Het visitekaartje, is dat nog wel nodig?
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 februari 2016 

Het visitekaartje, is dat nog wel nodig?

In deze tijd waarin we elk interessant contact direct in onze telefoon zetten, toevoegen op social media of a la minute een e-mail sturen, kun je je afvragen: “Is het visitekaartje nog wel nodig?“.  Van alle visitekaartjes die ik ooit heb laten drukken – per duizend want dan waren ze gratis – heb ik er hooguit honderd weggegeven. De rest verdween vroeg of laat in het ronde archief om nog maar niet te spreken van visitekaartjes die ik ontving van anderen. Die zijn, samen met de speciaal daarvoor aangeschafte visitekaartjesmap, ook een vroeg dood gestorven … 

Wat doe jij met het visitekaartje dat je krijgt?

het visitekaartje Ik stel je serieus deze vraag. Denk even na over het antwoord maar wees eerlijk. Heb jij een systeem van opbergen zodat je altijd direct het kaartje kunt vinden wat je zoekt of gooi jij ze allemaal in een bakje of in de la van jouw bureau. Als dat eerste het geval is, dan behoor jij volgens mij tot een uitstervend ras maar dan prijs ik jou om jouw accuratesse. Als jij een minder geordend archief hebt, heb ik nieuws voor je: Google is sneller.

Als jij weleens op een netwerkbijeenkomst bent geweest waarin je kaartjes verzameld hebt van dezen en genen, wat doe je daar dan na afloop mee? Als het goed is, is het een interessant contact voor jou geweest en onderneem je bij thuiskomst direct actie: je stuurt een e-mail om te bedanken voor het leuke gesprek, nodigt de persoon uit op LinkedIn of checkt de website die je vervolgens bij je favorieten opslaat indien gewenst. Vervolgens kun je het kaartje weggooien, toch?

Nou ben ik een minimalst, dus ik heb uitsluitend in huis wat waarde heeft voor mij. Als nomade – ik woon niet graag lang op een plek – heb ik sowieso al heel wat spullen opgeruimd. Op dit moment kan mijn gehele inboedel en inventaris in mijn Mitsubishi Colt en dat wil ik graag zou houden. Visistekaartjes horen daar niet bij. Mocht jij mij dus ooit ergens zakelijk tegenkomen en je voelt de neiging jouw visitekaartje te geven, dan weet je nu wat ik ermee doe.

Wat doet de ander met jouw visitekaartje?

Ben ik zoveel anders dan anderen? Ben ik zoveel anders dan jij? Ik denk het niet. Je hoeft dus geen raketgeleerde te zijn om te vermoeden wat de ontvanger van jouw visitekaartje daarmee doet. Die checkt jouw website, misschien jouw social media profielen en als je echt indruk hebt gemaakt slaat hij jouw telefoonnummer op. Jouw kaartje moet wel heel bijzonder zijn wil hij het bewaren. Als aandenken wellicht of omdat het een uitzonderlijk mooi ontwerp heeft.

het visitekaartje Het zal jullie niet verbazen dat ik geen visitekaartje heb. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om in een rond archief terecht te komen. Ik maak liever een permanente indruk en dat doe ik door een goed verhaal te vertellen, te luisteren naar wat de ander wil maar in de eerste plaats door mijn bedrijfsnaam en wat ik doe. Geloof mij maar, ik heb nog nooit iemand gesproken die twee keer naar mijn bedrijfsnaam moest vragen, dan wel mijn eigen naam – die ook lekker blijft hangen.

Een verpletterende indruk achterlaten is vele malen beter dan een fancy visitekaartje. Zorg dat je opvalt door jouw uiterlijk (zo heeft Jennifer Delano altijd vuurrood haar wat je nooit meer vergeet, zelfs als je haar naam niet meer weet), door de mooie, ontroerende, spannende en grappige verhalen die je vertelt of de passie waarmee jij jouw business voert.

Is het visitekaartje nog wel nodig?

het visitekaartje Ja, ik vind van wel (wedden dat je dat antwoord niet verwacht had). Maar wel eentje die bij voorkeur biologisch afbreekbaar is in rap tempo dan wel gewoon een blanco kaartje. Jij kunt daarop zelf schrijven wat jij jouw gesprekspartner wilt meegeven (wat moet hij van jou onthouden?).

Bovendien, als hij dan later thuiskomt dan weet ik zeker dat jouw – handgeschreven – kaartje er direct uitspringt. Hij herinnert zich meteen jouw stralende verschijning, oogverblindende glimlach en het feit dat je hem hebt laten lachen.

Investeer niet in het visitekaartje, investeer liever in jezelf.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen