Hoe gratis is gratis?
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 december 2015 

Hoe gratis is gratis?

Facebook is mijn grootste bron van inspiratie voor mijn blog. Zo ook deze keer weer. Hoe gratis is gratis? Een mooi vraag om bij stil te staan. Weet je dat het woord ‘gratis’ het meest gezochte woord in Google is? Dat is niet voor niets natuurlijk. Iedereen wil wel iets gratis hebben maar wij weten allemaal dat alleen voor niets de zon opgaat dus vandaar de vraag: “Hoe gratis is gratis?” Ik ging op onderzoek uit …

De kracht van gratis

gratis is gratisElke ondernemer kent de kracht van gratis. Het woord ‘gratis’ spreekt mensen aan. Vistaprint is er groot mee geworden: je kon gratis visitekaartjes bestellen maar kreeg uiteindelijk wel een flinke lading verzendkosten om je oren. Post.nl deed immers niet mee met de actie.

Echter, je was op dat moment al zover want je had al uren zitten zwoegen op jouw visitekaartje dat je nu ook doorging tot het gaatje. En dan kwam de – o zo krachtige – upsell: visitekaartjesmapje, stempel, briefpapier en noem maar op. Niks gratis dus.

Vistaprint ontdekte de kracht van gratis maar leerde ook de nare bijwerkingen: goedkoop imago en verkeerde klanten.

De gratis website

WordPress is een aanbieder van gratis website-software om snel en zonder al te veel technische kennis een website in elkaar te zetten. Mooi, voor wie het allemaal zelf wil doen. Maar om een website online te krijgen heb je een hostprovider nodig en zelfs de allergoedkoopste is niet gratis.

Maar wat te denken van de tijd die jij erin stopt om een website te maken? Tijd is immers ook geld en elke minuut kun je maar één keer besteden dus alle tijd die jij in jouw website stopt, kun je niet stoppen in het ontwikkelen van jouw product of dienst of klanten helpen.

Niks gratis dus.

Het gratis cadeautje

is dit gratisJe kunt ze allemaal wel die advertenties: word nu lid van de KRO en ontvang gratis de hele serie Penoza op DVD of wat te denken van een gratis tube glijmiddel bij aankoop van een vibrator?

Er is zelfs een hele website voor opgezet die – hoe kan het ook anders – gratis.nl heet. We zijn er dol op, gratis en bedrijven weten dat.

Het is geen truc, het is gebruik maken van de hebberigheid van mensen en de angst om iets te verliezen. Wanneer je namelijk een advertentie leest dan heb in jouw hoofd dat product al in huis. Doe je dus niet mee dan voelt dat als een verlies. Dat is een vak en dat vak heet marketing.

Hoe gratis is gratis?

hoe gratis is gratisDus, de moraal van dit verhaal: voor niets gaat de zon op. Dat is het enige dat gratis is maar voor hoe lang nog? Er liggen claims voor de monopoly op het verbouwen van groenten en er gaan stemmen op om drinkwater niet meer beschikbaar te stellen voor iederen. Is de zon de volgende?

Zelfs de zogenaamde gratis e-boeken (zoals wij ook op deze website aanbieden) zijn nooit gratis. Je moet er immers jouw naam en e-mailadres voor achterlaten.

Waar producten en diensten aangeboden worden, wordt tijd geïnvesteeerd. En tijd is het meest kostbare dat we hebben. Realiseer je dat nog maar eens wanneer je de volgende keer weer een gratis proefles of trimbeurt geeft …

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen