arrow_drop_up arrow_drop_down

Last minute of vroegboekkorting?

Aanleiding tot het schrijven van dit blog is een – naar mijn mening – slechte actie die ik zojuist onder ogen kreeg. Het betreft een seminar waar ik me voor ingeschreven heb. Deze is nu twintig euro goedkoper om de laatste plekken op te vullen. Een zogenaamde last minute korting dus. Ik ben benieuwd wat jouw idee hierover is.

Vroegboekkorting

last minuteZelf hanteer ik altijd een vroegboekkorting als het gaat om workshops of evenementen die ik organiseer. Dat doe ik om twee redenen:

  1. Het betreft hier zakelijke bijeenkomsten voor ondernemers. Ondernemen is vooruitzien en vooral actie nemen. Dat is wat ik ook altijd uitdraag. In het kader van dat gedachtengoed beloon ik deelnemers die als eerste inschrijven. Die niet twijfelen maar direct actie ondernemen. Hoe langer je wacht met inschrijven, hoe hoger de prijs.
  2. Zelf vind ik het heel zuur als ik iets gekocht heb wat ineens daarna goedkoper wordt. Ik begrijp dat dit bij een supermarkt kan gebeuren; je koopt fruit en volgende week zijn ze in de aanbieding. Geen punt, dat koop ik volgende week toch ook weer. Als het gaat om een eenmalig evenement of opleiding dan heb ik daar een ander gevoel bij. Omdat ik me dan belazerd voel, zal ik dat ook niet bij mijn klanten doen.

Last minute korting

Deze kennen we allemaal wel van de vakantiereizen. En soms ook van vliegtickets. Hoewel je bij de laatste nooit zeker bent. Inmiddels is mijn ervaring dat ze duurder zijn als je een jaar van te voren boekt of echt last minute. De beste prijzen zijn tussen 9 en 6 maanden voor vertrek.

In geval van vakantie is het heerlijk dat je er nog even tussenuit kunt op het laatste moment. Je hebt hard gewerkt en hebt behoefte om een paar dagen te relaxen. Je krijgt dan een korting maar alleen op bepaalde bestemmingen. De keuze is dan minder dan wanneer je niet voor die korting gaat en langer van te voren reserveert. Er is dus wel degelijk een verschil in aanbod.

Het risico van last minute is dus dat er minder keuze is. Daarom werkt het bij vakantiereizen wel maar bij eenmalige evenementen niet. Tenzij je de laatste kaarten goedkoper verkoopt maar dan ook minder aanbiedt. Denk aan geen gratis lunch, niet meer gratis kunnen parkeren of geen VIP-optie meer omdat die plaatsen gereserveerd zijn voor mensen die vroeg hebben geboekt.

last minute

Wie wil je belonen?

Beloon je mensen die snel beslissen of mensen die nog twijfelen? Beloon je mensen die net klant worden of al langer klant zijn? Denk aan het overstappen van energieleverancier of bank. Dat wordt ook beloond met een korting (ik kreeg van mijn nieuwe bank niet alleen een pakketkorting maar ook nog eens vijftig euro gestort). In plaats van het belonen van loyaliteit (“Fijn dat je weer voor ons hebt gekozen, hier is je cadeau”). Zo krijg ik wel elk jaar een aanbieding van mijn telecomleverancier omdat ik weer een jaar verleng.

last minuteVorige week kreeg ik een e-mail met een bedankje van mijn nieuwe bank omdat wij nu een jaar een relatie hadden. Er stond een feestelijke foto bij met ballonnen en confetti. Dus ik verwacht een cadeautje. Nee, het was een e-mail om te melden dat mijn korting van het eerste jaar nu voorbij was en dat ik rekening moest houden met dubbele maandlasten vanaf nu. Geen verrassing want dat wist ik al. Maar een echte feestelijke e-mail was het niet.

Zo krijgen klanten bij mij altijd een beloning als ze een volgende stap nemen in de ontwikkeling van hun business. Zoals gratis online trainingen, gratis deelname aan mijn workshop of gratis lid van mijn VIP-programma. Deze cadeautjes staan niet van te voren vast en worden door mij wisselend en naar eigen keuze ingezet. Dan is de verrassing juist nog groter. Verder kies ik altijd voor een vroegboekkorting en nooit voor last minute korting.

Wat is jouw mening als het gaat om het belonen van klanten?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.