. Sommigen hebben meer tijd nodig om kwartjes te laten vallen waar anderen zulke perfectionisten zijn dat ze nooit gaan implementeren. Maar ze leren wel heel veel. Verslinden boek na boek na boek, lopen alle – gratis – seminars af en kopen digitale trainingen. Na een jaar zijn ze nog niet aan de gang.

Welke ondernemer ben jij?

Slimme ondernemers hechten enorme waarde aan hun tijd. Die gaan dus een training of opleiding doen, maken heel veel notities en gaan bij thuiskomst aan de slag. Is het eindproduct perfect? Nee, natuurlijk niet. Maakt het uit? Nee, je leert immers het meeste van doen, doen en nog eens doen. Testen, aanpassen, testen, aanpassen. 

Is de balans tussen leren en implementeren 50-50? In mijn optiek niet. Zoals met veel dingen in het leven geldt ook hier de 20-80 regel: 20% ben je aan het leren en 80% aan het doen, aanpassen, veranderen, opnieuw testen en aanpassen en veranderen. Tot het voor je werkt en dan blijf je het doen. Of het werkt niet en dan stop je ermee.

Leer jij graag maar doe jij nog liever? In september 2016 starten er drie praktijkopleidingen bij HondenUniversiteit: leren en meteen implementeren gebaseerd op de fase van jouw onderneming. Welke past het beste bij je? Check het hier >>>

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen