Hoe verleid je een klant? Beantwoord de 3 belangrijkste vragen
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 mei 2016 

Hoe verleid je een klant? Beantwoord zijn 3 belangrijkste vragen

Klanten krijgen was nog nooit zo makkelijk in deze tijd en tegelijkertijd ook het aller moeilijkste om te doen. Makkelijk omdat je in een paar stappen jouw doelgroep kunt bereiken en moeilijk omdat de klant zoveel keuze heeft. Je moet daarom boven de rest uitsteken en de eerste en tevens simpelste manier om dat te doen is het beantwoorden van de 3 belangrijkste vragen die een klant heeft. Hoe verleid je een klant? 

Hoe verleid je een klant?

hoe verleid je een klantEigenlijk moet er natuurlijk staan: hoe verleid je een potentiële klant. Wanneer je deze 3 belangrijkste vragen kunt beantwoorden en jouw klant kunt helpen met wat hij vraagt, is de kans op een opdracht groot zeker omdat er maar weinig hondernemers zijn die dit proces goed begrijpen en toepassen. Jij hebt dus een enorme voorsprong.

Check de gemiddelde website van een hondernemer en je ziet direct wat ik bedoel. Het gaat allemaal over “ik”. Wie ben ik, wat doe ik, wat kan ik en welke opleidingen heb ik gevolgd. Maar het gaat niet om jou, het gaat om de klant. Heb jij al uitgebreide informatie gevonden over mij op deze website? Ik daag je uit …

Niemand laat zijn hond bij jou trimmen omdat jij een trimdiploma hebt of al 10 jaar ervaring. Dat zijn rationele redenen en die beslissen nooit een aankoop. Als jij doordringt tot het hart van jouw klant, durft te flirten en te verleiden dan haal je hem binnen. Het is niet anders dan met daten.

“Wat betekent dit voor mij?”

De grootste fout die aanbieders van producten en diensten maken is eerst te vertellen wie ze zijn en wat ze doen. Klanten zijn veel te druk om daarmee bezig te zijn bovendien is de afleiding vandaag de dag zo groot en ben jij bovendien een van de velen, dat je daar niet mee wegkomt. Een klant vraagt zich direct af: “Wat betekent dit voor mij?”

Fout

  • “Wij trainen op een positieve manier”
  • “Ik ben al 16 jaar gedragstherapeut”

Zwak

  • “Ik kan jou helpen met het oplossen van het probleem van jouw hond”
  • “Doordat ik jouw hond uitlaat, kun jij die tijd anders besteden”

Sterk

  • “In minder dan 3 lessen leer ik jouw hond netjes aan de lijn te lopen”
  • “Als vachtverzorging jou hoofdpijn bezorgt, neem ik die van je over”

“Waarom zou ik bij jou kopen?”

hoe verleid je een klantls je jouw potentiële klant geïnteresseerd hebt gemaakt door bovenstaande beweringen, ben je halverwege. Als je achterwege laat waarom de klant bij jou moet kopen, ga je alsnog niets verkopen. Er zijn immers talloze hondenscholen in Nederland. Waarom zouden ze naar jou komen? Gebruik de zogenaamde social proof.

Fout

  • “Ik gebruik de beste producten”
  • “Wij werken met kleine groepen”

Sterk

  • “Ik ben de enige hondenuitlaatdienst die …”
  • “Wij hebben al meer dan … puppyeigenaren geholpen met …”

“Wat moet ik nu doen?”

Oké jouw potentiële klant weet wat jouw dienst voor hem kan betekenen en ook waarom hij deze bij jou moet afnemen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je iets verkocht hebt. Je moet de volgende stap zetten en dat is exact vertellen wat hij nu moet doen (de call-to-action).

Zwak

  • “Voor meer informatie check onze website of onze Facebook pagina”
  • “Je kunt me altijd bellen als je nog vragen hebt”

Sterk

  • “Is dit interessant voor jou?” (in een e-mail)
  • “Klik hier voor een gratis proefles” (op een website)

Hoe verleid je een klant? Wanneer je deze 3 vragen goed kunt beantwoorden, heb je jouw potentiële klant al voor 90% binnen. Natuurlijk moet je jouw klant nog wel verder helpen tijdens een verkoopgesprek maar dat komt er niet als je bovenstaande vragen niet (goed) kunt beantwoorden.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.