Geld verdienen door samenwerken
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 november 2015 

Geld verdienen door samenwerken

Samenwerken met anderen kun je op vele manieren invullen. Een van die manieren is het affiliate-systeem, ook wel bekend als partnerprogramma. Het bekendste partnerprogramma is ongetwijfeld dat van bol.com. Mocht je nog geen partner zijn van bol en wel een website die druk bezocht wordt, dan is het zeker aan te raden om de samenwerking aan te gaan. Je krijgt dan namelijk provisie over de verkopen bij bol.com die via jouw website lopen. En daar hoef je niets voor te doen, nou ja … bijna niets. 

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen – abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd. Affiliates kunnen dit bewerkstelligen door advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder. Er kan ook per click of per pageview betaald worden. Voorbeelden van typische affiliateconcepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites, cashbacksites of nieuwsbrieven.

samenwerkenAldus de definitie van Wikipedia. Het percentage verschilt per adverteerder. Zo heeft bol.com veel partners en is de commissie die je ontvangt laag. Daar staat dan wel tegenover dat je ook beloond wordt voor verkopen die gedaan worden binnen een bepaalde periode dat iemand op de website van bol.com nog een andere aankoop doet.

Zo ontving ik ooit een flink bedrag omdat iemand via mijn website een boek en een LCD-scherm had gekocht. Kijk dan wordt het leuk …

Voordelen van samenwerken op deze manier

Er zitten enorm veel voordelen aan affiliate marketing. Voordelen voor beide partijen.

  1. De aanbieder van het product of de dienst hoeft pas uit te betalen als er daadwerkelijk een aankoop is gedaan. Dit in tegenstelling tot adverteren wat altijd geld kost.
  2. De affiliate/partner hoeft zelf geen product of dienst te hebben; hij promoot immers andersmans producten of diensten. Zo kun je op een eenvoudige manier, zonder vakkennis, een leuke verdienste hebben.
  3. De affiliate/partner hoeft geen klantenservice te hebben, geen magazijn voor opslag, geen logistieke afdeling etc. omdat hij enkel bezoekers naar de website van de aanbieder stuurt. Geen kosten dus (anders dan van de website), alleen maar opbrengsten.

Natuurlijk zijn er ook een paar nadelen

  1. Engelse telefooncelAls jij uitsluitend producten van anderen promoot en als een groot deel van jouw omzet daarvan afhankelijk is, raak je veel kwijt als deze partij stopt met de verkoop van deze producten.
  2. Je hebt geen invloed op de inhoud van het product en weet vaak niet wat de kwaliteit is. In sommige gevallen kun je afspraken maken dat jij het product als affiliate kunt testen maar dat kan niet altijd. Ook heb je geen invloed op de prijs.
  3. Bij een populair product in een verzadigde markt (denk aan de gezondheidsmarkt) zijn de marge heel laag. Het zet eigenlijk pas goed zoden aan de dijk als je in een niche zit (denk aan Engelse telefooncellen).

Hoe start je als affiliatie

samenwerkenEr zijn verschillende websites die aanbieders en affiliates samen brengen. Een daarvan is PayPro, een Nederlands bedrijf met meer dan tweeduizend producten en twintigduizend affiliates.

Ben je geïnteresseerd in producten over honden, dan kun je in deze rubriek gaan kiezen. Alle producten van Paypro zijn digitaal, dus het gaat uitsluitend om e-boeken, e-cursussen etc. De marges bij Paypro zijn in de regel hoog. Met name in de digitale markt kunnen marges oplopen tot meer dan 50 procent.

Hondengek is een website die uitsluitend hondgerelateerde producten verkoopt via Paypro. Mooi voorbeeld van een passieve inkomstenstroom.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen