Goede reputatie opbouwen
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 april 2016 

Goede reputatie opbouwen

De nummer 1 reden waarom klanten bij jou kopen is jouw goede reputatie. Vergeet diploma’s, ervaring, het aantal likes op jouw Facebook pagina, bezoekers op jouw website of zelfs jouw tarieven. Deze redenen zijn allemaal ondergeschikt aan jouw reputatie. Al jouw marketingactiviteiten zouden dus gericht moeten zijn op het opbuowen van een goede reputatie. Maar hoe doe je dat, goede reputatie opbouwen? 

Welke grote fout maken hondernemers?

Dienstenaanbieders in het algemeen maar hondernemers in het bijzonder maken de grote fout dat zij denken dat de nummer 1 reden waarom klanten bij je kopen te maken heeft met opleiding en ervaring. De werkelijkheid is echter heel anders. Het verschil tussen wat aanbieders zien als belangrijk en wat klanten zien is belangrijk is het verschil tussen 31% en 21%, het verschil tussen reputatie en diploma.

goede reputatie opbouwen

Je moet echt wel zoeken om iets te vinden over mij, wie ik ben en wat ik gedaan heb op deze website. In tegenstelling tot vele andere websites heb ik geen pagina ‘over mij’. In de vijf jaar dat HondenUniversiteit bestaat heb ik slechts 1 keer een e-mail gehad van iemand met de vraag wie ik eigenlijk wel niet ben en waarom zou ik haar iets kunnen leren.

goede reputatie opbouwenHet tentoonspreiden van jouw kennis en ervaring heeft in mijn ogen meer te maken met de behoefte aan betekenis. Iedereen wil immers speciaal en uniek gevonden worden. De eenvoudigste manier om dat te verkrijgen als jij een dienstenaanbieder bent is om dat te etaleren op jouw website. Vind de klant het interessant? Nee, niet echt.

Goede reputatie opbouwen

Een reputatie is een kwestie van perceptie en kan verschillen naargelang de opvattingen van de waarnemer of de kringen waartoe die behoort. 

aldus Wikipedia. Het opbouwen van een goede reputatie is dus iets dat je niet helemaal in de hand hebt. Jij, als dienstenaanbieder, kun niet meer doen dan de beste persoon zijn die je maar kunt zijn. Hiervoor zijn natuurlijk wel richtlijnen die je daarbij kunnen helpen maar de echt reputatie is wat anderen van jou vinden en over jou zeggen.

goede reputatie opbouwen Een goede reputatie opbouwen doe je door:

  1. jouw afspraken na te komen;
  2. anderen te helpen hun doel te bereiken;
  3. de mensen te bestuderen die jij bewondert en te doen wat zij doen;
  4. veel te beloven en nog meer te geven (over-promise en over-deliver);
  5. te luisteren naar jouw klant en aan te bieden wat hij WIL, niet wat jij denkt dat hij nodig heeft;
  6. nooit negatief te praten over anderen, laat anderen stralen;
  7. verhoog jouw sociale interactie met anderen;
  8. niet te praten maar te doen (“Show me the money”);
  9. aardig te zijn, mensen te benaderen met een lach;
  10. consistent te zijn enelke dag het beste van jezelf te laten zien ook als je een rotdag hebt.

 

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen