Heb geduld en investeer
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 mei 2016 

Heb geduld en investeer

Ik ben weer aan het daten en ik vind het ontzettend leuk. Je ontmoet diverse mensen met allemaal andere wensen en dromen die in verschillende fases van hun leven zitten en toch uiteindelijk maar een ding willen en dat is hun leven delen met iemand. Het is niet anders dan met zakelijke relaties en daarom is het zo mooi die link te leggen. Waarom begrijpen wij dat niet elke potentiële partner die we tegenkomen gelijk wil trouwen maar hebben we wel vergelijkbare verwachten van potentiële klanten? Het sleutelwoord is geduld. Investeer tijd als het de moeite waard is en heb geduld

Investeer in wat de moeite waard is

Hoeveel tijd en moeite heb jij geïnvesteerd in jouw persoonlijke relatie? Er zullen ongetwijfeld voorbeelden zijn van liefde op het eerste gezicht waarbij partners een levenlang gelukkig blijven. Maar we weten allemaal dat dit de uitzonderingen op de regel zijn.

heb geduldAls jij iemand echt de moeite waard vindt, dan investeer je daarin. Je leert iemand kennen zodat je weet wat jouw gezamenlijke doelen en waarden zijn en wat jullie aantrekkelijk maakt voor de ander, namelijk dat waar je in verschilt van elkaar. Je kunt natuurlijk recht op jouw einddoel afgaan en als dat overeenkomt dan is daar niets mis mee. Denk aan een one-night-stand.

Wil je echter een langdurige relatie gebaseerd op vertrouwen, loyaliteit en aantrekkingskracht dan is het de moeite waard om te investeren. Sommigen zijn lastiger te vangen dan anderen. Heb geduld. Als je weet wat je wilt dan ben je bereid om die investering te doen.

Daten privé en zakelijk: de overeenkomsten

De afgelopen maand heb ik drie dates gehad en de overeenkomsten met zakelijke relaties zijn verbluffend. Dat was zo’n groot inzicht wat ik kreeg, dat ik deze voorbeelden graag met jullie wil delen. Ik onderscheid drie verschillende types.

De rebound

Met mijn eerste date was er direct aantrekkingskracht op basis van onze foto’s en communicatie via de app. We spraken snel af en er was meteen een broeierige sfeer. We hebben heerlijk gezoend maar de timing was niet goed om er meer van te maken (rebound). Te snel en te veel en te verstikkend.

Vergelijk dit met een klant die je krijgt die al bij verschillende gedragstherapeuten is geweest maar uiteindelijk nog altijd het probleemgedrag van zijn hond niet op heeft kunnen lossen. Hij komt bij jou – de laatste strohalm – met nog alle frustratie van de vorige. Hij wil immers snel resultaat om het leven van zijn hond (en dat van hem) te verbeteren. Grote kans dat hij heel sceptisch is, gaat vergelijken met wat hij al gehad heeft en vroegtijdig afhaakt.

De charmeur

Toen kwam daar de snelle jongen. Hoogopgeleid, zelfverzekerd en geïnteresseerd in wat mij bezig houdt. Op het juiste moment een subtiele aanraking en voor je het weet ben je verkocht. Voor dat moment. Daarna gaat het leven weer gewoon verder alsof er niet gebeurd is.

Misschien herken je ze, die klanten: ze bellen je op want ze hebben je nu nodig. De geweldige hondentrimsalon waar ze vaste klant zijn is met vakantie en ze weten zich geen raad. Je hebt eigenlijk geen tijd maar door de juiste woorden en overredingskracht weten zij toch een plaatjes in jouw agenda te veroveren. Voor jij beseft wat er gebeurt, is het al gebeurd. Daarna zie je ze nooit meer terug.

De potentiële

Biertje op een terras in Utrecht op een prachtige dag. We hadden al een tijdje ge-appt over van alles en nog wat en hadden veel gemeen. Het was gezellig maar (nog) geen aantrekkingskracht. Een relaxte, open sfeer maar met een tikkeltje ongemak omdat hij sneller wilde dan ik. “Het was gezellig, moeten we snel weer doen”. Ik heb meer tijd nodig.

Dagelijks bel ik met potentiële klanten. Ik help ze door de telefoon door direct een tip te geven of we spreken af voor koffie of lunch. Daarna onderhoud ik het contact (meestal op mijn initatief) door regelmatig te vragen naar een update. Soms wekelijks, soms maandelijks. Ik investeer. Maar alleen in mensen waar ik echt potentie zie. Het mooiste compliment: “Al die tijd die je investeert en de tips die je geeft, terwijl ik niet eens klant ben. Wow”.

Heb geduld

De moraal van dit verhaal? Heb geduld. Als je echt weet wat je wilt dan werk je daar naartoe. In een tempo dat bij jou past en bij jouw potentiële klant. Te weinig ondernemers investeren om een relatie op te bouwen. Sommige klanten zijn om uiteenlopende redenen nog niet toe aan jouw dienst en een aantal zal je nooit kunnen helpen.

heb geduldAls iemand contact met jou opneemt omdat hij over een paar weken zijn eerste puppy krijgt en bij jou op les wil komen, hou je contact. Je vraagt gedurende die weken regelmatig hoe het gaat met de voorbereiding en of je daar nog bij kunt helpen. Je geeft gratis advies over het introduceren van de pup in zijn nieuwe omgeving. Laat hem niet los maar verstik hem ook niet.

Die persoon die de stap heeft gezet om een hondje te adopteren en jou vraagt of hij over een maand mee kan met de uitlaatdienst. “Neem tegen die tijd maar contact met mij op en dan kan ik zien of ik plek heb”, is killing. Dat wordt nooit een klant. Die gaat shoppen en komt niet meer terug. Regelmatig informeren en interesse tonen geeft jou niet alleen een nieuwe klant maar ook eentje die loyaal blijft.

Heb geduld en wees niet bang te investeren om te krijgen wat bij je past. Niet voor even maar wellicht voor een heel (honden)leven.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen