Het beste marketinginstrument
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 mei 2016 

Het beste marketinginstrument

In mijn optiek is het beste marketinginstrument jouw website. Mensen zoeken niet meer in Gouden Gidsen of Telefoongidsen (bestaan ze nog wel op papier eigenlijk?). Mensen zoeken op internet waar Google de belangrijkste zoekmachine is. Ook als mensen niet zoeken maar door mond-tot-mond reclame bij jou terecht komen zullen ze vaak toch even op jouw website gaan kijken. Waar moet een goede website aan voldoen? 

Sterke domeinnaam

beste marketinginstrument Een sterke domeinnaam geeft direct aan waar de website over gaat (http://mijnhondkannietalleenzijn.nl/). Zodra je op de website terecht komt is dat onmiddellijk duidelijk. Dit hoeft dus niet jouw bedrijfsnaam te zijn. Ik heb meerdere websites en die hebben allemaal niet de naam van mijn bedrijf. Je registreert jouw domeinnaam bij een hostprovider. Daar zijn er legio van.

Het spreekt voor zich dat je wel een naam kiest die overeenkomt met de inhoud. Slim is om ook direct jouw eigen naam vast te leggen als domeinnaam. Dat betekent nog niet dat er een website moet staan want je kunt deze doorverwijzen. Hoe dat moet kun je het beste vragen aan jouw hostprovider die je nodig hebt als je een website gaat maken.

Website maken

beste marketinginstrument Een gratis en eenvoudige manier om een website te maken is gebruik te maken van WordPress. Bij nagenoeg elke hostprovider (wellicht niet bij de allergoedkoopste, dus check dat even) kun je met één druk op de knop WordPress installeren op jouw domeinnaam. Je hebt dan een stramien waarin jij jouw website gaat bouwen.

Hiervoor hoef je geen technische kennis te hebben maar het is wel aan te bevelen er zelf mee aan de slag te gaan. Je kunt altijd een website laten bouwen maar als je voor elke wijziging iemand anders nodig hebt wordt dit of een hele dure grap of je loopt er tegenaan dat iemand geen tijd voor je heeft. Daar is jouw website te belangrijk voor. Je kunt niet wachten omdat jouw neefje een proefwerkweek heeft of jouw webdesigner drie weken op vakantie is.

Content schrijven

beste marketinginstrument De kracht van jouw website staat of valt met content, de inhoud. Hier kun je dus scoren. Niet alleen qua teksten maar ook op welke plek tekst of plaatje moet staan op jouw website. Mensen scannen in een paar seconden als ze op jouw website terecht komen. Vinden ze niet direct aansluiting bij wat ze zoeken, gaan ze weg om waarschijnlijk nooit meer terug te komen.

Het is dus van groot belang dat je schrijft wat je uit wilt dragen en voor het publiek dat jij wilt bereiken. Als mensen een hond willen die netjes aan de lijn loopt en ze vinden bij jou een cursus ‘Trekken aan de lijn afleren’ dan is er aansluiting. Als ze alleen maar gehoorzaamheidscursusseen vinden met af, zit en blijf dan is de kans groot dat ze weggaan.

Bloggen

beste marketinginstrumentHoe dynamischer een website is, hoe beter hij gevonden wordt in Google, hoe meer bezoekers je krijgt, hoe langer ze blijven en hoe groter de kans dat ze bij je kopen. Dat is de wet van de website. Een blog maakt een website dynamisch; er gebeurt steeds iets anders. Als jouw website statisch is, hebben mensen geen reden om terug te komen.

“Waar moet ik over schrijven?” is vaak een vraag die ik krijg. Welke honderneming jij ook hebt, je hebt altijd verhalen te vertellen. Verhalen verkopen. Van die leuke grappige hond die in de trimsalon kwam en zo blij was na afloop of die puppy op jouw hondenschool die zo snel leerde of die eigenwijze hond in je uitlaatgroep die nooit meer terug de bus in wil.

Wil je leren bloggen of goede teksten schrijven voor internet? Kom dan naar onze workshop >>>

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen