Grenzen stellen
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 februari 2018 

Grenzen stellen

Wat accepteer je wel en wat accepteer je niet? Grenzen stellen is noodzakelijk voor jouw eigen gezondheid. Dat geldt in jouw privéleven maar ook zakelijk. Regelmatig krijg ik vragen over hoe om te gaan met lastige klanten of uitingen van teleurstelling. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat het voor jouw klant niet duidelijk is wat ze van jou mogen verwachten en dat jij jouw voorwaarden niet duidelijk gecommuniceerd hebt. Alles wat jou wordt aangedaan, heb je zelf toegelaten. Grenzen stellen, hoe doe je dat?

Weet wat je wilt en vooral wat je niet wilt

grenzen stellenDe eerste stap in een harmonieuze relatie is weten wat je accepteert en wat niet. Wat zijn jouw normen? Je kunt dit vergelijken met algemene voorwaarden (hoelang van te voren kan een klant afbellen bijvoorbeeld) maar dan gaat het om jou als persoon. Jij bent immers waar klanten zaken mee doen. Mensen doen zaken met mensen en daar horen ook bepaalde omgangsvormen bij.

De omgangsvormen die bepaal jij. Niet de maatschappij, niet de cultuur, niet jouw klant maar jij. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat jij je niet aan kunt of wilt passen aan jouw klant maar het heeft wel te maken met jouw grenzen. Grenzen stellen is wat jij toelaatbaar vindt en dat is noodzakelijk om in harmonie te werken en te leven. Wat jij wel of niet toestaat heeft niets met jouw klant te maken maar met jou.

Wat bedoel ik met die laatste zin? Het maakt niet uit hoeveel geld jouw klant in het laatje brengt. We zijn geneigd om goed betalende klanten meer aandacht te geven dan klanten die (nog) niet zoveel bij ons hebben uitgegeven. Wij zijn ook geneigd om van die klanten meer te slikken dan van andere. Herken je dat? Zo ja, dan wordt het tijd dat jij jouw normen vaststelt.

Grenzen stellen: toon leiderschap

grenzen stellenZodra jij jouw grenzen hebt gesteld, is het zaak deze op een goede manier te communiceren naar jouw relatie. Dit gebeurt te weinig. Het probleem daarvan is dat als iemand over jouw grens gaat, je de neiging hebt boos te worden en dit op een niet-constructieve manier te communiceren. Dat wil niet zeggen dat je alles van te voren op tafel hoeft te leggen maar wel de eerste keer dat het zich voordoet.

Zo heb ik ooit in een privérelatie drie vragen op tafel gelegd voordat wij gingen samenwonen. De vragen waren:

  1. Heb jij op dit moment financiële schulden en zo ja, om hoeveel geld gaat het?
  2. Ben jij weleens vreemd gegaan?
  3. Ben jij liever comfortabel of hou je meer van uitdagingen?

De antwoorden waren geen spelbreker overigens; er is immers geen goed of fout. Er werd door mij ook geen ultimatum gesteld maar elk antwoord geeft wel een inzicht wat voor mij belangrijk is. Als op vraag 2. “ja” wordt geantwoord is het nog steeds aan jou of jij dit accepteert of niet. Resultaten uit het verleden geven immers geen garantie voor de toekomst. 

Wanneer jouw klant voor jou onacceptabel gedrag laat zien is het zaak direct te communiceren dat hij over jouw grens is gegaan. Dat wil niet zeggen dat je geen zaken meer doet maar je geeft wel jouw norm aan. Je toont hiermee leiderschap. Je hoeft jouw normen helemaal niet te verdedigen en vooral hierover niet in discussie gaan.

De kracht van nee

grenzen stellenEen goede oefening die hiermee verband houdt, is het “nee” zeggen. In dit blog leg ik uit hoe je dit kunt oefenen en waarom het belangrijk is om vaak “nee” te zeggen. Daarmee geef je namelijk ook heel goed jouw grenzen aan. Hoe beter jij jouw grenzen aangeeft en hoe vaker jij “ja” tegen jezelf zegt, hoe gelukkiger je bent. Met als bijgevolg dat jouw honderneming ook veel beter loopt.

In mijn ‘laboratorium’ van 6 jaar business coach voor hondernemers en 500-plus ‘testpersonen’ blijkt wel dat de grootste frustratie onder hondernemers is, dat ze het te druk hebben. Druk hebben heeft te maken met keuzes maken. Wat doe je wel en wat doe je niet. En het maken van keuzes is dus het stellen van grenzen.

Voorbeeld uit de praktijk van een klant van mij: hondeneigenaar is niet tevreden over de lessen op hondenschool X. In plaats van dit te bespreken met de instructeur of eigenaar, saboteert zij de les. Ze heeft commentaar op andere cursisten en doet expres niet wat de instructeur vraagt. Na de les wordt zij apart genomen en haar gevraagd waarom ze dit doet. Komt erop neer dat hondeneigenaar in kwestie het niet eens is met de manier waarop les gegeven wordt; ze loopt boos weg en wil haar geld terug. De eigenaar van de hondenschool probeert te bemiddelen via e-mail (hondeneigenaar is telefonisch niet bereikbaar) wat allemaal op niets uitloopt. Resultaat: zowel de klant  als eigenaar van de hondenschool zijn gefrustreerd en boos. Wanneer de keuze wordt gemaakt (door de eigenaar van de hondenschool) haar direct het geld terug te betalen – en daarmee je verlies te nemen – en afscheid te nemen van deze klant gebeuren er drie dingen:

  1. Eigenaar is professioneel – laat zich niet leiden door emoties – en toont leiderschap (zij neemt afscheid van de klant).
  2. Mevrouw de klant gaat daardoor niet over de grens van de eigenaar (tot hier en niet verder).
  3. Door deze keuze te maken kan de eigenaar zich weer focussen op andere, wel tevreden, klanten (positieve energie en tijd).

Leiderschap + grenzen stellen + keuzes maken = Geluk

Heb jij soms of regelmatig het gevoel dat jouw grenzen overschreden worden? Deel ze gerust, wellicht kan ik je helpen hiermee.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.