Het concept van totaalbeleving: 5 tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 september 2014 

Het concept van totaalbeleving: 5 tips

Jouw job in de hondenbranche is uniek. Maak van dat unieke een hele beleving door verder te kijken dan het strikte uurtje dat je klant bij je is. Deze tips pas ik zelf al maanden met succes toe. Het is een zinvolle manier om met minimale extra kosten het verschil te maken tussen een hond die een paar lessen komt volgen en het gezin dat een hondenleven lang aan je zal denken, je aanbevelen en zelfs blijft langskomen.

Het gaat om de totaalbeleving die je aan je klanten aanbiedt. Het concept van totaalbeleving leeft overigens heel sterk in retail (denk maar aan de vele succesvolle belevingswinkels). Je kan deze methodiek ook in bepaalde vorm overdragen naar jouw bedrijf met deze tips.

Weg met de selfie!

5 Tips om je honderneming een meerwaarde te geven 3We worden er langzaamaan echt wel allemaal gek van: de selfie. Neem een belabberde foto van jezelf giet er een filtertje overheen en deel hem met de rest van de wereld.

Het nemen van selfies zette mij aan het denken: heel wat mensen vinden het gewoonweg heel erg leuk om een foto van zichzelf te maken (al dan niet met hun favoriete hond er bij). Help hen daarbij!

Regelmatig laat ik een fotograaf (dat hoeft echt geen professional te zijn) foto’s maken tijdens de lessen. Klanten vinden het gewoon fantastisch om zichzelf in het midden van de actie bezig te zien. Bovendien zijn het ook altijd mooie herinneringen.

Geef je klanten een blijvende herinnering aan jou

Tijdens elke laatste les neem ik een paar geposeerde foto’s van de hond met zijn baasje(s). Ik druk deze zelf af op fotopapier en bezorg hen deze foto naderhand.

Menig huiskamer wordt opgevrolijkt met deze leuke foto. Het is meteen ook een extra beetje reclame, want over deze foto’s wordt altijd gesproken, het zet jezelf nog eens extra in de kijker.

Start de cursus met een leuk presentje

5 Tips om je honderneming een meerwaarde te geven 4Het geven van droge beloningen bij het leren is zelden een goed idee. Ik ben een fan van hap-slik-volgende! Om klanten hierbij te helpen heb ik zelf altijd een presentje (een klein doosje andere beloningen) bij de start van de lessen.

Mond-tot-mond reclame blijft het doen

Je kan honderden euro’s uitgeven aan publiciteit, maar tevreden klanten zijn nog altijd de beste reclame. Alvorens een cursus te starten vraag ik altijd hoe de mensen bij mij zijn terechtgekomen.

Als dat via een andere klant is, dan krijgt die daar een presentje voor. Ik geef dan een mooi speeltje voor de hond.

Blijf in contact met je cursisten

5 Tips om je honderneming een meerwaarde te geven 2Je stopt er erg veel tijd in maar regelmatige opvolging, ook buiten de lessen, geeft een meerwaarde: je klanten blijven betrokken bij het hele gebeuren.

Les volgen is een beleving en liefst eentje die je een leven lang bij blijft. Tijdens en na de cursus af en toe eens informeren met een kort mailtje gaat je hierbij zeker helpen. Tuurlijk heb je mensen die niet zullen reageren, maar de meerderheid zal het zeker en vast erg leuk vinden dat je nog aan hen denkt!

Vanzelfsprekend toch?

Ja zo lijkt het wel. Maar in deze onvergetelijk snelle wereld waarin we heel kort en snel reageren via sociale media vergeten we soms wel eens de echte waarde waar we voor staan: we helpen mensen.

Ik ben altijd benieuwd naar hoe jullie soms met kleine ideeën uitpakken om klanten te laten beleven, aarzel niet om jouw reactie te geven!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen