Inspireren door ervaring - preach what you practise
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 januari 2016 

Inspireren door ervaring - preach what you practise

Een bekende uitspraak is ‘practise what you preach’ wat zoveel betekent als ‘doen wat je verkondigt’. Beetje vreemd om dat zo in het Nederlands te lezen maar je begrijpt vast de bedoeling wel. Zelf draai ik het liever om wat vrij vertaalt betekent: inspireren door ervaring. 

Onzin verkopen

Iedereen kan onzin verkopen. We kennen allemaal wel de grap van die witgoedverkoper die bij elke wasmachine, ijskast of stofzuiger roept: “Ik heb hem zelf thuis ook”. Dit is een trucje wat hij geleerd heeft om zo een connectie met zijn – hopelijk toekomstige – klant te maken. Het schept immers een band als je beiden hetzelfde apparaat in huis hebt. Zo werkt dat bij mensen.

inspireren door ervaringEchter, de meeste mensen trappen daar niet meer in. Dit komt omdat wij denken dat hij het zegt terwijl het niet waar is. Wij zijn niet dom. Wij prikken daar – misschien een enkeling daargelaten – onmiddelijk doorheen. Er wordt immers geen echte connectie gemaakt; het is nep.

Iedereen kan een (e-)boek schrijven over hoe je miljonair wordt of hoe je een hondenuitlaatdienst moet starten. Als je daar vervolgens slimme marketing op toepast, kun je daar goed geld mee verdienen. En wie weet, word je miljonair doordat je een boek geschreven hebt hoe het te worden …

Inspireren door ervaring

“Jouw grootste fouten zijn jouw beste verhalen”, wordt weleens gezegd. Zelf merk ik dat de attentie van hondernemers verhoogd wordt als ik praat over mijn ‘bijna burnout’ of ‘nagenoeg faillissement’. Misery sells. Ellende verkoopt.

Stel, je wilt een hondenuitlaatdienst starten en je vraagt mij met hoeveel honden je in een groep kunt lopen – idealiter gesproken. Dan kan ik uit ervaring zeggen wat optimaal is. Hoeveel je ook van honden weet of denkt te weten, als je de ervaring niet hebt wordt het toch gissen.

inspireren door ervaringZo herinner ik me een cursus op een hondenschool waar de instructeur in theorie uitstekend de clicker uit kon leggen en ook dat je zo snel mogelijk moest afbouwen. Echter, met een Alaska malamute bleek de praktijk toch een tikkeltje anders. Als ik nu nog een hondenschool had zou ik direct clickertraining voor poolhonden aanbieden.


Slapend rijk worden kan.
Ook dat is mijn ervaring. Dat je – voordat je gaat slapen – wel keihard moet werken om eerst iets te maken wat van zoveel waarde is dat je er ook echt rijk van wordt, wordt er meestal niet bij verteld. J.K. Rowling wordt slapend rijk nu maar daarvoor moest ze eerst wel een paar boeken schrijven …

Een echte connectie maken

Een echte connectie maak je door een band te scheppen. “Ik werk 12 uur per dag en verdien nog te weinig” is een van de meest gehoorde frustraties als ik met hondernemers praat. Ik weet het, ik begrijp het want ik heb het ook meegemaakt.

Zelf heb ik tien jaar lang mijn privéleven laten versloffen met alle gevolgen van dien omdat ik zo nodig de klant op de eerste plaats wilde zetten. Daarom weet ik dat “nee” zeggen moeilijk is. Ik heb daar ook een hele harde les in gehad.

inspireren door ervaringLaatst sprak ik iemand die zijn leven lang als projectleider in de scheepsbouw gewerkt heeft en nu eindelijk wel eens wil doen wat hij echt leuk vindt. Toen hij zei: “Ik wil professioneel gaan pokeren” was hij verbaasd dat ik daar niet om moest lachen of zei dat het niet haalbaar of niet geaccepteerd was. Ik kon hem alleen maar aanmoedigen om te gaan onderzoeken of dat echt is wat hij wil. Ik maakte de connectie en geloof daadwerkelijk dat ik hem kan helpen.

Verkopen zonder verkopen

Inspireren door ervaring is de beste manier om een connectie op te bouwen waardoor je helemaal niet hoeft te verkopen. Als jij begrijpt wat iemand zijn frustratie is, als je in dezelfde valkuilen bent getrapt, als je gelooft dat iedereen zijn droom kan laten uitkomen dan is verkopen kinderlijk eenvoudig.

Bijna dagelijks krijg ik e-mails van hondernemers die mij bedanken voor de inzichten die ze hebben gekregen terwijl ik ze helemaal niets verteld heb. Ik heb ze alleen laten dromen en hun frustraties begrepen. Dat is alles. Je maakt pas echt een connectie als mensen ervan overtuigd zijn dat ze alles met je kunnen delen. Samenwerken is dan onvermijdelijk.

Wil jij ook een connectie maken? Vul dan het brainstormformulier in waarna we een afspraak maken.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen