Instagram zakelijk inzetten
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 maart 2016 

Instagram zakelijk inzetten

Met meer dan 400 miljoen gebruikers, is Instagram de populairste foto-app. Een goed idee dus om een Instagram-account aan te maken om zo jouw naamsbekendheid te verhogen en ook te laten zien wie je bent en wat je doet. Elke honderneming kan Instagram gebruiken want mensen zijn gek op hondenfoto’s. Tot nu toe zette je die wellicht op Facebook. Mijn advies: ga Instagram zakelijk inzetten!

Hoe werkt Instagram

instagram zakelijk inzetten Eerst even een introductie en korte handleiding. Instagram is een app voor je telefoon of tablet waarmee je foto’s kunt plaatsen en kunt reageren op andermans foto’s. Er is ook een desktopversie maar die is minder uitgebreid.

Instagram is eigendom van Facebook dat houdt in dat beiden heel goed samenwerken. Instagram installeren gaat heel makkelijk vanuit de AppStore (iOS) of Google Play (Android). Na installatie maak je een profiel aan – vul je bio in, je hebt immers een missie – en vanaf dat moment kun je mensen gaan volgen en kunnen zij jou volgen (het Twitter-principe). Je zet jouw profiel natuurlijk openbaar.

Vanaf nu kun je foto’s en filmpjes maken en uploaden. Je kunt ze voorzien van een filter dat heel uitgebreid is en verder kent de app nog een aantal redigeerfuncties zoals bijsnijden, contrast veranderen en zelfs foto’s kantelen.

Instagram zakelijk inzetten

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Dat weten we allemaal. Het is dus logisch dat deze app zo populair is. Toch heeft nog niet elke hondernemer de zakelijk kracht van Instagram gevonden. Dat komt vermoedelijk omdat het vernamelijk door jongeren ingezet wordt om privéfoto’s te delen. Geen punt. Je kunt natuurlijk beiden doen net als op Facebook en Twitter.

Het is een bekend gegeven dat hondenfoto’s scoren. Zeker foto’s van puppies of leuke filmpjes waarin honden ‘kunstjes’ doen. Heb jij een hondenschool, dan is Instagram een geweldige manier om jouw dienst te promoten. Maar ook als hondentrimmer kun je goede zaken doen op Instagram en natuurlijk de dagelijkse foto’s of filmpjes die je maakt van jouw hondenuitlaatservice. Zet ze allemaal op Instagram.

instagram zakelijk inzetten “Ja maar ik zit al op Twitter en Facebook, dit kost te veel tijd“. Ik hoor het je zeggen. Nee, het kost niet meer tijd. Je plaatst jouw foto of filmpje op Instagram en kan het vervolgens delen op Twitter en Facebook. Met slecht een druk op de knop. Instagram en Facebook zijn hele goeie vriendjes dus je hebt twee vliegen in een klap. Het grote voordeel is dat je er ook direct een nieuwe doelgroep bij krijgt. Instagram zakelijk inzetten kan dus heel aantrekkelijk zijn zoals Jamie Oliver bewijst.

5 Redenen waarom Instagram zakelijk inzetten

1. Instagram was het snelst groeiende social media platform in 2015

De verwachting is dat deze groeie de komende jaren alleen maar zal toenemen. Door regelmatig foto’s en/of filmpjes te plaatsen van jouw service met hier en daar een commerciële boodschap tussendoor, kun je slim gebruik maken van dit medium.

2. De interactie is groot wat betekent dat Instagram-gebruikers heel actief zijn

  • 49% checkt de elke dag de updates en 73% minstens eens per week.
  • Een Instagrampost levert gemiddeld 58 keer meer interactie op dan een Facebookpost en 120 keer meer dan een Twitterpost!
  • Grote merken krijgen op hun posts gemiddeld 4820 likes op Instagram.

3. Adverteren op Instagram is erg effectief

Een Instagramadvertentie levert een groot bereik op voor een relatief laag budget. Er zijn heel veel creatieve mogelijkheden om een advertentie te maken die eruit springt.

4. Jonge gebruikers

Onder Instagramgebruikers zijn veel jonge gebruikers, zoals tieners en jongeren. Dat is wellicht niet direct jouw doelgroep maar deze gebruikers zijn wel onderdeel van gezinnen met honden. Elke marketeer weet dat de invloed van kinderen op de aanschaf van producten en diensten enorm hoog is.

5. Domineer jouw markt

Meer dan 50% van de ondernemers geeft aan in de komende jaren Instagram in te gaan zetten als marketingmiddel. Wat ga jij doen? Blijf je liggen slapen of ga jij domineren in jouw markt!

O ja voor ik het vergeet: volg je mij al op Instagram [moniqueappels]? Ik plaats voornamelijk quotes en foto’s ter inspiratie.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.