%%title%% - HondenUniversiteit
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 april 2019 

Groot denken: bedrijfsstructuur

Je hebt besloten te gaan starten met hondernemen. De eerste stap is gezet. Je bent nu toe aan stap 2. Daarvoor is groot denken noodzaak. Je gaat een bedrijfsstructuur maken. Welke functie zitten er in jouw bedrijf. Welke verantwoordelijkheden horen daarbij en hoe ziet de taakomschrijving eruit. Je gaat een organigram maken.

Groot denken

groot denkenGroot denken wil zeggen dat je niet denkt in beperkingen maar in uitdagingen. Groot denken wil niet zeggen dat je moet streven naar een groot bedrijf in de zin van veel personeel of een miljoenen omzet. Je kunt een klein bedrijf zijn en blijven en toch groot denken.

Om architect te worden van jouw bedrijf, is groot denken cruciaal. Begin niet met wat jij zelf kan en wilt doen. Je start met een organigram: een schematisch voorstelling van jouw bedrijf. Je kijkt in vogelperspectief (zie uitgelichte afbeelding) naar jouw organisatie. Van bovenaf. Zoals een buitenstaander zou doen. Welke functies zitten er in jouw bedrijf.

Bedrijfsstructuur

Een organigram zou er zo uit kunnen zien. Op de foto hieronder zie je een voorbeeld van een bedrijfsstructuur. Vrij simpel toch? Het hoeft ook niet uitgebreid te zijn. Het geeft je een goed overzicht van de diverse functies en taken binnen jouw bedrijf.

groot denken

Dit is een hele eenvoudige voorstelling van zaken. En dat is prima om mee te starten. Uitbreiden kan altijd nog. In feite begint elk bedrijf op deze manier.

De volgende stap is nu om van elke functie een taakomschrijving te maken. Daarin zitten ook de verantwoordelijkheden en resultaten. De functie verantwoordelijk voor ‘nieuwe klanten’ wordt ook wel Sales Manager of Acquisiteur genoemd. Die van ‘bestaande klanten’ Account Manager of Relatiebeheerder. ‘Uitvoering’ wordt vaak ‘Operations’ genoemd. Dat zijn allemaal benamingen die je wellicht associeert met een groot bedrijf. Maar deze functies zijn ook in jouw bedrijf aanwezig!

Namen bij functies

groot denkenAls je deze stap gedaan hebt, komt het moment dat je daadwerkelijk namen in gaat vullen bij de diverse functies. Wie gaat wat doen? Oeps. Nu ineens blijkt dat jouw naam bij alle functies staat. Logisch ook want je bent net begonnen.

Zie je hoe belangrijk het is om in de opstartfase van jouw bedrijf hiermee te beginnen? Jij hebt nu al een voorsprong op andere (concurrerende) ondernemers. Jij komt namelijk nu al tot de ontdekking dat je niet alles zelf kunt doen. Een realisatie die kleine ondernemers vaak veel later krijgen. Op het moment dat ze bijna een burn-out hebben. Dit kun je dus in een vroeg stadium al voorkomen.

Een goede balans tussen werk en privé start hier. Bij het ontwerpen van jouw bedrijfsstructuur. Jij bent nu de architect. De volgende stap is het vragen van hulp. Je gaat delegeren. Hoe doe je dat en waar moet je beginnen? Je hebt wellicht nu al namen in je hoofd van mensen die je op bepaalde plekken in het organigram in kan vullen. Maar wacht even voordat jij ook hier een klassieke fout maakt. Veel kleine ondernemers maken functies die passen bij een bepaald persoon. Je partner of moeder. Groot denken houdt ook in dat je mensen zoekt die bij een functie passen en niet andersom.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.