arrow_drop_up arrow_drop_down

Hondernemen in 2020

Als je al een paar jaar bezig bent met ondernemen in de hondenbranche dan kan het niet anders dan dat het je opvalt hoe snel onze maatschappij verandert. En daarmee ook de manier waarop onze economie werkt. Vraag en aanbod verandert enorm snel. Ons hele leven is sneller geworden. Wij willen niet meer wachten op producten en diensten; wij willen het nu. En – nu meer dan ooit – willen we ook niet te veel daarvoor betalen. De consument wordt slimmer, is veel gewend en wordt nog meer verwend. Hoe overleef je anno nu en hoe ga je verder? Hondernemen in 2020 en verder.

Van exclusiviteit naar doorsnee

hondernemen in 2020Toen ik 8,5 jaar geleden startte met HondenUniversiteit (maart 2011), was ik een van de eerste in Nederland op het gebied van internet marketing in de hondenbranche. Mijn online puppycursus kostte €77 en ik verkocht deze tussen november 2012 en december 2013. De laatste maand met 50% korting. Vandaag de dag zou niemand dat er meer voor willen betalen omdat het aanbod inmiddels zo groot is en er kwalitatief veel betere cursussen zijn. Je hebt dan de keuze: prijs omlaag of kwaliteit omhoog.

Rond die tijd kwam ook het webinar in beeld. Overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Dat was toen nog exclusief. Je kon zelfs geld vragen voor je webinar. Tegenwoordig is een gratis webinar de norm en daarvoor krijg je vrijwel altijd een enorme sales pitch voor een high-end product of dienst. Sterker nog, waar je eerder nog scoorde met de term ‘webinar’ heet dit nu een ‘online masterclass’. Wat direct de term ‘masterclass’ devalueert. In 2014 adviseerde ik een klant nog om haar trainingen of cursussen voortaan masterclasses te gaan noemen, omdat je hiermee exclusiviteit uitstraalt. Die tijd is voorbij.

Iedereen die ooit bij mij een workshop heeft gevolgd, weet dat ik er altijd op hamer om je te onderscheiden. Dat geldt nu meer dan ooit. En dat wordt alleen maar nog belangrijker om klanten te krijgen. Deze tendens is ergens in 2014 ingezet en ik voorspel dat er geen weg terug meer is. Jaarlijks komen er honderden nieuwe kynologische instructeurs bij (er komen ook steeds meer opleidingen), hondengedragstherapeuten, hondentrimmers en hondenuitlaatdiensten. Hondernemen in 2020 en verder wordt steeds lastiger als je niet oplet en afglijdt naar ‘doorsnee’.

Van betaald naar gratis

Begin 2014 introduceerde ik mijn online cursus ‘Zelf fleece hondenspeeltjes maken’. Deze videoserie kostte €27. Mijn best verkochte online training tot op de dag van vandaag. En dat terwijl er toen al talloze instructievideo’s op YouTube stonden die gratis waren. De waarde was kennelijk zo groot dat er voor betaald werd. Het is inmiddels zo ver dat mensen niet eens meer €27 willen betalen voor een online training over hoe een digitaal product te maken (ook niet meer exclusief genoeg).

hondernemen in 2020Mijn VIP-programma wat ik sinds 2013 in diverse vormen heb aangeboden (als laatste begin 2017 onder de naam  ‘Verover De Wereld’) kostte €204 per jaar. Het is een deels online en offline jaarprogramma vol met video’s, planningen, inspiratie-e-mails, Q&A’s en een-op-een Skype-sessies. Van alle gestarte deelnemers heeft niemand het programma volbracht. Zelfs niet met de claim dat je 2x jouw investering terug zou krijgen als je niet het gewenste resultaat zou behalen.

Mijn in september 2018 geïntroduceerde project ‘Hondengek‘ is een flop. Voor €77 per jaar of €7 per maand ben je lid. Mensen willen het niet betalen. Er zijn te veel websites waar je gratis informatie kunt krijgen en de mijne is niet exclusief genoeg. Wat er aangeboden wordt voor leden is kennelijk die €7 per maand niet waard. Het moet gratis. Deze vorm past niet meer bij hondernemen in 2020.

Hondernemen in 2020 en verder

hondernemen in 2020We gaan bijna het laatste kwartaal van 2019 in. Je hebt dus nog drie maanden om je voor te bereiden op 2020 en verder. Als ondernemer moet je blijven innoveren. Je kunt niet blijven doen wat je altijd al deed want dan mis je de boot. Zoals je kunt lezen in de voorbeelden hierboven geldt dat ook voor mij. Mijn bedje is ook nooit vanzelf gespreid; telkens opnieuw moet ik het opmaken en de lakens verschonen.

Het is aan ons als hondernemers om te leren van onze fouten. Je moet nog meer informatie en waarde gratis geven. Maar dat betekent ook dat er inkomsten wegvallen en daar zal iets anders voor in de plaats moet komen. Onlangs las ik nog een reactie van iemand op de ‘minder-vlees-eten-beweging’: “Maar wat moeten die boeren dan gaan doen?”. Een boer is ook een ondernemer en moet dus ook innoveren. Steeds meer boeren gaan van dieren naar groente. Melkveehouderijen in de VS kopen plantaardige ‘zuivel’ fabrikanten op. Dat zijn de winnaars!

Mijn business gaat dus ook op de schop. Ik neem het laatste kwartaal van dit jaar om na te denken over een koers voor het nieuwe hondernemen in 2020 en verder. Mijn motto was altijd: “Doe meer van wat werkt en doe niet meer wat niet werkt”. Maar dat is nu niet meer voldoende. Het gezegde ‘never change a winning team’ werkt niet (meer). Hoe veel je ook wint, je moet blijven verbeteren. Net als in de sport. Records worden keer op keer verbroken. Eenmaal winnen is niet altijd winnen. Ik daag je uit ook naar jouw eigen honderneming te kijken. Welke kant ga jij op? Laat het me weten, want ook ik word graag geïnspireerd.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.