Het doen van aannames
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 maart 2018 

Het doen van aannames

Het is heel mensenlijk, het doen van aannames. Zo plaatste ik twee jaar geleden een bericht op Facebook waarin ik me aanbied als huis- en huisdierenoppas tijdens vakanties. Het bericht wordt snel verspreid en ik krijg een half uur later een telefoonnummer. In het gesprek ontdek ik binnen drie minuten dat mensen een gratis kattenoppas zoeken omdat ze het belangrijk vinden dat iemand er altijd voor de katten is. Als ruil mag ik in hun huis wonen. Grappig. Ik zie het heel anders.

Het risico van het doen van aannames

het doen van aannamesHoewel de dame in kwestie eigenlijk meteen een kennismakingsafspraak wil maken, vraag ik toch eerst even door. Immers, die kennismaking komt er niet als ze niet bereid is voor mijn dienst te betalen anders dan in natura. Mooi, dat scheelt ons beiden tijd.

Ik koppel dit gesprek terug aan de persoon die ons samen heeft gebracht en bedank uiteraard voor haar moeite en tijd. Ook vertel ik haar dat we niet tot elkaar gaan komen om de hierboven vermelde reden. Haar antwoord: “O, ik wist niet dat je ervoor betaald wilde hebben, ik dacht dat je een huis zocht”. Foute aanname. Nergens in mijn bericht heb ik de intentie gewekt dat het mij om gratis wonen te doen was.

In dit geval niets aan de hand natuurlijk maar laat het voor jou iets zijn om van te leren. Het risico van het doen van aannames is dat jij uiteindelijk niet levert wat jouw klant vraagt om de simpele reden dat jij al voor jezelf bepaald hebt wat jouw klant wil. Als jij een hondenuitlaatdienst hebt en iemand wil een afspraak met jou, dan ga je ervan uit dat hij wil dat jij zijn hond uitlaat. Maar misschien wil deze hondeneigenaar wel meer. Of wil hij er niet voor betalen. Dit weet je alleen maar als je erom vraagt.

Het gemak van het doen van aannames

Als jij dierverzorging aan huis doet zal niemand verbaasd zijn als je daar geld voor vraagt. Tenminste, dat denk je. Toch is het wel een van de eerste dingen die je tijdens een gesprek naar boven moet halen. Dat blijkt wel uit mijn praktijkvoorbeeld. Deze mensen deden ook een aanname en waren in de veronderstelling dat ik het gratis zou doen. Want ze hadden in die vier jaar nog nooit iemand gehad die er geld om had gevraagd. Nee, maar eens moet de eerste keer zijn.

het doen van aannamesHoe vaak ik niet gebeld werd vroeger met de vraag van mensen of ik even snel een tip kon geven over hondengedrag of training. Ik had zelfs een forum (Hondengedragsforum) waarin mensen vroegen wie even snel advies kon geven om de agressie van hun Rottweiler op te lossen, hij had het kind in het gezicht gebeten en anders werd hij morgen ingeslapen!

Het gemak waarmee mensen aannames doen, is soms verbluffend. Even een paar minuten van je tijd vragen. “Ik heb maar een kort vraagje” of zoals ik een paar jaar geleden meemaakte: “Kunnen wij even samen koffie drinken want ik wil met je brainstormen over mijn bedrijf”. Zodra ik het tarief neerlegde, was de noodzaak snel voorbij.

Gratis versus betaald

Jij bent de eigenaar van jouw kennis, kunde en tijd. Als jij die dus gratis geeft, is dat jouw keuze. Niet die van een ander. Zo gaf ik vroeger gratis lezingen in het kader van ‘personal branding’. Die tijd is voorbij. Soms krijg ik nog wel een vraag met als onderbouwing: “Goed voor jouw naamsbekendheid”. Nee, zo werkt het niet. Ik beslis hierover.

Regelmatig doe ik gratis brainstormsessies met hondernemers. Maar ik bepaal welke. Ik bel klanten, (nog) niet klanten of zo maar mensen op die reageren op berichten op Facebook. Dan nodig ik ze uit voor de koffie. Gewoon even horen hoe het gaat, wat ze doen en of ik ze ergens mee kan helpen.

het doen van aannamesZo doe ik Q&A’s op Facebook. Allemaal gratis maar wel door mij geïnitieerd. Ik denk niet dat het altijd bewust is dat mensen jouw tijd vragen zonder te vragen wat het kost. Het is soms echt wel een stukje onnozelheid. Maar belangrijker is: het doen van aannames zorgt voor soms vervelende verrassingen en het is niet nodig. Vraag gewoon!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen