Hoe vinden klanten mij?
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 april 2016 

Hoe vinden klanten mij?

Als jij een startende hondernemer bent is een van jouw grootste uitdagingen het vinden van klanten. “Hoe vinden klanten mij?” is dan ook een van de meest gestelde vragen die ik krijg. Wij zijn al heel snel geneigd om allerlei social media profielen aan te gaan maken, een strakke website neer te zetten en dan komen de klanten vanzelf wel. Maar dat is natuurlijk onzin. Geen enkele succesvolle (h)ondernemer hoeft achterover te leunen wachtend op klanten die vanzelf komen. Je moet er hard voor werken. Hoe doe je dat? 

Denkfout

In tegenstelling tot wat je wellicht denkt of denkt te ervaren, komt niet het merendeel van jouw klanten via social media. Dat is de grootste denkfout die ondernemers maken. Social media wordt in slechts 2% van de gevallen gebruikt door klanten om jou te vinden. Om nog maar niet te spreken over grote bijeenkomsten (denk aan hondenshows) of via een advertentie in de krant of tijdschrfit, dat is slechts een schrikbarende 1%.

hoe vinden klanten mij Dat wil niet zeggen dat je dit allemaal achterwege moet laten – behalve dan een advertentie in de krant, dat is echt weggegooid geld – staar je er alleen niet blind op. Je moet zeker aanwezig zijn op bijvoorbeeld hondenshows of Animal Event of de Erkemederhondendag al ben je alleen maar bezoeker. Het draagt allemaal bij aan jouw naamsbekendheid alleen verwacht er niet te veel van.

Als hondeneigenaren gaan zoeken naar de service die jij aanbiedt doen ze dat wel degelijk online, via de Google zoekfunctie. Daarom is het hebben van een website en het begrijpen en toepassen van zoekmachineoptimalisatie ook van groot belang. Echter, dat is nog altijd niet de nummer 1 manier waarop klanten zoeken. Als jij jezelf verplaatst in jouw klant dan weet jij het antwoord natuurlijk al. Hoe vind jij een kapper?

“Hoe vinden klanten mij?”

Klanten vinden jou via hun netwerk. Ze vragen het aan collega’s, familie, vrienden en buren. Van alle zoekopdrachten die consumenten uitvoeren als ze zoeken naar een dienstenaanbieder, gebeurt maar liefst 71% via het netwerk. Van horen zeggen. Mond tot mond.

Er zijn geen gegevens bekend specifiek voor de hondenbranche maar die percentages zullen niet veel anders zijn. De dienst die jij aanbiedt is immers afhankelijk van jou, jouw reputatie. Iedereen kan honden uitlaten maar de persoonlijkheid die jij in jouw service stopt kan alleen jij.

hoe vinden klanten mij searchHet zal je dan vast ook niet verbazen dat de nummer 1 reden waarom klanten bij jou kopen, reputatie is. Toch is het verbazend hoe weinig hondernemers hier waarde aan hechten. Dat is vervolgens de tweede grote denkfout die hondernemers maken! Jij denkt dat klanten bij je komen vanwege jouw diploma’s en ervaring. Ik moet je teleurstellen.

De vraag: “Hoe vinden klanten mij?” zou je dus beter kunnen vervangen door: “Hoe bouw ik een goede reputatie op?”

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.